Hankinta, metrovarikon keskusrakennuksen KVV- ja IV-työt, Liikenneliikelaitos HKL

HEL 2023-016269
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 4. / 60 §

Metrovarikon keskusrakennuksen ilmanvaihdon ja käyttövesi- ja viemärijärjestelmien perusparannuksien sekä 2. kerroksen ulkoseinien tiivistyskorjauksen rakennusurakan lisätyön hankinta

Direktionen för trafikaffärsverket

Päätös

Johtokunta oikeutti liikenneliikelaitoksen (HKL) toimitusjohtajan tilaamaan metrovarikon keskusrakennuksen ilmanvaihdon ja käyttövesi- ja viemärijärjestelmien perusparannuksien sekä 2. kerroksen ulkoseinien tiivistyskorjauksen rakennusurakan lisätyön nro 01A Oy Rakennuspartiolta tarjouksen mukaisesti yhteensä enintään 97.434,75 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Johtokunta muutti HKL:n toimitusjohtajan valtuutusta päättää em. urakoihin liittyvistä mahdollisista lisä- ja muutostöistä niin, että lisä- ja muutostöistä päättämisessä noudatetaan johtokunnan 29.5.2024, 52 §, tekemää päätöstä. Päätöksen mukaisesti toimitusjohtajan hankintavaltuus määräytyy lisätilausten tai sopimusmuutosten yhteenlasketun arvon perusteella, eikä hankinnan yhteenlasketun kokonaisarvon mukaisesti (alkuperäinen hankinta ja siihen liittyvät tilaukset yhteensä).

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Metrovarikon keskusrakennuksen ilmanvaihdon sekä käyttövesi- ja viemärijärjestelmien perusparannus

Johtokunta hyväksyi 10.8.2023, 37 §, metrovarikon keskusrakennuksen ilmanvaihdon perusparannuksen hankesuunnitelman niin, että hankkeen arvonlisäveroton kokonaishinta sisältäen hankkeen suunnittelun, toteutuksen ja hankkeen aikaiset hankinnat on enintään 1.100.000 euroa kesäkuun 2023 hintatasossa.

Samalla johtokunta hyväksyi metrovarikon keskusrakennuksen käyttövesi- ja viemärijärjestelmien perusparannuksen hankesuunnitelman esityksen mukaan niin, että hankkeen arvonlisäveroton kokonaishinta sisältäen hankkeen suunnittelun, toteutuksen ja hankkeen aikaiset hankinnat on enintään 533.000 euroa kesäkuun 2023 hintatasossa.

Metrovarikon keskusrakennuksen ilmanvaihdon ja käyttövesi- ja viemärijärjestelmien perusparannusten toteuttaminen ylläpitää metrovarikon käytettävyyttä sekä alentaa kunnossapitokustannuksia. Alkuperäisten ilmanvaihto-, käyttövesi- ja viemärijärjestelmien elinkaaret ovat loppupuolella ja ilman perusparannuksia rakennuksen ja siten myös metrovarikon käytettävyys alenee.

Hankkeiden toteutus aloitettiin huhtikuussa 2024 ja toteutetaan vuoden 2024 aikana.

Perusparannuksen urakoiden hankinta

Johtokunta valitsi 18.1.2024, 6 §, metrovarikon keskusrakennuksen ilmanvaihdon ja käyttövesi- ja viemärijärjestelmän perusparannuksen sekä 2. kerroksen ulkoseinien tiivistyskorjauksen urakoiden tarjouskilpailun 73H23 mukaisesti osa-alueiden voittajiksi:

Osa-alue Voittava tarjoaja Urakkahinta (alv 0 %)
rakennusurakka Oy Rakennuspartio 280.000,00 eur
IV-urakka Ilmastointinikkarit Oy 193.000,00 eur
putkiurakka Pakilan Putki Oy 303.000,00 eur
sähköurakka ISS Palvelut Oy 79.360,00 eur

yhteensä 855.360,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Johtokunta päätti ottaa käyttöön hankintaan sisältyneen option nro 1 Lämmönjakokeskuksen uusiminen siten, että option arvonlisäveroton kokonaishinta 36.929,00 euroa jakautuu seuraavasti osa-alueittain:

Osa-alue Option nro 1 hinta (alv 0 %)
rakennusurakka 8.885,00 eur
putkiurakka 18.800,00 eur
sähköurakka 9.244,00 eur

Samassa yhteydessä johtokunta valtuutti HKL:n toimitusjohtajan päättämään urakoihin liittyvistä mahdollisista lisä- ja muutostöistä osa-alueittain seuraavasti:

Osa-alue Lisä- ja muutostyövaltuus (alv 0 %)
rakennusurakka 32.000,00 eur
IV-urakka 23.000,00 eur
putkiurakka 35.000,00 eur
sähköurakka 10.000,00 eur

Perusparannuksen lisä- ja muutostyöt

Metrovarikon keskusrakennuksen ilmanvaihdon ja käyttövesi- ja viemärijärjestelmien perusparannukseen liittyen ei ole tähän mennessä tehty päätöksiä lisä- ja muutostöistä.

Ilmanvaihdon perusparannuksen rakennusurakan toteutuksen lisä- ja muutostöiden tarve on osoittautunut alkuperäistä arviota laajemmaksi. Lisätöiden tarvetta ei ole pystytty kilpailutusvaiheessa ennakoimaan, joten hankinnasta päätettäessä niitä ei ollut vielä tiedossa.

