Toimivallan siirtäminen kaupunkiympäristön toimialalla ostolaskujen, muistiotositteiden ja maksuosoitusten hyväksymisessä
Kaupunkiympäristön toimialan menojen hyväksyminen
Päätös
Kaupunkiympäristön toimialajohtaja päätti, että kaupunkiympäristön toimialan
- Tilat-palvelun, Yleiset alueet -palvelun ja Asuntotuotanto -palvelun hankkeiden ostolaskut hyväksyy kunkin projektin päällikkö tai tiimipäällikkö tai yksikön päällikkö omien, nimettyjen hankkeidensa osalta
- Tilat -palvelussa, Yleiset alueet -palvelussa ja Asumisen palvelut -palvelussa ostolaskut hyväksyy yksikön päällikkö, tiimipäällikkö tai asiakkuusyksikkö 1:n ylläpitoinsinööri
- ilmastoyksikön ostolaskut hyväksyy tiimipäällikkö tai yksikön päällikkö
- toimialan vahingonkorvauslakiin tai muuhun erityislainsäädäntöön perustuvissa vahingonkorvausasioissa ostolaskut ja maksuosoitukset hyväksyy toimialan hallinto- ja tukipalvelujen lakipalvelut-yksikön päällikkö
- hallinnollisia yleisiä juoksevia menoja koskevat ostolaskut hyväksyy hallintopäällikkö tai toimistopalvelupäällikkö sekä
- kaikki muut ostolaskut hyväksyy yksikön päällikkö oman yksikkönsä osalta, palvelun päällikkö useaa yksikköä koskevat laskut oman palvelunsa osalta ja palvelukokonaisuuden päällikkö useaa palvelua koskevat laskut oman palvelukokonaisuutensa osalta.
Lisäksi toimialajohtaja päätti, että kaupunkiympäristön toimialan oikaisumuistiot ja maksuosoitukset hyväksyy
- Talous- ja suunnittelupalveluissa talous- ja suunnittelupäällikkö, yksikön päällikkö, tiimipäällikkö, erityisasiantuntija, rahoitusasiantuntija, rakennuttaja-asiamies tai controller.
- Asumisen palvelut -palvelun asumisen yksikkö 2:ssa yksikön päällikkö
- Pysäköinnin valvonta ja pysäköintipalvelussa **********
-ja maanhankintaan liittyvät maksuosoitukset hyväksyy Maaomaisuuden kehittäminen ja tontit palvelun tontit-yksikön päällikkö.
Lopuksi toimialajohtaja päätti, että
- luottotappiot hyväksyy talous- ja suunnittelupäällikkö,
- asuntotuotantopalveluiden maksuosoituksissa myytävien huoneistojen kaupanpurkuihin liittyvät kauppahintojen ja varausmaksujen palautukset sekä asumisoikeusasuntojen asumisoikeusmaksujen palautukset hyväksyy asuntotuotannon myynti- ja markkinointiyksikön rakennuttaja-asiamiehet tai myynti- ja markkinointiyksikön päällikkö
- ja pysäköintimaksujen palautukset hyväksyy Pysäköinnin valvonta ja pysäköintipalvelussa maksuseuraamukset ja oikaisuvaatimukset yksikön päällikkö tai maksuseuraamukset tiimin päällikkö.
Ostolaskujen hyväksymisessä on noudatettava rahoitusjohtajan 29.11.2022 (84 §) antamaa ostolaskujen tarkastus- ja hyväksymisohjetta.
Tämä päätös tulee voimaan 1.1.2024 ja tällä päätöksellä kumotaan toimialajohtajan 9.2.2023 (7 §) tekemä päätös kaupunkiympäristön toimialan ostolaskujen, muistiotositteiden ja maksuosoitusten hyväksymistä koskevan toimivallan siirtämisestä.
Päätöksen perustelut
Kaupunkiympäristölautakunta on päättänyt 3.10.2023 (510 §) kaupunkiympäristön toimialan Palvelut ja luvat -palvelukokonaisuutta sekä Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuutta seuraavien organisaatiotasojen muuttamisesta. Päätöksellä Palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuteen on perustettu asumisen palvelut -palvelu. Muutos tulee voimaan 1.1.2024. Kaupunkiympäristön toimialajohtaja on päättänyt 20.11.2023 (38 §) tarkistaa kaupunkiympäristön toimialan toimintasääntöä 1.1.2024 alkaen. Toimintasäännön tarkistuksella Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden tilat-palvelussa toiminut asuntoyksikkö lakkautetaan ja se siirtyy toiminnallisesti Palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuteen perustettavaan asumisen palvelut -palveluun nimellä asumisen yksikkö 2.
Tilat-palvelun ja Yleiset alueet -palvelun ohella lisätään Asumisen palvelut -palvelu yhdeksi palveluista, joissa ostolaskut hyväksyy yksikön päällikkö, tiimipäällikkö tai asiakkuusyksikkö 1:n ylläpitoinsinööri. Koska asumisen yksikkö 2 vastaa toiminnallisesti Tilat -palvelussa sijainnutta asuntoyksikköä, tulee myös Asumisen palvelut -palvelussa yksikön päällikön sekä tiimipäällikön voida hyväksyä ostolaskut.
Asuntoyksikön yksikön päälliköltä poistetaan oikeus hyväksyä Tilat-palvelussa oikaisumuistiot ja maksuosoitukset. Asumisen yksikkö 2:n yksikön päällikölle lisätään oikeus hyväksyä Asumisen palvelut-palvelussa oikaisumuistiot ja maksuosoitukset. Koska asumisen yksikkö 2 vastaa toiminnallisesti Tilat -palvelussa sijainnutta asuntoyksikköä, tulee toimivalta siirtää Asumisen palvelut -palvelun asumisen yksikkö 2:n yksikön päällikölle.
Verrattuna 9.2.2023 tehtyyn päätökseen, korvataan päätöksen otsikosta sanat ostolasku, muistiotosite ja maksuosoitus meno-termillä. Helsingin kaupunginvaltuusto on päätöksellään 16.8.2023 (182 §) muuttanut hallintosääntöä. Päätöksellä hallintosääntöä muutettiin siten, että hallintosäännössä korvattiin meno-termillä hallintosäännön neljässä eri kohdassa olleet maininnat lasku, maksuosoitus ja muistiotosite, meno-termin toimiessa näiden yleisenä kokoavana käsitteenä.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 4 kohdan mukaisesti toimialajohtaja päättää menojen hyväksymiseen oikeutetuista henkilöistä ja hyväksymismenettelyn järjestämisestä.
Detta beslut publicerades 22.12.2023
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Meri Pisilä, lakimies, puhelin: 09 310 39192