Hankinta, metrovarikon keskusrakennuksen KVV- ja IV-työt, Liikenneliikelaitos HKL

HEL 2023-016269
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 6. / 6 §

Metrovarikon keskusrakennuksen ilmanvaihdon ja käyttövesi- ja viemärijärjestelmien perusparannuksien sekä 2. kerroksen ulkoseinien tiivistyskorjauksen urakoiden hankinta

Direktionen för trafikaffärsverket

Päätös

Johtokunta valitsi metrovarikon keskusrakennuksen IV- ja KVV:n perusparannuksen sekä 2. kerroksen ulkoseinien tiivistyskorjauksen urakoiden tarjouskilpailun 73H23 mukaisesti osa-alueiden voittajiksi:

Osa-alue
Voittava tarjoaja
Urakkahinta (alv 0 %)
rakennusurakka
Oy Rakennuspartio
280.000,00 eur
IV-urakka
Ilmastointinikkarit Oy
193.000,00 eur
putkiurakka
Pakilan Putki Oy
303.000,00 eur
sähköurakka
ISS Palvelut Oy
79.360,00 eur

yhteensä 855.360,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Johtokunta päätti ottaa käyttöön hankintaan sisältyneen option nro 1 Lämmönjakokeskuksen uusiminen siten, että option arvonlisäveroton kokonaishinta 36.929,00 euroa jakautuu seuraavasti osa-alueittain:

Osa-alue
Option nro 1 hinta (alv 0 %)
rakennusurakka
8.885,00 eur
putkiurakka
18.800,00 eur
sähköurakka
9.244,00 eur

Johtokunta valtuutti liikenneliikelaitoksen (HKL) toimitusjohtajan päättämään metrovarikon keskusrakennuksen IV- ja KVV:n perusparannukseen liittyvistä mahdollisista lisä- ja muutostöistä osa-alueittain seuraavasti:

Osa-alue
Lisä- ja muutostyövaltuus (alv 0 %)
rakennusurakka
32.000,00 eur
IV-urakka
23.000,00 eur
putkiurakka
35.000,00 eur
sähköurakka
10.000,00 eur

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Hankinnan kohteena on Roihupellon metrovarikon keskusrakennuksen IV- ja KVV:n perusparannuksen sekä 2. kerroksen ulkoseinien tiivistyskorjauksen urakat 73H23 mukaisesti.

Hankintaan sisältyi optiona nro 1 Lämmönjakokeskuksen uusiminen.

Johtokunta hyväksyi 10.8.2023, 37 §,

  • metrovarikon keskusrakennuksen ilmanvaihdon perusparannuksen hankesuunnitelman esityksen mukaan niin, että hankkeen arvonlisäveroton kokonaishinta sisältäen hankkeen suunnittelun, toteutuksen ja hankkeen aikaiset hankinnat on enintään 1.100.000 euroa kesäkuun 2023 hintatasossa
  • metrovarikon keskusrakennuksen käyttövesi- ja viemärijärjestelmien perusparannuksen hankesuunnitelman esityksen mukaan niin, että hankkeen arvonlisäveroton kokonaishinta sisältäen hankkeen suunnittelun, toteutuksen ja hankkeen aikaiset hankinnat on enintään 533.000 euroa kesäkuun 2023 hintatasossa.

Toimitusjohtaja hyväksyi 18.3.2021, 31 §, metrovarikon huoltorakennuksen julkisivujen kunnostuksen hankesuunnitelman niin, että hankkeen arvonlisäveroton enimmäishinta on 500.000 euroa.

Metrovarikon keskusrakennuksen ilmanvaihdon ja käyttövesi- ja viemärijärjestelmien perusparannusten toteuttaminen ylläpitää metrovarikon käytettävyyttä sekä alentaa kunnossapitokustannuksia. Alkuperäisten ilmanvaihto-, käyttövesi- ja viemärijärjestelmien elinkaaret ovat loppupuolella ja ilman perusparannuksia rakennuksen ja siten myös metrovarikon käytettävyys alenee.

