Vahingonkorvaus, autovaurio, 17.1.2024, Latokartanonkaaren ja Huhmarekujan risteys

HEL 2024-001113
Ärendet har nyare handläggningar
§ 92

Vahingonkorvausvaatimus, autovaurio

Teamchef

Päätös

Lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen

Päätöksen perustelut

Hakijan vaatimus

Hakija on 18.1.2024 esittänyt kaupungille määrältään yksilöimättömän vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan hakija ajoi 17.1.2024 noin klo 8.10 Huhmarekujalta kääntyen vasemmalle Latokartanonkaarelle. Vasta käännyttyään hakija oli nähnyt vasemmalta lähestyvän auton, joka oli jo 10–15 metrin etäisyydellä. Toisen auton kuljettaja oli jarruttanut, mutta ajorata oli ollut hiekoittamaton ja liukas. Latokartanonkaarta ajanut auto oli törmännyt hakijan auton kylkeen, ja hakijan auto oli vaurioitunut.

Hakija kertoo vaatimuksessa katsoneensa ennen kääntymistä vasemmalle ja oikealle varmistaen, että lähestyviä autoja ei ollut. Vaatimuksen mukaan kolari tapahtui siksi, että yli 100 metriä pitkä ja noin 1,5 metriä korkea lumihanki Latokartanonkaaren vieressä esti näkyvyyttä Huhmarekujan risteyksestä vasemmalle, Latokartanonkaarelle tehden ”vasemmalta lähestyvistä autoista näkymättömät noin 100 m etäisyydestä siihen asti kun ne lähestyy noin 10-15 metriä etäisyyteen”. Muuten näkyvyys vaatimuksen mukaan vasemmalle Latokartanonkaarelle olisi ollut yli 200 metriä. Lisäksi liukas ja hiekoittamaton ajorata oli tehnyt hätäjarrutuksesta hyödyttömän.

Sovellettavat normit ja ohjeet

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Kadun kunnossapito käsittää lumen ja jään poistamisen, kadun pinnan pitämisen tasaisena sekä liukkauden torjumisen.

Helsingissä kadut ja kevyen liikenteen väylät jaetaan kolmeen hoitoluokkaan katuluokituksen sekä väylän vilkkauden mukaan. Huhmarekuja on tonttikatu, joka kuuluu III-luokan kunnossapidettäviin väyliin, ja Latokartanonkaari on kokoojakatu, joka kuuluu II-luokan kunnossapidettäviin väyliin.

II-luokan kadut pidetään kulkukelpoisina lumisateen aikana, mutta lumen ja sohjonpoiston toimenpideajat voivat ylittyä jatkuvan lumipyryn aikana. Ajoradoilla auraukseen ryhdytään lumi- tai sohjokerroksen paksuuden ylittäessä kunnossapitoluokan mukaisen lähtökynnyksen. Ensin hoidetaan liikenteellisesti keskeiset alueet. Toimenpideaika aurauksen osalta klo 3 ja 17 välillä on neljä tuntia alkaen siitä, kun lumikerroksen paksuus on ylittänyt 5 cm tai sohjokerroksen paksuus 3 cm rajan. Klo 17 ja 3 välillä sataneen lumen tai muodostuneen sohjon osalta toimenpiteet tulee olla tehtynä klo 7 mennessä. Ajoratojen liukkautta torjutaan erittäin liukkailla keleillä, jolloin esiintyy mustaa tai märkää jäätä. Ajoratojen liukkaus torjutaan joko hiekoittamalla tai suolaamalla. Lumipinta hiekoitetaan paikoissa, joissa se liikenteen johdosta hioutuu tai on vaarassa hioutua erittäin liukkaaksi, kuten pysäkeillä, jyrkissä mäissä ja risteysalueilla. Liukkaudentorjunnassa käytettävän suolan ja hiekoitusmateriaalin määrät on pyrittävä minimoimaan. Erittäin liukkaalla kelillä ajoratojen liukkaus on torjuttava klo 4 ja 18 välillä kolmessa tunnissa, ja klo 18 ja 4 välillä klo 7 mennessä.

