Hankinta, ruokapalvelut, Kampin palvelukeskus, Munkkiniemen palvelukeskus, päivätoiminta Sinilintu

HEL 2024-001189
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 7. / 83 §

Kampin palvelukeskuksen sekä Munkkiniemen palvelukeskuksen ja päivätoiminta Sinilinnun ruokapalvelujen hankinta

Social-, hälsovårds- och räddningsnämnden

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti

A hyväksyä sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan Kampin palvelukeskuksen sekä Munkkiniemen palvelukeskuksen ja päivätoiminta Sinilinnun ruokapalvelujen hankinnan kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.

B oikeuttaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan sairaala-, kuntous- ja hoivapalvelujen johtajan
- tekemään hankintaa koskevat päätökset
- päättämään optiokauden käyttöönotosta
- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
- päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Käsittely

Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston toimialalautakuntien edustajien osalta on sovittu, että edustajat eivät osallistu salassa pidettävien asioiden tai asiakirjojen käsittelyyn. Tästä syystä sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan nuorisoedustaja Eino Missi ei osallistunut tämän asian käsittelyyn.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Hankinnan taustaa

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan Kampin palvelukeskuksen ruokapalvelut on kilpailutettu vuonna 2018. Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja on tehnyt hankinnasta päätöksen 6.7.2018 § 27. Perussopimuskausi on ollut 1.1.2019−31.12.2022, jota on jatkettu yhdellä kahden (2) vuoden mittaisella optiokaudella. Optiokausi päättyy 31.12.2024.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan Munkkiniemen palvelukeskuksen sekä päivätoiminta Sinilinnun ruokapalvelut on kilpailutettu vuonna 2021. Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja on tehnyt hankinnasta päätöksen 20.5.2021 § 57. Perussopimuskausi on ollut 1.8.2021−31.7.2025, jonka jälkeen sopimusta olisi voitu jatkaa enintään kahdella kahden vuoden mittaisella optiokaudella. Kilpailutuksella valittu palveluntuottaja irtisanoi Munkkiniemen palvelukeskuksen sekä päivätoiminta Sinilinnun ruokapalvelujen hankintasopimuksen päättymään kuuden kuukauden irtisanomisajan jälkeen 27.8.2024.

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena ovat Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan sairaala-, kuntoutus ja hoivapalveluihin kuuluvien Kampin palvelukeskuksen sekä Munkkiniemen palvelukeskuksen ja päivätoiminta Sinilinnun asiakkaiden ja henkilöstön ravintola- sekä kahvilapalveluiden tuottaminen sisältäen ruokapalvelujen suunnittelun, tuottamisen, ruoan tarjoilun asiakkaille noudattaen sovittuja aikatauluja ja toimintatapoja sekä palvelun kehittämisen palvelukuvauksissa määritellyillä tavoilla.

Kampin palvelukeskuksen asiakkaita ovat pääosin kotona asuvat helsinkiläiset ikäihmiset ja työttömät sekä palvelukeskuksen ja kaupungin henkilökunta. Palvelukeskuksen pohjakerroksessa sijaitseva ravintola tarjoaa puuroaamiaista sekä lounasta noutopöydästä joka arkipäivä. Palvelukeskuksessa käy asiakkaita päivittäin noin 800, lounasruokailijoita noin 220 päivässä. Palvelukeskuksen kahvilassa myydään erilaisia kahvilatuotteita. Palveluntuottaja vastaa myös palvelukeskuksen käyttäjien tarvitsemien muiden ravintolapalvelujen, kuten kokous- ja tilaustarjoilujen järjestämisestä, erikseen määrittelemänsä valikoiman mukaisesti.

Munkkiniemen palvelukeskuksen asiakkaita ovat helsinkiläiset ikäihmiset ja työttömät sekä palvelukeskuksen ja kaupungin henkilökunta. Palvelukeskuksessa käy ravintola- ja kahvila-asiakkaita päivittäin noin 65 ja henkilökunta-asiakkaita noin 10. Palveluntuottaja vastaa myös palvelukeskuksen käyttäjien tarvitsemien muiden ravintolapalvelujen, kuten kokous- ja tilaustarjoilujen järjestämisestä erikseen määrittelemänsä valikoiman mukaisesti. Päivätoiminta Sinilintu on 16-paikkainen ikääntyneiden päivätoimintayksikkö, jossa tuetaan ikääntyneiden kotona asumista ja toimintakykyä sekä omaishoitajien jaksamista.