Nyt päätettävänä on Oy Rakennuspartiolta saadun tarjouksen mukaisesti metrovarikon keskusrakennuksen ilmanvaihdon ja käyttövesi- ja viemärijärjestelmien perusparannuksien sekä 2. kerroksen ulkoseinien tiivistyskorjauksen rakennusurakan lisätyö nro 01A, 97.434,75 euroa (alv 0 %).

Ilmanvaihtojärjestelmien perusparannuksen yhteydessä on todettu, että metrovarikon keskusrakennuksen IV-konehuoneen vesikatto on ennakoitua heikommassa kunnossa ja on tarkoituksenmukaista korjata IV-konehuoneen vesikatto ilmanvaihtojärjestelmän perusparannuksen yhteydessä. Tällä poistetaan riski uusien ilmanvaihtolaitteiden vaurioitumisesta vesivuotojen seurauksena. IV-konehuoneen vesikaton kermi vaihdetaan uuteen sääsuojan alla.

Sovellettavat säännökset

Hankintaan ei sovelleta vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annettu lakia (erityisalojen hankintalaki, 1398/2016), sillä kyseessä on lain mukaisen urakkahankintojen kynnysarvon (5.538.000 euroa) alittava hankinta.

Nyt päätettävän lisätilauksen jälkeen hankintakokonaisuuden arvo edelleen alittaa erityisalojen hankintalain mukaisen kynnysarvon.

Tehdyt päätökset

Johtokunta valitsi metrovarikon keskusrakennuksen ilmanvaihdon ja käyttövesi- ja viemärijärjestelmien perusparannuksen sekä 2. kerroksen ulkoseinien tiivistyskorjauksen rakennusurakan toteuttajaksi Oy Rakennuspartion yhteensä enintään 280.000 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Lämmönjakokeskuksen uusimisesta (optio nro 1) rakennusurakan osuus on 8.885,00 eur (alv 0 %).

Rakennusurakkaan on tehty tämän päätöksen jälkeen lisä- ja muutostöiden tilaamista koskevia päätöksiä yhteensä 97.434,75 eurolla (alv 0 %).

Metrovarikon keskusrakennuksen ilmanvaihdon ja käyttövesi- ja viemärijärjestelmien perusparannuksen sekä 2. kerroksen ulkoseinien tiivistyskorjauksen rakennusurakkaa koskevien päätöksien yhteenlaskettu summa on siten 386.319,75 euroa (alv 0 %).

Toimivalta

Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.

Johtokunta valtuutti 18.1.2024, 6 §, HKL:n toimitusjohtajan päättämään metrovarikon keskusrakennuksen ilmanvaihdon ja käyttövesi- ja viemärijärjestelmien perusparannuksen rakennusurakan lisä- ja muutostöistä enintään 32.000 eurolla (alv 0 %).

Päätettävänä olevan lisätilauksen arvon ollessa 97.434,75 (alv 0 %) päättää johtokunta lisätilauksesta.

Johtokunta siirsi 29.5.2024, 52 §, toimivaltaa toimitusjohtajalle erityisalojen hankintalain 44 §:n 1 momentin tarkoittamissa lisätilauksissa sekä 124 §:n mukaisissa sopimusmuutoksissa siten, että hankintavaltuus määräytyy lisätilausten tai sopimusmuutosten yhteenlasketun arvon perusteella, eikä hankinnan yhteenlasketun kokonaisarvon mukaisesti (alkuperäinen hankinta ja siihen liittyvät tilaukset yhteensä).

Stäng

Liikenneliikelaitoksen johtokunta 18.01.2024 § 6

Päätös

Johtokunta valitsi metrovarikon keskusrakennuksen IV- ja KVV:n perusparannuksen sekä 2. kerroksen ulkoseinien tiivistyskorjauksen urakoiden tarjouskilpailun 73H23 mukaisesti osa-alueiden voittajiksi:

Osa-alue
Voittava tarjoaja
Urakkahinta (alv 0 %)
rakennusurakka
Oy Rakennuspartio
280.000,00 eur
IV-urakka
Ilmastointinikkarit Oy
193.000,00 eur
putkiurakka
Pakilan Putki Oy
303.000,00 eur
sähköurakka
ISS Palvelut Oy
79.360,00 eur

yhteensä 855.360,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Johtokunta päätti ottaa käyttöön hankintaan sisältyneen option nro 1 Lämmönjakokeskuksen uusiminen siten, että option arvonlisäveroton kokonaishinta 36.929,00 euroa jakautuu seuraavasti osa-alueittain:

Osa-alue
Option nro 1 hinta (alv 0 %)
rakennusurakka
8.885,00 eur
putkiurakka
18.800,00 eur
sähköurakka
9.244,00 eur

Johtokunta valtuutti liikenneliikelaitoksen (HKL) toimitusjohtajan päättämään metrovarikon keskusrakennuksen IV- ja KVV:n perusparannukseen liittyvistä mahdollisista lisä- ja muutostöistä osa-alueittain seuraavasti:

Osa-alue
Lisä- ja muutostyövaltuus (alv 0 %)
rakennusurakka
32.000,00 eur
IV-urakka
23.000,00 eur
putkiurakka
35.000,00 eur
sähköurakka
10.000,00 eur
Esittelijä
toimitusjohtaja
Saara Kanto
Lisätiedot

Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 310 20277

saara.kanto@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 19.06.2024

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

toimitusjohtaja
Saara Kanto

Mer information fås av

Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277

saara.kanto@hel.fi