Hankinta, Pohjois-Pasilan koulu ja päiväkoti, vuokrahanke

HEL 2024-000121
Ärendet har nyare handläggningar
§ 5

Ehdokkaiden valinta koskien Pohjois-Pasilan koulu ja päiväkoti, vuokrahankeen hankintaa

Teamchef

Päätös

Kaupunkiympäristön toimialan Tilat-palvelun tiimipäällikkö päätti kutsua Pohjois-Pasilan koulun ja päiväkodin vuokrahanketta koskevaan neuvottelumenettelyyn seuraavat yritykset:

- Hemsö Suomi Oy

- Ryhmittymä Erikoissijoitusrahasto eQ Yhteiskuntakiinteistöt ja SRV Rakennus Oy

- NCC Property Development Oy

Kaupunkiympäristön toimialan Tilat-palvelun tiimipäällikkö päätti sulkea Hoivatilat Oyj:n ja Meridiam Europe IV B:n tarjouskilpailun ulkopuolelle.

Kaupunkiympäristön toimialan Tilat-palvelun tiimipäällikkö päätti hylätä Parmaco Oy:n pyynnön ottaa saapumatta jäänyt osallistumishakemus tarjouskilpailussa huomioon.

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohde ja hankintamenettely

Tarjouskilpailu perustuu 26.1.2024 Hilmassa julkaistuun ja 13.2.2024 päivitettyyn EU-hankintailmoitukseen HEL 2024-000121 Pohjois-Pasilan koulu ja päiväkoti, vuokrahanke sekä tarjousaikana jätettyihin kysymysten vastauksiin.

Hankinta toteutetaan hankintalain 34 §:n mukaisena neuvottelumenettelynä.

Määräaikaan 26.2.2024 klo 12.00 mennessä osallistumishakemuksia saapui 5 kpl:

- Ryhmittymä Erikoissijoitusrahasto eQ Yhteiskuntakiinteistöt ja SRV Rakennus Oy
- Hemsö Suomi Oy
- Hoivatilat Oyj (voimavara-alihankkijoina Aedefica NV, Rakennusliike Lapti Oy sekä Arco Architecture Company Oy)
- Meridiam Europe IV B (voimavara-alihankkijana YIT Business Premises Oy)
- NCC Property Development Oy (voimavara-alihankkijoina NCC Suomi Oy ja Nordisk Renting Oy)

Osallistumishakemusten tarkistus

Hankintayksikkö on tarkastanut osallistumishakemukset jäljempänä kuvatuin perustein.

Määräaikaan mennessä saapuneista osallistumishakemuksista Hemsö Suomi Oy, Ryhmittymä Erikoissijoitusrahasto eQ Yhteiskuntakiinteistöt ja SRV Rakennus Oy sekä NCC Property Development Oy täyttivät osallistumispyynnössä ehdokkaille asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Hoivatilat Oyj:lle ja NCC Property Development Oy:lle toimitettiin täsmennyspyynnöt koskien alihankkijan voimavarojen käyttöä hankintasopimusten täyttämisessä. Meridiam Europe IV B:lle toimitettiin täsmennyspyyntö koskien ehdokkaan vetoamista muiden toimijoiden voimavaroihin liikevaihtoon ja luottokelpoisuuteen liittyvissä vaatimuksissa. Ryhmittymä eQ & SRV:lle toimitettiin täsmennyspyyntö koskien ilmoitetun liikevaihtotiedon tarkempaa yksilöintiä.

Osallistumishakemusten tarkastuksessa havaittiin, etteivät Hoivatilat Oyj ja Meridiam Europe IV B täytä osallistumishakemuksessa ehdokkaiden soveltuvuudelle asetettuja vähimmäisvaatimuksia.

Hoivatilat Oyj

Hoivatilat Oyj (voimavara-alihankkijana Aedefica SA, Rakennusliike Lapti Oy sekä Arco Architecture Company Oy) poissuljetaan tarjouskilpailusta, koska voimavara-alihankkijan resursseja on käytetty yksinomaan tarjouskilpailuun mukaan pääsemiseksi, mutta tarkoituksena ei ole ollut käyttää niitä alihankkijan voimavaroja, mitkä osallistumishakemuksessa on ilmoitettu.

Hoivatilat Oyj ilmoitti osallistumishakemuksessa yhdeksi voimavara-alihankkijaksi Aedefica SA:n ja tämän alihankkijan referenssikohteita käytettiin vuokranantajana toimimisen referensseinä.

Tilaaja toimitti Hoivatilat Oyj:lle täsmennyspyynnön, missä pyydettiin täsmentämään mm. sitä, minkä osan sopimuksesta ehdokas aikoisi antaa alihankintana Aedefica SA:lle. Hoivatilat Oyj ilmoitti, että Aedifica SA:n rooli voimavara-alihankkijana liittyy referenssivaatimusten täyttämiseen sekä hankkeen rahoittamiseen. Aedifica SA ei muutoin osallistu voimavara-alihankkijana tämän hankkeen suunnitteluun ja toteutukseen.

