Koulujen yhdistyminen, Pakilan ala-asteen koulu ja Pakilan yläasteen koulu

HEL 2024-000024
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 9. / 63 §

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan päätös Pakilan ala-asteen koulun ja Pakilan yläasteen koulun yhdistymisestä

Nämnden för fostran och utbildning

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti yhdistää Pakilan ala-asteen koulun ja Pakilan yläasteen koulun yhtenäiseksi peruskouluksi 1.8.2025 alkaen.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Kaupungin järjestämä suomenkielinen perusopetus pyritään kokoamaan yhtenäisiin, vähintään kaksisarjaisiin peruskouluihin, joissa on kaikki vuosiluokat (kaupunginhallitus 30.3.2015 §339). Länsi-Pakilan ja Tuomarinkylän peruspiirien alueella toimii tällä hetkellä neljä koulua, joista kaksi on 1.–6. luokkien alakouluja, yksi 7.–9. luokkien yläkoulu ja yksi yhtenäinen peruskoulu. Pakilan ala-asteen koulun ja Pakilan yläasteen koulun yhdistymisen myötä alueella olisi kaksi yhtenäistä peruskoulua ja yksi alakoulu.

Pakilan ala-asteen koulu ja Pakilan yläaste ovat toimineet yhteisissä tiloissa osoitteessa Halkosuontie 88, 00660 Helsinki 1.8.2022 alkaen. Aiemmin Pakilan ala-asteen käytössä ollut Halkosuontie 88 koulukiinteistö on perusparannettu ja laajennettu molempien koulujen tarpeisiin sopivaksi. Tiloissa toimii myös Pakilan nuorisotalo. Pakilan ala-asteen 1.–2. luokat ja päiväkoti Eloisa toimivat uudisrakennuksessa osoitteessa Elontie 35, 00660 Helsinki.

Yhteisissä koulutiloissa toimimisen kautta on noussut henkilöstön keskuudessa keskusteluun yhteisen koulun rakentuminen. Molemmissa kouluissa on huomattu, että arjen toimintaa selkiyttäisi ja sujuvoittaisi, jos kahden koulun sijaan olisi yksi yhteinen koulu. Keskustelua koulujen yhdistymisestä on noussut myös jonkin verran yksittäisten asukkaiden ja huoltajien suunnalta. Yhteinen keskustelu koulujen mahdollisesta yhdistymisestä käynnistettiin alkuvuonna 2023 koulujen rehtoreiden, henkilöstön ja johtokuntien puheenjohtajien kanssa. Loppuvuodesta 2023 ja alkuvuodesta 2024 on osallistettu oppilaita ja huoltajia. Lisäksi on tavattu koulujen johtokuntia ja Pakilan ala-asteen koulun vanhempainyhdistystä. Alueen asukkailla on ollut mahdollisuus kommentoida yhdistymistä Kerrokantasi -palvelun kautta.

Koulujen yhdistymisellä ei ole vaikutusta koulun henkilöstön palvelussuhteen ehtoihin. Pakilan ala-asteen koulun ja Pakilan yläasteen koulun henkilöstä siirtyisi yhdistymisen myötä uuteen yhtenäiseen peruskouluun 1.8.2025 alkaen. Uudessa yhtenäisessä peruskoulussa olisi noin 960 oppilasta, jolloin peruskoulussa olisi yksi rehtori ja kaksi virka-apulaisrehtoria. Koulujen yhdistäminen tehostaisi koulujen johtamistyötä hallinnollisen päätöksenteon näkökulmasta, sillä yhdistymisen jälkeen päätöksenteosta vastaisi yksi rehtori.