III-luokan katujen ajoradoilta poistetaan liikennettä haittaava lumi, sohjo ja jää niin, että riittävä kulkukelpoisuus säilyy. Ajoradoilla auraukseen ryhdytään lumi- tai sohjokerroksen paksuuden ylittäessä kunnossapitoluokan mukaisen lähtökynnyksen. III-luokan ajoradat aurataan I- ja II-luokan katujen jälkeen. Toimenpideaika aurauksen osalta on arkisin kolme vuorokautta alkaen siitä, kun lumikerroksen paksuus on ylittänyt 7 cm tai sohjokerroksen paksuus 5 cm rajan. Viikonloppuisin kunnossapitotöitä ei tarvitse aloittaa. Poikkeukselliset säätilan vaihtelut otetaan huomioon olosuhteiden sallimalla kohtuullisella tavalla. Ajoratojen liukkautta torjutaan erittäin liukkailla keleillä, jolloin esiintyy mustaa tai märkää jäätä. III-luokan ajoradoilla liukkaudentorjunta toteutetaan vain mäkipaikoissa ja suojateillä. Erittäin liukkaalla kelillä ajoratojen liukkaus on torjuttava klo 7 ja 15 välillä kuudessa tunnissa, ja klo 15 ja 7 välillä klo 13 mennessä.

Alueen käyttöä ja turvallisuutta haittaava aurattu lumi tai lähisijoituspaikalle sijoitettu lumi kuljetetaan akuutin tilanteen päätyttyä kaupungin järjestämille lumenvastaanottopaikoille. Lumen kuljettaminen ajoitetaan sellaiseen aikaan, että liikenne ei ruuhkaudu, eikä kuitenkaan häiritä asukkaita tarpeettomasti melulla. Kuormien tulee olla mahdollisimman suuria ja haitta liikenteelle mahdollisimman vähäinen. Keskusta-alueelta ja aluekeskuksista kuljetetaan katupölyn vähentämiseksi kaikki urakkaan kuuluvat lumikasat pois keväällä ennen niiden sulamista erikseen sovittuna. Yksittäisten lumikasojen siirtotarve harkitaan tapauskohtaisesti yhdessä tilaajan kanssa.

Huhmarekujalla on Latokartanonkaaren risteyksessä väistämisvelvollisuutta osoittava liikennemerkki, kärkikolmio. Merkillä osoitetaan, että ajoneuvolla on väistettävä Huhmarekujalta käännyttäessä sekä oikealta että vasemmalta vastaan tulevaa liikennettä, sekä jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa. Latokartanonkaarella risteyksessä, jossa vahinko tapahtui, ennen ajorataa on kevyen liikenteen väylä, jossa on erotetut jalkakäytävä ja pyörätie.

Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi. Ajoneuvon nopeus ja etäisyys toiseen tienkäyttäjään on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa. Ajoneuvolla risteystä lähestyttäessä tai sinne ajettaessa ajotapa on sovitettava niin, ettei risteävän tien liikenteelle aiheudu haittaa, jos ajoneuvo joudutaan pysäyttämään risteykseen, ja risteystä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta. Ajoneuvolla ajettaessa on selvästi ja hyvissä ajoin osoitettava aikomus noudattaa väistämisvelvollisuutta nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä.

Vahingonkorvausvastuun edellytykset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta.

Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kadun kunnossapitovelvollisen on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Kadun kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista.

Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.

Asiassa saadut tiedot ja selvitykset

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan hoitoluokkaan III kuuluva Huhmarekuja on aurattu edellisen kerran ennen vahinkoa 15.1.2024 klo 7.52. Seuraava auraus Huhmarekujalla on tehty 18.1.2024 klo 8.54. Latokartanonkaari, joka kuuluu II-hoitoluokkaan, on aurattu 15.1.2024 klo 12.22, höylätty 16.1.2024 klo 3.54 ja siivottu tiehöylien jäljeltä klo 5.41. Latokartanonkaari on hiekoitettu 17.1.2024 klo 9.31. Hiekoitus on tehty hiekoitussepelillä, ja auraus on tehty kulkuväylän pinnan karhentavalla kampaterällä. Lumen poiskuljetus vahinkoalueelta on tehty 26.1.2024 ja 2.2.2024 välisenä aikana. Tieto saaduista selvityksistä perustuu GPS-tietoon.

