Ohje, lasten, iäkkäiden ja vammaisten henkilöiden kanssa työskentelevien rikostaustan selvittäminen, kaupunginkanslia
Rikostaustan selvittäminen lasten, iäkkäiden ja vammaisten henkilöiden kanssa työskenteleviltä
Päätös
Henkilöstöjohtaja antaa liitteenä olevan lasten, vammaisten ja iäkkäiden henkilöiden kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämistä koskevan ohjeen.
Päätöksen perustelut
Ohje tulee voimaan 1.1.2024 ja korvaa 24.1.2022 annetun ohjeen lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämisestä Helsingin kaupungilla. Aiemman ohjeen päivittämiselle on tarve sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta annetun lain (741/2023, myöhemmin valvontalaki) voimaantulemisen myötä.
Valvontalain 28 §:n mukaan sosiaali- ja terveyspalveluita tuottavalla työnantajalla on oikeus ja yhteensä vähintään kolme kuukautta vuoden tarkastelujaksolla kestävien palvelussuhteiden osalta velvollisuus tarkistaa henkilön rikostausta, kun hänet ensi kerran otetaan työhön tai virkasuhteeseen tehtäviin, joihin kuuluu olennaisesti ja pysyväisluonteisesti iäkkäiden tai vammaisten henkilöiden avustamista, tukemista, hoitoa tai muuta huolenpitoa taikka muuta työskentelyä henkilökohtaisessa vuorovaikutuksessa iäkkään tai vammaisen henkilön kanssa. Samalla tavalla toimitaan annettaessa näitä tehtäviä henkilölle ensi kerran.
Ohje on päivitetty kattamaan iäkkäiden ja vammaisten henkilöiden kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämistä koskeva menettely. Lisäksi ohjetta on muotoiltu helppolukuisemmaksi ja yhteystiedot on päivitetty.
Helsingin kaupungin hallintosäännön 12 luvun 3 §:n 1 momentin 7 kohdan mukaan henkilöstöjohtaja antaa henkilöstöhallintoa koskevia menettelyohjeita.
Detta beslut publicerades 22.12.2023
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Mer information fås av
Salla Hakoköngäs, HR legal trainee, puhelin: 09 31039940