Vahingonkorvaus, esinevahinko, 6.10.2024, Virvakuja 6, Marjaniemen siirtolapuutarha ry

HEL 2024-000181
Ärendet har nyare handläggningar
§ 25

Korvausvaatimus kiinteistövahingosta

Räddningskommendör

Päätös

Pelastuskomentaja päätti hylätä Marjaniemen siirtolapuutarha ry:n (jäljempänä hakija) vaatimuksen saada korvausta kiinteistövahingosta.

Päätöksen perustelut

Säädösperusteet

Pelastuslain (379/2011) 11 §:n mukaan kiinteistön omistajan ja haltijan sekä toiminnanharjoittajan on osaltaan huolehdittava siitä, että hälytysajoneuvoille tarkoitetut ajotiet ja muut kulkuyhteydet (pelastustiet) pidetään ajokelpoisina ja esteettöminä ja että ne on merkitty asianmukaisesti. Pelastustielle ei saa pysäköidä ajoneuvoja eikä asettaa muutakaan estettä.

Pelastuslain 36 §:n mukaan pelastustoiminnan johtajalla on toimivalta ryhtyä sellaisiin välttämättömiin toimenpiteisiin, joista voi aiheutua vahinkoa kiinteälle tai irtaimelle omaisuudelle. Muun muassa kohteeseen murtautuminen kuuluu tällaisiin tilanteisiin.

Pelastuslain 101 §:n mukaan vahingon korvaamisesta on muutoin voimassa, mitä vahingonkorvauslaissa (412/1974) säädetään.

Vahingonkorvauslain 3 luvun 1 §:n mukaan työnantaja on velvollinen korvaamaan vahingon, jonka työntekijä virheellään tai laiminlyönnillään työssä aiheuttaa. Saman luvun 2 §:n mukaan julkisyhteisö on velvollinen korvaamaan julkista valtaa käytettäessä virheen tai laiminlyönnin johdosta aiheutuneen vahingon, mutta kuitenkin vain milloin toimen tai
tehtävän suorittamiselle sen laatu ja tarkoitus huomioon ottaen kohtuudella asetettavia vaatimuksia ei ole noudatettu.

Vahingonkärsineen on osoitettava vahingon syntymisen edellytysten täyttyminen.

Korvausvaatimus

Vahingonkorvausvaatimuksessaan hakija vaatii Helsingin kaupungin pelastuslaitosta korvaamaan kiinteistön ajoportin lukon murtamisesta aiheutuneet kustannukset.

Viranomaisselvitys

Helsingin pelastuslaitoksen pelastustoiminnan palveluiden pelastusryhmän johtajan kirjallisen selvityksen mukaan hälytyskeskuksen antamien tietojen ja paikan päällä suoritetun tiedustelun perusteella kohteessa oli mahdollinen tulipalo, minkä vuoksi kohteessa mahdollisesti olevien henkilöiden henki ja terveys oli välittämässä vaarassa. Tämän vuoksi lukon murtaminen oli välttämätöntä, jotta pelastusajoneuvo pääsee kohteeseen mahdollisimman nopeasti. Tapahtumahetkellä pelastusryhmällä ei ollut tietoa kohteen putkilukosta.

Korvausvastuun arviointi

Pelastustoiminnan johtajan toiminnan arvioinnissa on huomioitu, että pelastustoiminnan johtajan tehtävänä on kaikin käytettävissä olevin voimin ja tarpeen vaatiessa omia sekä muiden viranomaisten toimivaltuuksia käyttäen johtaa pelastustoimintaa siten, että onnettomuus tai sen uhka saadaan torjuttua tai vahingot estettyä taikka rajoitettua. Pelastustoiminnassa vaadittavia nopeita ratkaisuja tehtäessä pelastustoiminnan johtajalla ei varsinkaan tilanteen alkuvaiheessa ole mahdollisuuksia vaihtoehtojen ja niiden seurausten perusteelliseen harkintaan. Pelastustoiminnan johtajan harkintansa mukaan suoritettavaksi määräämät toimenpiteet ovat sallittuja edellytyksin, että niistä aiheutuva vahinko on oleellisesti pienempi kuin vahinko, jonka se torjuu. Pelastustoiminnan johtajan suorittama etuvertailu uhrattavan ja pelastettavan edun välillä on taktinen ratkaisu, jonka jälkikäteisessä arvioinnissa on
otettava huomioon tilanteen aikana vallinneet olosuhteet ja tiedossa olleet tiedot.

Pelastuslaitoksen korvausvelvollisuuden edellytykset eivät täyty. Vahingon on katsottava syntyneen julkisen vallan käytön yhteydessä pelastustoiminnan välttämättömän toiminnan seurauksena. Pelastustoiminnan johtajalla on ollut tapaushetken tilannetietojen nojalla perusteltu syy olettaa hengen ja terveyden olevan mahdollisesti välittömässä vaarassa ja kohteen saavuttamiseen liittyvän toiminnan (ajoportin lukon rikkominen) olevan välttämätöntä.

Pelastuskomentajan toimivalta päättää vahingonkorvauksesta perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päätökseen 25.1.2023 § 36.

Detta beslut publicerades 31.05.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Tomi Kuula, lakimies, puhelin: 09 310 30040

tomi.kuula@hel.fi

Beslutsfattare

Jani Pitkänen
pelastuskomentaja