Hoivatilat Oyj on nimenomaisesti ilmoittanut Aedefica SA:n vuokrantajana toimimisen voimavara-alihankkijaksi, mutta Hoivatilat Oyj:n mukaan Aedefica SA ei tulisi toimi-maan siinä roolissa. Voimavara-alihankkijan referenssikohteita on siten käytetty ainoastaan siinä tarkoituksessa, että ehdokas pääsisi mukaan tarjouskilpailuun, mutta voimavara-alihankkijan ei ole ollut tarkoitus toteuttaa vuokranantajan roolia vuokrasopimuksesta. Hankkeen rahoittamiseen ei olisi tarvittu alihankintasuhdetta.

Korkeimman hallinto-oikeuden päätöksessä KHO:2019:144 on todettu, että kun referenssien tarkoituksena on osoittaa tarjoajan kokemus ja osaaminen hankinnan kohteena olevien palvelujen tuottamisessa, korkein hallinto-oikeus katsoi, että sellaisen yhtiön referensseihin, joka ei osallistu hankinnan toteuttamiseen palveluja tuottamalla, ei voida viitata osoituksena palveluja tuottavan toimittajan kokemuksesta ja osaamisesta. Myös ehdokkaiden ja tarjoajien tasapuolisen kohtelun vastaista olisi, jos referenssejä koskevat vähimmäisvaatimukset voisi täyttää sellaisen yhtiön avulla, joka ei osallistu hankinnan kohteena olevien palvelujen tuottamiseen.

Osallistumishakemus suljetaan pois tarjouskilpailusta hankintalain 3 §:n 1 momentin ja 83 §:n perusteella.

Meridiam Europe IV B

Meridiam Europe IV B (voimavara-alihankkijana YIT Business Premises Oy) poissuljettiin tarjouskilpailusta erillisellä päätöksellä, koska vetoaminen muiden toimijoiden resursseihin liikevaihdon ja luottokelpoisuuden osalta ei täyttänyt hankinta-asiakirjoissa esitettyjä vaatimuksia.

Meridiam Europe IV B (myöhemmin Meridiam) on osallistumishakemuksessa ilmoittanut tukeutuvansa ESPD:n kohdan B (Taloudellinen tilanne ja rahoitusasema) vaatimuksien osalta kahteen muuhun Meridium SAS:n hallinnoimaan rahastoon, mitkä omistavat yhdessä Meridiamin. Tilaaja toimitti Meridiamille täsmennyspyynnön, missä pyydettiin yksilöimään, miltä osin selvitykset osoittavat luottoluokitusta koskevan vaatimuksen täyttymisen sekä perustelemaan, miten osallistumishakemus täyttää liikevaihtoa tai tasetta koskevat vaatimukset.

Meridiam täsmensi osallistumishakemusta perustelemalla, miten esitetyt rahastot täyttävät tasetta sekä luottoluokitusta koskevat vaatimukset sekä sen, että rahastot ovat roolinsa mukaisesti takaamassa taloudellisen aseman ja luottokelpoisuuden. Muiden yksiköiden voimavaroihin vetoamisesta Meridiam totesi, ettei ryhmittymää perustettu, koska rahastojen rooli on ehdokkaan taloudellisen ja rahoituksellisen aseman varmistaminen. Meridiam ei kuitenkaan osoittanut, millä tavoin osallistumishakemuksessa esitetyt rahastot olisivat yhdessä vastuussa hankintasopimuksen toteuttamisesta.

Tilaaja oli liittänyt ESPD:n liikevaihtoa ja tasetta koskevaan vaatimukseen ehdon ”Ehdokas ei voi käyttää voimavara-alihankkijan resursseja liikevaihtoa koskevien vaatimusten täyttämiseen, vaan ehdokkaan tai mikäli kyseessä on ehdokasryhmittymä, ehdokasryhmittymän jäsenyritysten tulee itse täyttää liikevaihtoa koskevat vaatimukset ja olla siten yhdessä vastuussa hankintasopimuksen toteuttamisesta.”

Edellä mainittu ehto perustuu hankintalain (1379/2016) 92 §:n 4 momenttiin:

”Jos ehdokas tai tarjoaja käyttää hyväkseen muiden yksiköiden voimavaroja taloudellista ja rahoituksellista tilannetta koskevien vaatimusten täyttämiseksi, hankintayksikkö voi edellyttää, että ehdokas tai tarjoaja ja kyseiset muut yksiköt ovat yhdessä vastuussa hankintasopimuksen toteuttamisesta.”.

Tilaaja katsoo, ettei ehdokas voi olla muiden tahojen kanssa yhdessä vastuussa hankintasopimuksen toteuttamisesta tilaajaan nähden muuten kuin siten, että ehdokkaasta ja muista tahoista tulee tilaajan sopimuskumppaneita. Tämä edellyttää toimijoilta ryhmittymän perustamista. Mikäli muut tahot ovat ehdokkaan alihankkijoita tai ehdokas käyttää muiden tahojen voimavaroja Meridiamin osallistumishakemuksessaan esittämällä tavalla, tilaajalla ei ole mahdollisuutta esittää vaatimuksia suoraan edellä mainituille muille tahoille ja sekä vaatia kaikkia em. tahoja yhteisvastuullisesti täyttämään velvoitteitaan.

