Tarveperusteinen rahoitus, varhaiskasvatus ja perusopetus, 1.8.2024 alkaen, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

HEL 2024-001216
Ärendet har nyare handläggningar
§ 8

Tarveperusteisen rahoituksen jakaminen varhaiskasvatukseen ja perusopetukseen 1.8.2024 alkaen

Sektorchefen i sektorn för fostran och utbildning

Päätös

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja päätti tarveperusteisen laskentamallin pohjalta rahoitusta saavat varhaiskasvatusyksiköt liitteen 1 mukaisesti sekä perusopetuksen koulut liitteen 2 mukaisesti 1.8.2024 alkaen.

Tarveperusteisen rahoituksen perustelut, laskentamalli ja käyttö on kuvattu lautakunnan päätöksessä 16.1.2024 § 4.

Päätöksen perustelut

Alueellisen eriytymisen negatiivisia vaikutuksia oppilaitoksiin ja oppijoille ehkäistään kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla tarveperusteisella rahoituksella. Lautakunnan 16.1.2024 § 4 päätöksen mukaan lautakunta päättää tarveperusteisen rahoituksen laskentamallien uudistamisesta sekä laskennan muuttujien vaihtamisesta. Päätöksen rahoitusta saavista yksiköistä tekee toimialajohtaja.

Rahoituksen jako kouluille ja varhaiskasvatusyksiköille perustuu lautakunnan päätökseen, jonka mukaan lähtökohtana tarveperusteisen rahoituksen kohdentamisessa yksiköille on se, että yksikön saama tukisumma tulee olla sellaisella tasolla, että sillä voidaan eriarvoisuuskehitystä ehkäiseviä toimia saavuttaa. Ensisijaisesti rahoitusta kohdennetaan niin, että yksiköihin voidaan rahoituksella palkata henkilöstöä. Määrärahaa voidaan käyttää myös muihin eriarvoisuutta vähentäviin toimenpiteisiin oppilaitoksen oman harkinnan mukaisesti.

1.8.2024 lähtien rahoitus jaetaan varhaiskasvatukseen yhteisen laskentamallin kautta, jossa ovat mukana sekä suomen- että ruotsinkieliset varhaiskasvatusyksiköt. Rahoitusta jaetaan varhaiskasvatusyksiköille, joiden TP-indeksi on suurempi kuin 1,99. Tällöin rahoitusta saavia yksiköitä on 30 ja näiden lisäksi rahoitusta saa kaksi leikkipuistoyksikköä. Rahoitusta kohdennetaan niin, että jokaiseen yksikköön voidaan palkata tarveperusteisella rahoituksella vähintään yksi ei-mitoituksessa oleva työntekijä ja, että rahaa jää myös muihin eriarvoisuutta vähentäviin toimenpiteisiin.

Varhaiskasvatuksen tarveperusteinen rahoituksen määräraha on 2 447 000 euroa on vuoden 2024 talousarviossa. Vuonna 2024 rahoitus jaetaan kahden eri laskentamallin perusteella, 1.8.2024 asti lautakunnan 17.1.2023 § 6 tehdyn päätöksen mukaan ja sen jälkeen tämän uuden päätöksen mukaan.

Myös perusopetuksessa suomen- ja ruotsinkielinen perusopetus on samassa laskentamallissa 1.8.2024 lähtien. Rahoitusta jaetaan kouluille, joiden TP-indeksi on pienempi kuin -0,2. Tällöin rahoitusta saavia kouluja on yhteensä 42, joista kaupungin kouluja on 39. Lisäksi rahoitusta jaetaan keskitetysti syrjäytymistä ehkäisevään toimintaan kuten kouluvalmentajien ja monikielisten ohjaajien palkkakuluihin.

Perusopetuksen tarveperusteinen rahoituksen määräraha on 8 836 000 euroa vuoden 2024 talousarviossa. Vuonna 2024 rahoitus jaetaan kahden eri laskentamallin perusteella, 1.8.2024 asti lautakunnan 4.10.2022 § 259 tehdyn päätöksen mukaan ja sen jälkeen tämän uuden päätöksen mukaan.

Detta beslut publicerades 31.01.2024

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Mer information fås av

Sanna Ranto, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 21904

sanna.ranto@hel.fi

Beslutsfattare

Satu Järvenkallas
kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Bilagor

1. Liite 1. Tarveperusteinen rahoitus varhaiskasvatukseen
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Liite 2. Tarveperusteinen rahoitus perusopetukseen
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.