Hankinta, koneiden ja laitteiden huollot ja korjaukset. Flinno Oy

HEL 2024-000006
Ärendet har nyare handläggningar
§ 80

Suun terveydenhuollon hammashoitoyksiköiden ja imulaitteiden määräaikaishuollot ja vikakorjaukset. Flinno Oy.

Chefstandläkare

Päätös

Johtajahammaslääkäri päätti hankkia suun terveydenhuollon hammashoitoyksiköiden ja niihin liittyvien laitteiden sekä imulaitteistojen määräaikaishuollot ja vikakorjaukset Flinno Oy:ltä.

Päätös koskee suun terveydenhuollon kulloinkin olemassa olevia, Diplomat Dentalin valmistamia hammashoitoyksiköitä ja niihin liittyviä lisälaitteita.

Hankinnan sitoumukseton arvioitu arvo 48 kuukauden arvon perusteella laskien on noin 45 000,00 euroa (alv 0 %).

Hankinnan kohteena oleva palvelu on alle kansallisen kynnysarvon jäävä pienhankinta, johon ei sovelleta hankintalakia.

Suun terveydenhuolto ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palveluja hankitaan kulloisenkin tarpeen mukaan.

Päätöksen perustelut

Taustaa

Suun terveydenhuollon koneiden ja laitteiden huolto- ja korjauspalvelut on kilpailutettu vuonna 2022. Hankinnan periaatteet hyväksyttiin sosiaali- ja terveyslautakunnassa 18.1.2022 § 4. Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja on tehnyt hankinnasta hankintapäätöksen 16.5.2022 § 67. Hankintaan valittiin kuusi (6) palveluntuottajaa.

Perussopimuskausi alkoi 1.7.2022 ja päättyi 30.6.2024. Hankintaan sisältyi mahdollisuus 24 kuukauden optiokauteen, joka voitiin ottaa käyttöön kaikissa hankinnan osa-alueissa tai vain osassa niitä ja kaikkien palveluntuottajien kanssa tai vain osan kanssa. Hammashoitoyksiköiden ja imulaitteistojen osalta optiokautta ei otettu käyttöön.

Suun terveydenhuollossa olevilla laitteilla hoidetaan potilaita, joten koneiden ja lääkinnällisten pienlaitteiden tulee olla turvallisia niin potilaille kuin henkilökunnalle. Huolto- ja korjauspalvelun hankinnalla pyritään turvallisen työskentelyn varmistamisen lisäksi hyödyntämään laitteiden elinkaari ja vähentämään uusien laitteiden hankintaa. Tilaajana suun terveydenhuolto pyrkii edistämään ekologisuutta ja kestävää kehitystä siten, että korjauskelpoiset laitteet pyritään korjaamaan, mikäli se vain suinkin on taloudellisesti järkevää.

Päättynyt sopimuskausi

30.6.2024 päättyneellä sopimuskaudella havaittiin, että vuonna 2022 kilpailutettu hankinta ei soveltunut kaikilta osin eri valmistajien hammashoitoyksiköiden määräaikaishuoltoihin. Vuoden 2022 hankinnassa pyydettiin hinnat vikakorjauksille ja vuosittain tehtäville määräaikaishuolloille. Sopimuskauden aikana havaittiin tarve tarkentaa ja muuttaa sopimuksen sisältöä vastaamaan paremmin kunkin valmistajan ohjeita säännöllisten määräaikaishuoltojen sisällöstä ja laajuudesta sekä siitä, millainen huolto on tarkoituksenmukaista tehdä missäkin vaiheessa hammashoitoyksikön ja imulaitteiston elinkaarta. Edellä mainittuja, valmistajakohtaisia erilaisia määräaikaishuoltoihin liittyviä sisältöjä ei oltu huomioitu vuoden 2022 kilpailutuksessa.

Määräaikaishuollot ja vikakorjaukset hankitaan valmistajan valtuuttamalta yritykseltä. Flinno Oy:llä on valmistajan antama valtuutus koskien hammashoitoyksiköiden huoltoja ja korjauksia

Lääkintälaitteita koskeva laki ja asetus

Laissa lääkinnällisistä laitteista (719/2021) määritellään ammattimaiselle käyttäjälle muun muassa seuraavia vaatimuksia:

- laite säädetään, ylläpidetään ja huolletaan valmistajan ohjeistuksen mukaisesti ja muutoin asianmukaisesti

- laitteen asentaa, huoltaa ja korjaa vain henkilö, jolla on tarvittava ammattitaito ja asiantuntemus.

Lääkinnällisiä laitteita koskee myös 26.5.2021 voimaantullut MDR-asetus (EU) 2017/745. Asetuksessa on vaatimuksia lääkinnällisten tuotteiden tai laitteiden valmistajille sekä jakelijalle.

Hankinta

Helsingin suun terveydenhuollon eri toimipisteissä on Diplomat Dentalin valmistamia hammashoitoyksiköitä yhteensä 5 kappaletta. Sopimuskauden aikana sopimuksen piiriin kuuluvien hammashoitoyksiköiden määrä voi vaihdella riippuen uusien tai vaihdettujen (poistettujen) hammashoitoyksiköiden kulloisestakin määrästä, voimassa olevista takuuehdoista ja uusien kilpailutuksissa valittujen hammashoitoyksiköiden valmistajista / toimittajista.

Hankintapalvelut ja suun terveydenhuolto ovat neuvotelleet Flinno Oy:n kanssa 23.1.2024 muun muassa hammashoitoyksiköiden ja imulaitteistojen määräaikaishuoltojen ja vikakorjausten suorittamisesta, huoltojen laajuudesta, frekvenssistä ja sisällöistä.

Flinno Oy:ltä on pyydetty hankinnasta kirjallinen tarjous 26.1.2024. Flinno Oy on antanut tarjouspyyntöön ja sen liitteisiin perustuvan tarjouksensa 22.3.2024. Flinno Oy on antanut tarjoukseen pyydetyt täsmennykset ja täydennykset 27.8.2024 ja 4.9.2024. Tarjouksessaan Flinno Oy on antanut tuntihinnat vikakorjauksille ja hinnat erilaisille määräaikaishuolloille ja niiden sisällöille. Flinno Oy on toimittanut myös valmistajien valtuutukset koskien hammashoitoyksiköiden ja imulaitteistojen huoltojen ja korjausten tekemistä.

Sopimus ja sopimuskausi

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet hankinnasta sopimuksen.

Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja muutoksenhakuosoituksen tiedoksi. Tilaajavastuulain (22.12.2006/1233) velvoitteiden täyttyminen varmistetaan ennen sopimuksen allekirjoitusta.

Sopimus solmitaan toistaiseksi voimassa olevaksi, kuuden (6) kuukauden irtisanomisajalla. Sopimuskauden suunniteltu alkamisajankohta on 25.9.2024.

Hankintavaltuudet

Johtajahammaslääkärin oikeus päättää hankinnasta perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätökseen 27.8.2024 § 167 hankintavaltuuksista sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla.

Detta beslut publicerades 06.09.2024

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun
asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaa-
    timus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvit- tavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaa- timuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoi- tettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksi-
saannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloa- jan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaati- musajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyt- tää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Eeva Rantala, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 42539

eeva.rantala@hel.fi

Beslutsfattare

Sebastian Kaste
johtajahammaslääkäri