Länsi-Pakila-Tuomarinkylä alueen tämänhetkinen kouluverkko ja väestöennuste

Alueella on yksi yhtenäinen peruskoulu (Torpparinmäen peruskoulu), kaksi ala-asteen koulua (Pakilan ala-asteen koulu ja Paloheinän ala-asteen koulu) sekä yksi yläasteen koulu (Pakilan yläaste). Pakilan ala-asteen koulusta ja Paloheinän ala-asteen koulusta siirrytään 7. luokalle Pakilan yläasteen kouluun. Torpparinmäen peruskoululla on oma yhtenäinen oppilaaksiottoalueensa. Torpparinmäen peruskoulussa on noin 490 oppilasta. Pakilan ala-asteen koulussa on noin 530 oppilasta ja Pakilan yläasteen koulussa on noin 430 oppilasta. Paloheinän ala-asteen koulun oppilasmäärä on noin 440. (11/2023)

Vuonna 2022 Länsi-Pakilan ja Torpparinmäen koulujen oppilaaksiottoalueilla asui noin 2060 peruskouluikäistä lasta. Koulujen oppilasmäärä oli vuonna 2023 yhteensä noin 1890. (11/2023). Alueen oppilasmäärät tulevat väestöennusteiden mukaan laskemaan tulevina vuosina. Vuonna 2023 laaditun väestöennusteen mukaan Länsi-Pakila-Torpparinmäen koulujen oppilaaksiottoalueella ennustetaan asuvan vuonna 2037 noin 1260 peruskouluikäistä lasta.

Lapsivaikutusten arviointi

Oppilaita on osallistettu kouluissa oppilaskuntien kautta. Oppilaille on tarjottu mahdollisuus kertoa ajatuksiaan koulujen yhdistymiseen ja nimeen liittyen. Oppilaskunnat ovat toimittaneet näkemyksensä koulujen johtokunnille ennen kuin johtokunnan antoivat lausuntonsa koulujen yhdistymisestä ja uuden koulun nimeämisestä. Koulujen johtokunnat ovat huomioineet oppilaiden näkemykset lausunnoissaan.

Yhtenäisessä peruskoulussa oppilailla on yhtenäinen opinpolku ja he käyvät koko peruskoulun samassa koulussa ilman siirtymää 7–9 luokille. Oppilailla on tukenaan sama henkilöstö koko peruskoulun ajan, jolloin oppilaan tarvitsemat tukitoimet voidaan suunnitella pitkäjänteisesti. Yhteiset opettajat voivat joustavasti opettaa vuosiluokilla 1–9 ja koululla on käytössä yhteinen Wilma, jolloin kaikki koulun opettajat voivat viestiä Wilman kautta kaikille koulun oppilaille ja huoltajille. Yhtenäisessä peruskoulussa voidaan mahdollistaa laajempi kielivalikoima ja monipuolisempi valinnaisainetarjonta.

Pakilan ala-aste ja Pakilan yläaste ovat toimineet samoissa tiloissa 1.8.2022 alkaen, joten koulujen yhdistymisellä ei ole nykyisille Pakilan ala-asteen oppilaille ja Pakilan yläasteen oppilaille tilojen näkökulmasta vaikutusta. Koulujen yhdistymisellä ei ole myöskään vaikutusta Pakilan ala-asteen, Pakilan yläasteen ja Paloheinän ala-asteen koulujen nykyisiin oppilaaksiottoalueisiin. Yhdistymisen myötä nykyisen Pakilan ala-asteen koulun oppilaat jatkaisivat seitsemännelle luokalle tulevan yhtenäisen peruskoulun oppilaina. Myös Paloheinän ala-asteen oppilaat siirtyisivät yläkouluun uuden yhtenäisen peruskoulun oppilaiksi Pakilan yläasteen sijaan.

Uudelle koululle tulee uusi nimi, uusi yhteinen opetussuunnitelma ja toimintatavat luodaan molempien koulujen hyviä käytänteitä hyödyntäen. Erityistä huomiota kiinnitetään koulun yhtenäisen toimintakulttuurin luomiseen oppilaita ja huoltajia osallistaen. Kun päätös tehdään hyvissä ajoin ennen yhdistymistä, voidaan yhtenäisen toimintakulttuurin luominen aloittaa ennen toiminnan aloittamista.

Osallistaminen

Koulujen yhdistymistä on valmisteltu yhteistoimintaperiaatteiden mukaisesti yhdessä rehtoreiden kanssa. Koulujen yhdistämiseen liittyen on osallistettu koulujen henkilöstöä ja oppilaita sekä huoltajia ja alueen asukkaita. Alkuvuonna 2023 koulujen rehtoreiden, henkilöstön ja johtokuntien puheenjohtajien kanssa on keskusteltu mahdollisesta koulujen yhdistymisestä.

