Vahingonkorvaus, takaisinsaantivaatimus, henkilövahinko 3.12.2022 Tallinnanaukio 2, PROTECTOR vakuutus
Protector Vakuutuksen takaisinsaantivaatimus / Itäkeskuksen bussiterminaali
Päätös
Toimitusjohtaja hylkäsi Protector Forsikring ASA, Suomen sivuliikkeen esittämän takaisinsaantivaatimuksen.
Päätöksen perustelut
Hakijan esittämät vaatimukset ja perusteet
Hakija Protector Forsikring ASA, Suomen sivuliike on 27.3.2023 esittänyt liikenneliikelaitokselle (HKL) määrältään 2.335,68 euron takaisinsaantivaatimuksen. Takaisinsaantivaatimuksen mukaan vakuutusyhtiö on oikeutettu takaisinsaantiin maksamassaan liukastumisvahingossa 1278709 työtapaturma- ja ammattitautilain 270 §:n perusteella. Vaatimuksen mukaan vahingonkärsijä on liukastunut 3.12.2022 noin klo 19.20 Itäkeskuksen bussiterminaalissa, n. 30 metrin päässä linjan 82 laiturista jalkakäytävällä. Vahinkopaikka on vaatimuksen mukaan ollut heikosti hiekoitettu.
Sovellettavat säännökset
Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978, kunnossapitolaki) edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen, kuten jalankulun tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.
Kunnossapitolain mukaan kunta voi antaa tarkempia määräyksiä siitä, miten kadun ja yleisten alueiden kunnossapito talvella, muu kunnossapito sekä puhtaanapito on laissa asetetut velvollisuudet ja paikalliset olot huomioon ottaen hoidettava. Määräykset voivat koskea mm. suoritusaikaa sekä katujen ja yleisten alueiden jaottelua tavoitetason mukaan eri kunnossa- ja puhtaanapitoluokkiin.
Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta.
Kadun kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista.
Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.
Asiassa saadut tiedot ja selvitykset
Helsingissä HKL:n kunnossapitovastuulla ovat metroasemat sekä niiden yhteydessä sijaitsevia alueita, kuten Itäkeskuksen bussiterminaali.
Ilmatieteenlaitoksen mukaan Kumpulan mittausasemalla tehdyissä mittauksissa vahinkopäivänä lämpötila on vaihdellut -3,1 °C ja -3,8 °C asteen välillä. Vahingon aikaan lämpötila on ollut -3,5 °C. Vahinkohetkellä ei ole satanut lunta ja sää on ollut melko pilvinen. Vahinkopäivänä on ollut heikkoa tihkusadetta, heikkoa lumisadetta tai lumijyväsiä klo 4 alkaen, joka ei muuttanut lumensyvyyttä.
Itäkeskuksen bussiterminaalin laiturialue on osittain katettu. HKL:lle ilmoitettu tapaturman tapahtumapaikka on saattanut siten olla osin sääolosuhteilta suojassa.
Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saatujen tietojen perusteella tapahtumapäivänä 3.12.2022 on kunnossapidontoteuttajan päiväkirjamerkintöjen mukaan Itä-Helsingin toiminta-alueella hiekoitus aloitettu klo 02.00. Hiekoittaminen aloitetaan ohjeiden mukaan aina metroasemilta ja sen jälkeen siirrytään katuverkolle.
Liukkaudentorjuntaa ei kuitenkaan ole mahdollista tehdä täysin aukottomasti niin, että kadun mitkään osat eivät olisi koskaan liukkaat, eikä edes asianmukaisesti hoidetulla hiekoituksella pystytä täysin estää jään aiheuttamaa liukkautta. Esim. pakkaskelillä hiekka ei pureudu jäähän kiinni.
Kaupungin palautejärjestelmään ei ole tullut palautteita vahinkopaikan liukkaudesta tai muista kunnossapitotarpeista ennen vahinkotapahtumaa. Kaupungille ei ole esitetty kyseisestä vahinkopaikasta muita vahingonkorvausvaatimuksia tapahtumapäivältä.
Yhteenveto ja johtopäätökset
Tapahtumapaikka Itäkeskuksen bussiterminaalissa on ollut talvikunnossapidon piirissä ja alue aurataan ja hiekoitetaan tarvittaessa. Tapahtumapaikan hiekoitus on saadun selvityksen mukaan hoidettu vahinkopäivän aamuyön/aamun aikana. Päivän aikana säätilassa ei ole tapahtunut merkittäviä muutoksia.
Huomioiden vallitseva oikeuskäytäntö, asiassa saatu selvitys sekä vahinkoaikaan vallinneet sääolot, HKL on huolehtinut alueen riittävästä kunnossapidosta kyseisenä ajankohtana. Näin ollen HKL hylkää hakijan takaisinsaantivaatimuksen.
Toimivalta
Vahingonkorvauksista päättäminen kuuluu hallintosäännön 11 luvun 2 § 1 kohdan mukaiseen liikelaitoksen toimitusjohtajan yleistoimivaltaan.
Detta beslut publicerades 27.03.2024
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277