Hallintopakkokeinot, asettamispäätös, Kirkonkyläntie 12

HEL 2024-000056
Ärendet har nyare handläggningar
§ 8

Päätös hallinnollisten pakkokeinojen asettamisesta

Räddningskommendör

Kiinteistö Oy Kirkonkyläntie 12:sta (Kirkonkyläntie 12, pysyvä rakennustunnus 17585) tehtiin määräaikainen palotarkastus 15.12.2022 klo 11.00 -12.00. Valvontatapahtuman tarkemmat tiedot pöytäkirjassa 90683.


Pelastusviranomainen on pelastuslain (379/2011) 105 §:n sekä uhkasakkolain (1113/1990) 6 §:n mukaisesti päättänyt asettaa alla kuvatulla tavalla seuraavan uhkasakon alla eriteltyjen päävelvoitteiden tehosteeksi. Päätöksen perusteluna on kyseisten päävelvoitteiden laiminlyönti. Asianosaisen tulee korjata päävelvoitteiden edellyttämät asiat liitteenä olevassa
selityspyynnössä edellytettyjen vaatimusten mukaisesti viivytyksettä.

Muussa tapauksessa pelastusviranomaisella on uhkasakkolain
(1113/1990) 10 §:n mukaisesti mahdollisuus tuomita asetettu uhkasakko maksettavaksi taikka määrätä teettämisuhka täytäntöön pantavaksi.

PÄÄVELVOITTEET

PÄÄVELVOITE 1
Väestönsuojan tiiveyskokeen pöytäkirja on toimitettava allekirjoittaneelle pelastusviranomaiselle ja väestönsuojan kunnossapito on vastuutettava ja vastuutuksesta on annettava selvitys. (Pelastuslaki 379/2011 12 §; Sisäasiainministeriön asetus väestönsuojien teknisistä vaatimuksista ja väestönsuojien laitteiden kunnossapidosta 506/2011 20 §)

Väestönsuojalle tehtävällä tiiveyskokeella voidaan varmistua siitä, että suojassa on mahdollista pitää tarvittava ylipaine ja suojan rakenteet ovat tiivit ja laitteet toimivat suunnitelulla tavalla. Väestönsuojan kunnossapidon vastuutuksen ansiosta rakennuksen henkilöt tietävät, kuka vastaa minkäkin järjestelmän huollosta ja kunnossapidosta eikä pääse syntymään tilannetta, jossa järjestelmän toimintaa ei koesteta eikä vikoihin puututa.

PÄÄVELVOITE 2
Peräkkäin kytketyt jatkojohdot on poistettava käytöstä.
(Pelastuslaki 379/2011 9 ja 14 §)

Peräkkäin kytketyt jatkojohdot voivat aiheuttaa jatkojohtojen ylikuormittumista ja siten lisätä oikosulun, sähköiskun ja tulipalon syttymisen vaaraa.

PÄÄVELVOITE 3
Poistumisreittien opasteita on lisättävä baarissa siten, että tilassa olevat henkilöt pystyvät tulipalossa tai muussa äkillisessä vaaratilanteessa poistumaan rakennuksesta turvallisesti ja tehokkaasti. (jälkiheijastava opaste opastamaan rappusia alas)
(Pelastuslaki 379/2011 9 ja 10 §; Sisäasiainministeriön asetus rakennusten poistumisreittien merkitsemisestä ja valaisemisesta 805/2005 3 ja 5 §)

PÄÄVELVOITE 4
Epäkunnossa olevat poistumisopastevalaisimet on korjattava.
(Pelastuslaki 379/2011 10 ja 12 §; Sisäasiainministeriön asetus rakennusten poistumisreittien merkitsemisestä ja valaisemisesta 805/2005 5 §)

Valaistut, toimivat ja sähkönsyötöstä riippumattomat opasteet mahdollistavat, että tilassa olevat henkilöt pystyvät tulipalossa tai muussa äkillisessä vaaratilanteessa poistumaan rakennuksesta turvallisesti ja tehokkaasti

PÄÄVELVOITE 5
Kohteen edustajan tulee antaa selvitys siitä, miten kuntosalin ja yökerhon poistumisreittien opasteiden ja valaistuksen toiminnan koestus vastuutetaan jatkossa. (Pelastuslaki 379/2011 12 §; Sisäasiainministeriön asetus rakennusten poistumisreittien merkitsemisestä ja valaisemisesta 805/2005 9 §)

Toiminnan vastuutuksen tarkoituksena on vastuunjaon selventäminen. Rakennuksen henkilöt tietävät, kuka vastaa minkäkin järjestelmän huollosta ja kunnossapidosta eikä pääse syntymään tilannetta, jossa järjestelmän toimintaa ei koesteta eikä vikoihin puututa.

