Hankinta, uimahalli- ja muut ryhmäkuljetukset oppilaskäyttöön lukuvuosille 2024-2026, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

HEL 2024-000057
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 11. / 136 §

Hankinta, Uimahallikuljetusten ja muiden kuljetusten hankinta 2024

Nämnden för fostran och utbildning

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti esitystekstistä ilmenevin perustein, että koulujen lakisääteiset uimahallikuljetukset tullaan hankkimaan sopimuskaudella 1.8.2024 - 31.7.2026 seuraavilta palveluntuottajilta puitejärjestelynä kilpailutuksessa määräytyneen etusijajärjestyksen perusteella.

1. Ventoniemi Oy.
2. Nurmijärven Linja Oy.

Hankinnan ennakoitu ja sitoumukseton arvon ilman arvonlisäveroa on noin 700 000 euroa.

Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää oikeuttaa kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtajan allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella tehtävän sopimuksen ja oikeuttaa toimialajohtajan päättämään Helsingin kaupungin puolesta optiokauden käyttöönotosta suorahankintaa käyttäen ja tarvittaessa sopimuksen irtisanomisesta tai purkamisesta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Hankinnan kohteena on Koulujen lakisääteiset uimahallikuljetukset 1.8.2024 alkaen, jonka lisäksi tilaaja voi tilata palveluntuottajalta muita mahdollisia kuljetuksia palveluntuottajalta. Edellinen kilpailutus on järjestetty vuonna 2020. Edellinen sopimuskausi päättyy 31.7.2024.

Hankinta perustuu 4.4.2024 tarjouspyyntöön KASKO 03-24 / Helsingin kaupungin kasvatuksen- ja koulutuksen toimialan uimahallikuljetusten ja muiden linja-auto kuljetusten hankinta 2024. Tarjouspyyntö on julkaistu Hilma tarjouspalvelussa 4.4.2024 ja TED palvelussa. Tarjoukset oli jätettävä sähköisesti 6.5.2023 klo 10 mennessä. Hankinta on hankintalain 25§:n EU- kynnysarvon ylittävä palveluhankinta.

Puitejärjestelyyn valitaan enintään kaksi (2) palveluntuottajaa, joilta palvelu hankintaan kilpailutuksessa määräytyvän etusijajärjestyksen perusteella (sij.1-2). Etusijajärjestys perustuu tarjotun palvelun kokonaistaloudellisuuteen (hintalaatu suhde). Etusijajärjestyksestä voidaan poiketa, jos poikkeaminen on välttämätöntä esimerkiksi niissä tilanteissa, ettei etusijajärjestyksessä ensisijaisella puitesopimustoimittajalla ole tilaushetkellä vaadittuja resursseja tilauksen toteuttamiseen.

Hankinta sisältää lisäksi yhteensä kaksi (2) kappaletta yhden (1) vuoden optiomadollisuutta. Hankintaan kuuluu myös optiomahdollisuutena tilata palveluntuottajalta muita kuljetuksia (esim. luokkarekille). Optiomahdollisuus ei sisällä vähimmäistilausvelvoitetta. Hankinta toteutettiin puitejärjestelynä, ja puitejärjestelyn enimmäisarvo on noin 700 000 euroa.

Hankintasopimusta koskevat kuljetuksissa on käytettävä bio-hajoavaa polttoainetta, ja hankinta sisältää työllistämisehdon (oppisopimuskoulutus). Hankita toteutettiin yhteistyössä kehittämispalvelujen kanssa.

Tarjouskilpailu

Hankinta toteutettiin avoimella menettelyllä. Tarjousten jättöaikaan mennessä 6.5.2024 saatiin kolme (3) tarjousta seuraavilta tarjoajilta:

- Aurinkobussit Oy,
- Nurmijärven Linja Oy,
- Ventoniemi Oy,

Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen

Tarjoajien soveltuvuutta koskevat edellytykset on tarkastettu lukuun ottamatta pakollisia poissulkemisperusteita, jotka tarkastetaan päätöksenteon jälkeen ennen mahdollisen sopimuksen tekemistä tarjoajan toimittamien rikosrekisteriotteiden perusteella.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuus

Vähimmäisvaatimuksissa on asetettu hankittaville palveluille laadullisia vaatimuksia (laatukriteereitä), jotka tarjottavien palveluiden on pitänyt täyttää. Jos laadulliset vähimmäisvaatimukset eivät ole täyttyneet, on tarjous hylätty tarjouspyynnön vastaisena. Määräajassa saapuneet tarjoukset täyttävät hankinnassa esitetyt vähimmäisvaatimukset.

