Hankinta, Länsimäentien metrosiltojen korjausurakka, Liikenneliikelaitos HKL

HEL 2024-000088
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 5. / 5 §

Länsimäentien metrosiltojen korjausurakan hankinta

Direktionen för trafikaffärsverket

Päätös

Johtokunta valitsi Länsimäentien metrosiltojen korjausurakan toteuttajan valintaa koskevan tarjouskilpailun voittajaksi MPV-Infrarakenne Oy:n, yhteensä enintään 2.944.800,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Johtokunta valtuutti liikenneliikelaitoksen (HKL) toimitusjohtajan päättämään Länsimäentien metrosiltojen korjausurakkaan liittyvistä mahdollisista lisä- ja muutostöistä yhteensä enintään 400.000,00 eurolla.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Hankinnan kohteena on Länsimäentien metrosiltojen (U-6469 ja U-6470) korjausurakka tarjouspyynnön 72H23 mukaisesti.

Kaupunginhallitus hyväksyi 30.10.2023, 645 §, Länsimäentien metrosiltojen peruskorjauksen hankesuunnitelman siten, että hankkeen arvonlisäveroton kokonaishinta on yhteensä enintään 5.500.000,00 euroa elokuun 2023 hintatasossa.

Länsimäentien metrosillat on peruskorjattava, jotta kantametron Mellunmäen haaran liikennöinnin häiriöttömyys ja turvallisuus kyetään takaamaan tulevaisuudessakin. Siltojen korjaamisella poistetaan rakenteiden heikkenemisen aiheuttamat riskit.

Hankintamenettely

Hankintayksikön hankintoihin sovelletaan vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annettu lakia (erityisalojen hankintalaki, 1398/2016), kun hankinnan arvo ylittää lain mukaisen kynnysarvon. Länsimäentien metrosiltojen korjausurakan hankinnan ennakoitu arvo alitti lain rakennusurakoita koskevan kynnysarvon (5.538.000 euroa), joten hankintaan ei lakia sovelleta.

Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy järjesti HKL:n toimeksiannosta tarjouskilpailun avoimena hankintamenettelynä. Tarjouspyyntö julkaistiin tarjouspalvelu.fi -portaalissa 17.11.2023. Tarjousten jättämisen määräaika oli 2.1.2024.

Määräaikaan mennessä tarjouksen jätti kolme tarjoajaa:

  • Destia Oy, Väyläpalvelut
  • Kreate Oy
  • MPV-Infrarakenne Oy

Tarjousten käsittely toteutettiin kolmessa vaiheessa:

  1. Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen
  2. Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
  3. Tarjousten vertailu

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi

Erityisalojen hankintalain 83 §:n 1 mom. mukaan hankintayksikön on valittava ehdokkaat ja tarjoajat etukäteen ilmoitettujen puolueettomien perusteiden mukaisesti. Hankintayksikön on suljettava pois sellaiset tarjoajat tai ehdokkaat, jotka eivät täytä näitä ehtoja.

Tarjoajien soveltuvuuden tarkistamisen tarkoituksena oli selvittää edellytykset hankinnan suorittamiseen tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukaisesti. Pakolliset vaatimukset ja pyydetyt selvitykset esitettiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.

Kaikki tarjoajat täyttivät tarjoajille asetetut vaatimukset ja kelpoisuusehdot.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi

Tarjousta koskevat vaatimukset määriteltiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.

Kaikki saadut tarjoukset todettiin tarjouspyynnön mukaisiksi.

Tarjousten vertailu

Valintaperusteena on kokonaistaloudellisesti edullinen, asetetut vaatimukset täyttävä ja tarjouspyynnön mukainen tarjous.

Hinnan painoarvo oli 100 %. Halvinta hintaa käytettiin valintaperusteena, koska laatu oli otettu kattavasti huomioon jo hankinnan kohteen määrittelyssä, toiminnallisissa ja teknisissä vaatimuksissa, joiden tuli täyttyä tarjotussa ratkaisussa.

Hintavertailussa huomioitiin rakennusurakan urakkahinta ja 20 % yksikköhintaluettelon yhteishinnasta.

Vertailuhinnat:

Tarjoaja Vertailuhinta (alv 0 %)
Destia Oy 4.492.816,00 eur
Kreate Oy 3.613.352,00 eur
MPV-Infrarakenne Oy 3.180.982,00 eur

MPV-Infrarakenne Oy valitaan urakan toteuttajaksi.

Toimivalta

Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää, hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.

HKL:n johtokunta on 19.11.2020, 175 §, siirtänyt hallintosäännön mukaista hankintoihin liittyvää toimivaltaansa HKL:n toimitusjohtajalle 500.000 euroon (alv 0 %) asti.

Hankinnan arvon ollessa suurempi kuin 500.000 euroa, päättää hankinnasta johtokunta

Stäng

Detta beslut publicerades 26.01.2024

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

toimitusjohtaja
Saara Kanto

Mer information fås av

Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277

saara.kanto@hel.fi