PÄÄVELVOITE 6
Poistumisreittien opasteiden ja valaistuksen kunnossapito on tehtävä valmistajan antamien ohjeiden mukaan. Tehdyt testaus- ja huoltotoimenpiteet on merkittävä joko kunnossapito-ohjelmaan tai erilliseen päiväkirjaan. (Pelastuslaki 379/2011 12 §; Sisäasiainministeriön asetus rakennusten poistumisreittien merkitsemisestä ja valaisemisesta 805/2005 9 §)

Valaistut, toimivat ja sähkönsyötöstä riippumattomat opasteet mahdollistavat, että tilassa olevat henkilöt pystyvät tulipalossa tai muussa äkillisessä vaaratilanteessa poistumaan rakennuksesta turvallisesti ja tehokkaasti. Säännöllinen testaus ja huolto varmistavat järjestelmän toiminnan ja antaa kohteen edustajille mahdollisuuden puuttua vikaantumisiin mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.

PÄÄVELVOITE 7
Rakennukseen/kohteeseen on laadittava pelastussuunnitelma.
(Pelastuslaki 379/2011 15 §, Valtioneuvoston asetus pelastustoimesta 407/2011 1 ja 2 §)

Pelastussuunnitelman avulla rakennuksen omistaja, haltija ja toiminnanharjoittaja osoittavat tunnistavansa rakennukseen ja siinä tapahtuvaan toimintaan liittyvät vaarat. Pelastussuunnitelmassa kuvataan, miten kyseisiin vaaratekijöihin on varauduttu.

ASIANOSAISEN VASTINE

Pelastusviranomainen suoritti kuulemisen (15.12.2022, pöytäkirjan numero 93 678) uhkasakkolain (1113/1990) 6 §:n sekä pelastuslain (379/2011) 105 §:n mukaisen uhkasakon asettamiseen mahdollisesti johtavassa asiassa.

PÄÄTÖS

Päävelvoitteet ovat edelleen voimassa ja pelastusviranomainen asettaa velvoitteiden tehosteeksi kiinteän uhkasakon (66 000 €).

Päävelvoitteiden määräajaksi asetetaan 25.2.2024. Uhkasakko asetetaan Kiinteistö Oy Kirkonkyläntie 12:nnella. Mikäli päävelvoite täytetään määräaikaan mennessä, ei uhkasakkoa tuomita maksettavaksi.

YHTEENVETO

1. Päävelvoite 1 - 50.000€
2. Päävelvoite 2 - 5000€
3. Päävelvoite 3 - 500€
4. Päävelvoite 4 - 5000€
5. Päävelvoite 5 - 1000€
6. Päävelvoite 6 - 500€
7. Päävelvoite 7 - 4000€

Yhteensä 66 000€.

Toimenpiteet toteutettava 25.2.2024 mennessä.

Asianosaisilla on valitusoikeus päätöksestä uhkasakon asettamisesta hallinto-oikeuteen 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Päätös muuttuu lainvoimaiseksi, kun valitusaika on umpeutunut tai valitus on käsitelty. Valitusosoitus toimitetaan tämän pöytäkirjan liitteenä.

Velvoitetun on omaisuuden tai sen käyttöoikeuden luovuttaessaan ilmoitettava luovutuksensaajalle, minkälainen päävelvoite ja uhka sitä koskee. Velvoitetun on lisäksi ilmoitettava uhan asettaneelle viranomaiselle luovutuksensaajan nimi ja osoite. (Uhkasakkolaki 1113/1990 18§)

Detta beslut publicerades 26.01.2024

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite).

Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Mer information fås av

Talvikki Ryynänen, Johtava palotarkastaja, puhelin: 040 351 4306

talvikki.ryynanen@hel.fi

Ville Maunula, Palotarkastaja, puhelin: 040 352 8867

ville.maunula@hel.fi

Beslutsfattare

Jani Pitkänen
pelastuskomentaja

Bilagor

1. MPT_liite_17060899891426288

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.