Tarjouskilpailu

Hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) mukaisella avoimella menettelyllä. Hankinta jaetaan kahteen (2) tarkoituksenmukaiseen osaan siten, että kilpailutuksessa tarjouksen voi jättää yhteen tai useampaan osa-alueeseen. Osa-alueet ovat:
1. Kampin palvelukeskuksen ruokapalvelut
2. Munkkiniemen palvelukeskuksen ja päivätoiminta Sinilinnun ruokapalvelut.

Tarjouskilpailun perusteella kumpaankin osa-alueeseen valitaan yksi palveluntuottaja, jonka vastuulla on osa-alueen palvelukeskuksen ravintola- ja kahvilapalveluiden tuottaminen sisältäen ruokapalvelujen suunnittelun, tuottamisen, ruoan tarjoilun asiakkaille noudattaen sovittuja aikatauluja ja toimintatapoja sekä palvelun kehittämisen palvelukuvauksissa määritellyillä tavoilla.

Hankinta toteutetaan käyttöoikeussopimuksena. Hankintayksikkö antaa osa-alueittain valituille palveluntuottajille oikeuden periä maksuja palveluja käyttäviltä asiakkailta palveluntuottajien ottaessa kantaakseen palveluntuottamiseen liittyvän riskin.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään hankittavat palvelut, palvelun hinnoittelu sekä tarjoajille että palvelulle asetetut soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset. Rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi asetetaan tarjoajille tarjouspyynnössä kuvatut tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset, joiden tulee täyttyä koko sopimuskauden ajan.

Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on liitteinä 1–15.

Hankintalain 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla, ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Länk leder till extern tjänst), joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä esityksen liitteenä.

Palvelun laatu ja tarjousten vertailuperuste

Tuotettavalle palvelulle ja palveluntarjoajille on asetettu ehdottomat vähimmäisvaatimukset, jotka ovat esitetty esityksen liitteenä olevissa tarjouspyyntöasiakirjoissa (liitteet 1–15). Ehdottomien vähimmäisvaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan. Tilaaja valvoo vähimmäisvaatimusten toteutumista ja sopimusehtojen noudattamista.

Tarjousten vertailuperusteena käytetään kokonaistaloudellista edullisuutta, jossa hinnan painoarvo on 100 prosenttia. Tarjousten vertailu tehdään osa-alueittain.

Tehtävä sopimus

Hankinnan tavoiteltu sopimuskausi on 1.11.2024−31.12.2027. Osa-alueen 1 (Kampin palvelukeskus) sopimuskausi alkaa 1.1.2025. Osa-alueen 2 (Munkkiniemen palvelukeskus ja päivätoiminta Sinilintu) sopimuskausi alkaa 1.11.2024. Sopimukset päättyvät kummankin osa-alueen osalta 31.12.2027. Tilaajan niin päättäessä tilaajalla on mahdollisuus jatkaa sopimusta kahdella (2) yhden (1) vuoden mittaisella optiokaudella.

Hankintalain mukaan käyttöoikeussopimuksen ennakoitua arvoa laskettaessa perusteena on käytettävä hankintayksikön arvioimaa sopimuksensaajan sopimuksen voimassaoloaikana tuottamaa liikevaihtoa ilman arvonlisäveroa. Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on 3 000 000 euroa.

Hankintavaltuuksista päättäminen

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta on 12.12.2023 § 260 päättänyt sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.

Hankinnasta solmittavat sopimukset ja sopimusten allekirjoittaja

Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen), päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajalla.

Stäng

Detta beslut publicerades 02.05.2024

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83 (A), 85 (B), 86 ja 89 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 83 (B), 84 (B)) ja 87 §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Mer information fås av

Milla Härkönen, ruokapalveluasiantuntija, puhelin: 09 310 43118

milla.harkonen@hel.fi

Jenni Leppänen, ruokapalveluasiantuntija, puhelin: 09 310 28242

jenni.e.leppanen@hel.fi

Bilagor

1. Confidential: HankL 60§ 138§
2. Confidential: HankL 60§ 138§
3. Confidential: HankL 60§ 138§
4. Confidential: HankL 60§ 138§
5. Confidential: HankL 60§ 138§
6. Confidential: HankL 60§ 138§
7. Confidential: HankL 60§ 138§
8. Confidential: HankL 60§ 138§
9. Confidential: HankL 60§ 138§
10. Confidential: HankL 60§ 138§
11. Confidential: HankL 60§ 138§
12. Confidential: HankL 60§ 138§
13. Confidential: HankL 60§ 138§
14. Confidential: HankL 60§ 138§
15. Confidential: HankL 60§ 138§

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.