Tarjousten vertailu

Tarjouspyynnössä on ilmaistu ”hankinnan kohteen kriteerit”, että tarjoajan on ladattava tarjoukseen selvitys ”Tarjottava kalusto” tarjotuista ajoneuvoista (vähintään 2 kpl) hankintasopimuksen mukaisten velvoitteiden täyttämiseen. Tarjouspyynnössä on ilmaistu, että tarjoajan on nimettävä kalustoselvitykseen seuraavat tiedot:

-Ajoneuvon merkki- ja malli,
-Merkittävät lisävarusteet -Istumapaikka määrä,
-Kuvat ajoneuvoista,
-Autojen käyttöönotto vuosi, ajetut kilometrit,
-C02- luokitus ja päästömäärä mg/km, (ilmoita minkä ajoneuvot huomioidaan vertailussa).
-Käytettävä polttoaine,

Tarjouspyynnössä kohdassa ”hankinnan kohteen kriteerit” on ilmaistu, että tarjoaja ilmoittaa Hiilidioksidi päästöistä (Co2-päästöt) yhteensä kahden (2) ilmoitetun ajoneuvon osalta kahden (2) desimaalin tarkkuudella. Alhaisimman päästömäärän ilmoittanut tarjoaja sai enimmäispisteet 10 pistettä, loput määräytyivät seuraavasti:

2. sij. 8 pistettä
3. sij. 6 pistettä
4. sij. 2 pistettä
5. sij. (tai alempi ) 0 pistettä

Päästömäärien vertailu

Tarjoajat ovat ilmoittaneet tarjouspyynnönkohtaan ”Hiilidioksidi päästöt (Co2-päästöt) g/km seuraavat päästömäärät:

Aurinkobussit Oy: 6,1855 kWh.
Nurmijärven Linja Oy 117,87 (yksikkö ei tiedossa).
Ventoniemi Oy 1228 g/km.

Tarjoajat ovat ilmoittaneet tarjouspyynnön ”tarjottava kalusto” seuraavat tiedot.

Aurinkobussit Oy: Ajoneuvo (1): 3,8354 yksikkö: kWh, Ajoneuvo (2): 2,3501 yksikkö: kWh

Nurmijärven Linja Oy: Ajoneuvo (1): 62,91 yksikkö: ei tiedossa, Ajoneuvo (2): 54,96 yksikkö: ei tiedossa.

Ventoniemi Oy: Ajoneuvo (1): 614000 yksikkö: mg/km, Ajoneuvo (2): 614000 yksikkö: mg/km

Tarjouspyynnössä on vaadittu, että tarjoajat ilmoittavat ilmoitetut lukuarvot ”kalustoselvitykseen” mg/km muodossa. Tarjouspyynnössä on esitetty, että tarjousvertailuun lukuarvot on ilmoitettava g/km muodossa kahden (2) desimaalin tarkkuudella.

Seuraavat tarjoajat eivät ole ilmoittaneet vaadittuja lukuarvoja vertailukelpoisessa muodossa

- Aurinkobussit Oy: 6,1855 kWh.

- Nurmijärven Linja Oy 117,87 (yksikkö ei tiedossa).

Markkinaoikeus on todennut esimerkiksi Vantaan kaupungin kuljetuspalveluhankinnasta (MAO:237/​2024). Tarjoajan vastuulla on ilmoittaa lukuarvot pyydetyssä muodossa, ja lähtökohtana on tarjouksen lopullisuus. Tarjousten korjaaminen ei olisi sallittua, jos kyseessä on vertailuperusteena käytettävä arvo.

Edellä mainituiden perusteluitten takia hankintayksikkö antaa nolla (0) pistettä tarjousvertailusta muille tarjoajille lukuunotamatta Ventoniemi Oy:tä

Tarjoajien saamat pisteet näkyvät kokonaisuudessaan päätöksen liitteenä olevasta vertailutaulukosta (liite 1).

Pisteytys, ja puitejärjestelyn etusijan määräytyminen

Tarjouspyynnössä on ilmastu, että hankinnan kokonaispisteet ovat Tarjouspyynnön maksimipisteet on yhteensä 100. Päätöksenteon kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena toimii hinta 80 pistettä (80 prosenttia) ja laatu 20 pistettä (20 prosenttia). Tarjoajan on mahdollista saada enintään 10 pistettä ajoneuvojen CO2-päätöjen perusteella. Tarjoajalla on myös mahdollista saada 10 pistettä sitoutumalla työllistämisehtoon.

Tarjousvertailun kokonaispisteet ovat 100 pistettä (hinta 80 pistettä) ja (laatu 20 pistettä). Tarjoajien saamat pisteet ovat seuraavat:

- Aurinkobussit Oy, Pisteet: 27,83
- Nurmijärven Linja Oy, Pisteet: 90,00
- Ventoniemi Oy, Pisteet: 99,40

Puitejärjestelyn etusijaisuus määräytyy seuraavasti saatujen kokonaispisteiden perusteella:

- Nurmijärven Linja Oy,
- Ventoniemi Oy,

Sopimuksen syntyminen

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Hankintasopimusta ei voida tehdä ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88 §:n mukaiset otteet rikosrekisteristä. Hankintayksikkö tutkii otteista, koskeeko tarjoajaa jokin hankintalain 80 §:n mukainen pakollinen poissulkemisperuste.
Poissulkemisperusteen ilmetessä ratkaistaan hankintaa koskeva
päätös uudelleen oikaisemalla tätä päätöstä hankintalain 132 §:n mukaisesti.

Hankinta ei sisällä vähimmäistilausvelvoitetta tilaajalle. Hankintaan kuuluu yhteensä kaksi (2) kappaletta (1) vuoden optiomahdollisuutta.

Hankintavaltuudet

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää arvonlisäverottomalta arvoltaan 500 000 euroa ylittävistä hankinnoista (HEL 2023-005321, 23.5.2023 § 101).

Stäng

Detta beslut publicerades 18.06.2024

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Satu Järvenkallas

Mer information fås av

Sampsa Pentsinen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 36778

sampsa.pentsinen@hel.fi

Bilagor

1. vertailutaulukko
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.