Hankintamenettely

Hankintayksikön hankintoihin sovelletaan vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annettu lakia (erityisalojen hankintalaki, 1398/2016), kun hankinnan arvo ylittää lain mukaisen kynnysarvon. Hankinnan ennakoitu arvo alitti lain rakennusurakoita koskevan kynnysarvon (5.538.000 euroa), joten hankintaan ei lakia sovelleta.

Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy järjesti HKL:n toimeksiannosta tarjouskilpailun avoimena hankintamenettelynä. Tarjouspyyntö julkaistiin tarjouspalvelu.fi -portaalissa 29.11.2023. Tarjousten jättämisen määräaika oli 3.1.2024.

Tarjouskilpailussa tarjouksia pyydettiin neljään osa-alueeseen (rakennusurakka, IV-urakka, putkiurakka, sähköurakka). Tarjoaja saattoi jättää tarjouksen niihin osa-alueisiin, joihin halusi.

Määräaikaan mennessä tarjouksen jätti seitsemän tarjoajaa:

  • Consti Talotekniikka Oy (IV-urakka, sähköurakka)
  • Ilmastointinikkarit Oy (IV-urakka)
  • ISS Palvelut Oy (sähköurakka)
  • LVI Neloset Oy (IV-urakka, putkiurakka)
  • Oy Rakennuspartio (rakennusurakka)
  • Pakilan Putki Oy (putkiurakka)
  • VM Suomalainen Oy (rakennusurakka)

Tarjousten käsittely toteutettiin kolmessa vaiheessa:

  1. Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen
  2. Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
  3. Tarjousten vertailu

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi

Erityisalojen hankintalain 83 §:n 1 mom. mukaan hankintayksikön on valittava ehdokkaat ja tarjoajat etukäteen ilmoitettujen puolueettomien perusteiden mukaisesti. Hankintayksikön on suljettava pois sellaiset tarjoajat tai ehdokkaat, jotka eivät täytä näitä ehtoja.

Tarjoajien soveltuvuuden tarkistamisen tarkoituksena oli selvittää edellytykset hankinnan suorittamiseen tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukaisesti. Pakolliset vaatimukset ja pyydetyt selvitykset esitettiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.

Kaikki tarjoajat täyttivät tarjoajille asetetut vaatimukset ja kelpoisuusehdot.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi

Tarjousta koskevat vaatimukset määriteltiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.

Kaikki saadut tarjoukset todettiin tarjouspyynnön mukaisiksi.

Tarjousten vertailu

Valintaperusteena on kokonaistaloudellisesti edullinen, asetetut vaatimukset täyttävä ja tarjouspyynnön mukainen tarjous.

Hinnan painoarvo oli 100 %. Halvinta hintaa käytettiin valintaperusteena, koska laatu oli otettu kattavasti huomioon jo hankinnan kohteen määrittelyssä, toiminnallisissa ja teknisissä vaatimuksissa, joiden tuli täyttyä tarjotussa ratkaisussa.

Hintavertailussa huomioitiin osa-alueeseen tarjottu urakkahinta.

Vertailuhinnat:

Oy Rakennuspartio valitaan rakennusurakan toteuttajaksi, Ilmastointinikkarit Oy IV-urakan toteuttajaksi, Pakilan Putki Oy putkiurakan toteuttajaksi ja ISS Palvelut Oy sähköurakan toteuttajaksi.

Toimivalta

Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää, hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.

HKL:n johtokunta on 19.11.2020, 175 §, siirtänyt hallintosäännön mukaista hankintoihin liittyvää toimivaltaansa HKL:n toimitusjohtajalle 500.000 euroon (alv 0 %) asti.

Hankinnan arvon ollessa suurempi kuin 500.000 euroa, päättää hankinnasta johtokunta

Stäng

Detta beslut publicerades 26.01.2024

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

toimitusjohtaja
Saara Kanto

Mer information fås av

Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277

saara.kanto@hel.fi