Ehdokas ei näin ollen täytä ESPD:llä esitettyä vaatimusta.

Osallistumishakemus suljetaan pois tarjouskilpailusta hankintalain 83 §:n perusteella.

Hemsö Suomi Oy:n, Ryhmittymän Erikoissijoitusrahasto eQ Yhteiskuntakiinteistöt ja SRV Rakennus Oy sekä NCC Property Development Oy:n osallistumishakemukset olivat osallistumispyynnön mukaisia ja kutsutaan mukaan hankintaa koskeviin neuvotteluihin.

Ehdokkaiden valintaperusteet

Hankintailmoituksen mukaan neuvottelumenettelyihin valitaan vähintään 3 osallistumishakemuksen jättänyttä tarjoajaa. Mikäli osallistumishakemuksen jättäneitä ja osallistumispyynnön vähimmäisvaatimukset täyttäviä tarjoajia on enemmän kuin 3, osallistumishakemukset pisteytetään ja eniten pisteitä saaneista ehdokkaista valitaan suuruusjärjestyksessä tarjouskilpailuun 3 kpl. Alustavan tarjouspyynnön liitteen 0.1 (Yritysreferenssit) kohdan 3.1 mukaisesti osallistumishakemuksia ei pisteytetä, koska kaikki hyväksytysti osallistumishakemuksen toimittaneet ehdokkaat otettiin mukaan tarjous-kilpailuun, eikä karsintaa tarvitse tehdä.

Neuvottelumenettelyyn valittavilla tarjoajilla ja näiden nimettävillä avainhenkilöillä tulee olla riittävänä pidettävä kokemus vastaavanlaisista hankkeista osallistumispyynnössä tarkemmin esitettyjen perusteiden mukaisesti.

Neuvottelumenettely suoritetaan hankintailmoituksen mukaisesti.

Osallistumishakemuksen saapumatta jääminen

Parmaco Oy:stä ilmoitettiin osallistumishakemusten jättämistä koskevan määräajan jälkeen 26.2.2024 klo 15.23 tilaajalle, että osallistumishakemusta ei ole pystytty toimittamaan Tarjouspalvelussa esiintyneen tallennusvirheen vuoksi. Parmaco Oy täsmensi omaa selvitystään vielä 13.3 ja 18.3.2024. Parmaco Oy pyysi tilaajaa ottamaan heidän osallistumishakemuksensa mukaan tarjouskilpailuun.

Tilaaja pyysi Tarjouspalvelua ylläpitävältä Cloudia Oy:ltä selvitystä tietojärjestelmän toiminnasta ja Parmaco Oy:tä koskevista lokitiedoista.

Cloudia Oy on ilmoittanut, että Parmaco Oy:n referenssihankkeiden tiedot ovat olleet ESPD:ssä puutteelliset, minkä vuoksi osallistumishakemuksen lähettäminen on estynyt. Referenssihankkeista on yhtä hanketta lukuun ottamatta puuttuneet tiedot Arvo, Päivämäärä ja Vastaanottaja kentistä.

Sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetun lain 8 §:n mukaan sähköinen viesti toimitetaan viranomaiselle lähettäjän omalla vastuulla. Pykälän esitöiden (HE 17/2002 vp s. 37) mukaan lähettäjä vastaa myös siitä, että viesti tulee perille määrä-ajan kuluessa, jos viestin toimittamiselle on asetettu jokin määräaika.

Johtopäätöksenä voidaan todeta, että osallistumishakemusta ei ole toimitettu Tarjous-palveluun eikä tilaaja ole näin ollen saanut osallistumishakemusta käsiteltäväkseen hankintailmoituksessa esitetyn määräajan kuluessa. Osallistumishakemuksen toimittamatta jättäminen on aiheutunut Parmaco Oy:stä johtuvasta syystä ja tilaaja ei saa ottaa menettelyyn ehdokkaita, jotka eivät ole toimittaneet osallistumishakemusta määräaikaan mennessä.

Parmaco Oy:n pyyntö hylätään sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetun lain 8 §:n ja hankintalain 34 §:n 4 momentin perusteella.

Viranhaltijan toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankin-noista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 19.12.2023 § 700) mukaan toimivalta rajoitetussa menettelyssä, neuvottelumenettelyssä, kilpailullisessa neuvottelumenettelyssä, innovaatiokumppanuudessa ja dynaamisessa hankintajärjestelmässä ehdokkaiden valinnasta sekä suunnittelukilpailussa osallistujien valinnasta kaupunkiympäristön toimialalla viranhaltijoille, joilla on liitteen 1 perusteella hankintavaltuus.

Detta beslut publicerades 22.03.2024

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Peter Butter, projektinjohtaja, puhelin: 09 310

peter.butter@hel.fi

Beslutsfattare

Sonja Liljeblad
vs. tiimipäällikkö

Bilagor

1. Vertailutaulukko

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.