Vuokraus, opetustilat, Tietokuja 2, Apollon yhteiskoulun kannatusyhdistys ry

HEL 2024-000463
Ärendet har nyare handläggningar
§ 4

Vuokraus, opetustilat, Tietokuja 2, Apollon yhteiskoulun kannatusyhdistys ry

Enhetschef

Päätös

Yksikön päällikkö päätti vuokrata Apollon Yhteiskoulun Kannatusyhdistys ry:lle, osoitteessa Tietokuja 2, 00330 Helsinki, sijaitseviat 3439,5 m² opetustilat, 1.1.2024 lukien toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella, 12 kuukauden molemminpuolisin irtisanomisajoin.

Kuukausivuokra on 75 421,78 € (21,93 €/m²/kk) + alv 24 %. Arvonlisäverollinen kuukausivuokra on 93 523 € (27,19 €/m²/kk). Vuokrat jakautuvat siten, että pääomavuokra on 72 229,84 €/kk + alv 24 % ja viiden vuoden ajalta perittävä lisävuokra on 887,10 €/kk + alv 24 %.

Vuokran lisäksi peritään kaupunkiympäristön toimialan perimä hallintokulu, joka on 0,67 €/m²/kk, eli 2304.84 € + alv 24 %.

Vuokralainen vastaa rakennuksen ylläpito- ja hoitokuluista vastuunjakotaulukon mukaisesti. Vuokralaisen hallintaoikeus tiloihin on alkanut 21.12.2023.

Uusi vuokrasopimus osapuolten välille syntyy vuokrasopimuksen allekirjoituksella ja sillä ehdolla, ettei tätä päätöstä oteta ylemmän toimielimen käsiteltäväksi kuntalain 51 §:ssä tarkoitetulla tavalla. Muilta osin vuokrasopimus solmitaan noudattaen Yritystilat-yksikön liikehuoneiston vuokrasopimuksen mukaisia ehtoja.

Päätöksen perustelut

Apollon Yhteiskoulu toimii Malminkartanon ja Konalan alueen yläkouluikäisten lähikouluna 260 oppilaalle, koulussa on myös 210 oppilaan lukio. Apollon Yhteiskoulun ylläpitäjänä on Apollon Yhteiskoulun Kannatusyhdistys ry. Koulu on Helsingin kaupungin sopimuskoulu.

Apollon Yhteiskoulu on vuonna 2020 siirtynyt AEL:ltä vuokrattuihin väistötiloihin, osoitteeseen Kaarnatie 4, 00410 Helsinki. Apollon yhteiskoulun silloisissa toimitiloissa, osoitteessa Arentipolku 1, 00410 Helsinki, todettiin sisäilmaongelmia, jotka edellyttivät pikaista siirtymistä väistötiloihin. AEL:n väistötilojen vuokrasopimuksen on kiinteistön omistaja irtisanonut päättymään 31.12.2023, joten koululle tarvitsi kiireellisesti uudet väistötilat.

Apollon yhteiskoululle on etsitty vastaavia väistötiloja heti irtisanomisen tultua kaupungin tietoon ja useita eri kohteita on tarkasteltu yhdessä Apollon yhteiskoulun rehtorin kanssa. Sopivimmaksi ovat osoittautuneet Tietokuja 2 sijaitsevat tilat, joissa myös Ranskalainen koulu on aiemmin ollut väistössä.

Uudet väistötilat on järjestetty Munkkiniemestä, vuokraamalla Kiinteistö Oy Tietokuja 2:n omistamasta, IBM-talosta 3 439,5 m² suuruiset tilat (4. ja 6. krs). Rakennuksessa on tällä hetkellä väistössä Helsingin kaupungin omia kouluja. Apollo tarvitsee väistötiloja siihen asti, kunnes koululle järjestyy pysyvä tilaratkaisu.

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennukset ja yleiset alueet jaosto on päättänyt väistötilojen vuokrauksesta kokouksessaan 10/29.06.2023 (Diaarinumero HEL 2023-006752) Vuokraus, Apollon yhteiskoulun ja lukion väistötilat, Laajalahdentie 23/Tietokuja 2, kaupunkiympäristön toimiala.

Detta beslut publicerades 07.02.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Riitta Airaksinen, myyntineuvottelija, puhelin: 09 310 39719

riitta.airaksinen@hel.fi

Beslutsfattare

Antti Halm
yksikön päällikkö