Huoltajia on osallistettu 30.10.2023 järjestetyssä vanhempainillassa, johon osallistui myös henkilöstön ja oppilaskuntien edustajia. Koulujen johtokunnat on tavattu 30.11.2023. Johtokunnilta on pyydetty lausunto koulujen yhdistymisestä ja nimestä 16.2.2024 mennessä (liite1). Johtokuntien lausunnoissa on huomioitu myös oppilaskuntien toimesta kerätyt oppilaiden näkemykset. Koulujen johtokunnat kannattavat koulujen yhdistymistä. Lausunnot asian liitteinä. (liite 2 ja liite 3)

Koulujen rehtoreita ja henkilöstöä on kuultu 24.1.2024. Oppilaiden kuuleminen on toteutunut tammikuun aikana. Asukkaiden kuulemiseksi on kerätty asukkaiden näkemyksiä koulujen yhdistymisestä kerro kantasi -palvelussa 5.–16.2.2024. Kerro kantasi -palveluun tuli yhteensä kymmenen kommenttia, joissa suurimmassa osassa kannatetaan koulujen yhdistymistä ja yhdistyminen nähdään oppijoiden näkökulmasta positiivisena asiana. Linkki kerro kantasi –palveluun: Kerrokantasi -palvelu (Länk leder till extern tjänst)

Perusopetuksen henkilöstötoimikunta on käsitellyt asian yhteistoimintaperiaatteiden mukaisesti 14.2.2024. Pakilan ala-asteen vanhempainyhdistystä on tavattu 28.2.2024 ja heidän kanssaan on keskusteltu yhdistymisen vaikutuksista ja tulevasta yhdistymisprosessista. Pakilan ala-asteen vanhempainyhdistys on laatinut myös kirjallisen kannanoton yhdistymisestä. (liite 4)

Kustannusvaikutukset

Koulujen yhdistymisellä ei ole merkittäviä kustannusvaikutuksia. Koulujen saamat määrärahat muodostuvat pääosin koulun oppilasmäärän perusteella, eikä koulujen koolla ole siihen juurikaan vaikutusta. Yhdistymisellä ei ole vaikutusta koulujen oppilasmääriin. Tilakustannuksiin yhdistymisellä ei ole vaikutusta Pakilan ala-asteen koulun ja Pakilan yläasteen toimiessa jo samoissa tiloissa.

Yhdistymisen arvioidut kustannusvaikutukset muodostuvat yhdistymisen myötä tulevista johtamisrakenteiden muutoksista. Jatkossa yhtenäisessä peruskoulussa toimisi yksi rehtori ja kaksi virka-apulaisrehtoria nykyisen kahden rehtorin sijaan. Tämän kustannusvaikutus on n. 20 000 euroa. Yhdistymisen myötä nykyisen kahden erillisen johtokunnan sijaan olisi yksi johtokunta. Tämän kustannusvaikutus noin -4200 euroa.

Toimivalta

Hallintosäännön 15 luvun 1 §:n mukaan kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää suomenkielisen päiväkodin, koulun tai oppilaitoksen perustamisesta tai lakkauttamisesta sekä ruotsinkielisen jaoston ehdotuksesta ruotsinkielisen päiväkodin, koulun tai oppilaitoksen perustamisesta tai lakkauttamisesta.

Stäng

Detta beslut publicerades 04.04.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

perusopetusjohtaja
Outi Salo

Mer information fås av

Ulla-Maija Vähäsarja, perusopetuksen aluepäällikkö, puhelin: 09 310 71764

ulla-maija.vahasarja@hel.fi

Panu Hatanpää, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 27095

panu.hatanpaa@hel.fi

Bilagor

1. Lausuntopyyntö Pakilan koulujen johtokunnille
2. Pakilan ala-asteen johtokunnan lausunto koulujen yhdistymisestä
3. Pakilan yläasteen johtokunnan lausunto koulujen yhdistymisestä
4. Mielipide, Pakilan ala-asteen vanhempainyhdistys ry, 8.2.2024 (1)

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.