Kaupungille on saapunut risteyksessä olevista lumikasoista kaksi palautetta vahingon jälkeen, 18.1.2024 ja 19.1.2024. Vahinkopaikalta ei ole tullut muita talvikunnossapitoa koskevia palautteita 1.11.2023 ja 30.4.2024 välisenä aikana. Vahinkopaikalta ei ole tullut muita vahingonkorvausvaatimuksia hakijan vaatimuksen lisäksi.

Forecan mukaan Kumpulan havaintoasemalla tehdyissä mittauksissa vahinkopäivänä 17.1.2024 klo 8 on ollut selkeää ja poutaista, lämpötila on ollut -16,3 °C ja lumen syvyys mittausaseman mittauksissa on ollut 42 cm. Vahinkoa edeltävinä päivinä on esiintynyt vähäisiä lumisateita, ja ilman lämpötila on pysynyt pakkasen puolella.

Huhmarekujan ja Latokartanonkaaren risteyksessä on kärkikolmio, joka osoittaa väistämisvelvollisuuden Huhmarekujan suunnalta ajavalle. Kärkikolmio sijaitsee risteyksessä ennen suojatietä ja pyörätien jatketta, jotka on ylitettävä ennen kääntymistä Latokartanonkaarelle.

Yhteenveto ja johtopäätökset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta. Kaupungin vahingonkorvausvastuu konkretisoituu vain, mikäli kaupunki on laiminlyönyt velvollisuuttaan pitää katu liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Vahingonkorvausvastuuta voidaan rajoittaa tai se voidaan evätä, jos vahingonkärsijä on itse myötävaikuttanut vahinkoon. Huhmarekuja ja Latokartanonkaari on aurattu karhentavalla terällä kaksi päivää ennen vahinkoa, 15.1.2024, ja Latokartanonkaari on höylätty vahinkoa edeltävänä päivänä, 16.1.2024. Latokartanonkaari on hiekoitettu vahinkopäivänä 17.1.2024 hiekoitussepelillä 1,5 tuntia vahingon tapahtumisen jälkeen kaupungin normien mukaisten toimenpideaikojen puitteissa. Ennen tätä keliolosuhteissa ei ole tapahtunut sellaisia muutoksia, jotka olisivat aiheuttaneet liukkaudentorjunnan tarvetta toteutettua enempää.

Risteystä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta. Risteyksessä, jossa on väistämisvelvollisuutta osoittava liikennemerkki, käännyttäessä on väistettävä sekä oikealta että vasemmalta vastaan tulevaa liikennettä, sekä jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa. Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää, ja ajoneuvo on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa. Risteyksessä, jossa vahinko tapahtui ennen Latokartanonkaaren ajorataa, on kevyen liikenteen väylä, jota myös koskee väistämisvelvollisuutta osoittava liikennemerkki. Ajoneuvo on tarvittaessa pysäytettävä väistämisvelvollisuuden osoittamiseksi ja noudattamiseksi.

Edellä esitetyn perusteella kaupunki katsoo, ettei se ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia velvollisuuksiaan, eikä näin ollen ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut säännökset

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3–5 §, 24 §, 25 §, 28 §, Liite B5: Väistämisvelvollisuus risteyksessä

Toimivalta

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 22.12.2023 tekemän päätöksen § 51 mukaan lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on enintään 5 000 euroa.

Vahingonkorvaustiimin päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta myös silloin, kun vaatimus on määrältään yksilöimätön.

Detta beslut publicerades 10.06.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Eeva-Maria Mattila, valmistelija, puhelin: 09 310 34957

kymp.korvausasiat@hel.fi

Beslutsfattare

Inkeri Lehmusoksa
tiimipäällikkö