Sopimuspalokunnille maksettavat korvaukset vuonna 2024, pelastuslaitos
Helsingin sopimuspalokuntien korvaukset vuonna 2024 (tammi-kesäkuu)
Päätös
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti maksaa sopimuspalokunnille palokuntasopimusten mukaiset korvaukset liitteenä olevan taulukon mukaisesti.
Korvauksiin sisältyviä palokuntakohtaisia korvauksia maksetaan 383 787,50 euroa vuoden 2024 ensimmäiseltä puoliskolta (tammi-kesäkuu). Kaupungin tonttikorvauksia maksetaan yhteensä 17 175,67 euroa. Turvallisuusviestinnästä maksettavat sopimusperusteiset korvaukset ovat enintään 50 000,00 euroa. Muita sopimuspalokuntatoimintaan liittyviä kuluja (muun muassa koulutukset, työterveyshuolto, varusteet ja kalusto) korvataan enintään 75 300,00 euroa. Edellä mainitut sopimuspalokunnille maksettavat korvaukset ovat yhteensä enintään 526 263,17 euroa.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Sopimuspalokunta on vapaaehtoinen palokunta, joka on tehnyt sopimuksen sammutus- ja pelastustoiminnasta pelastuslaitoksen kanssa. Palokuntasopimuksessa sovitaan, mitä kalustoa ja osaamista sopimuspalokunnalla tulee olla, minkälaisiin hälytyksiin kyseistä sopimuspalokuntaa voidaan käyttää, kuinka nopeasti sopimuspalokunta lähtee liikkeelle saadessaan hälytyksen, kuinka monta koulutuksen saanutta henkilöä tulee sopimuksen alaisessa paloautossa olla, mihin aikaan vuorokaudesta sopimuspalokunta on valmiudessa (ellei ole valmiudessa 24 tuntia vuorokaudessa). Lisäksi sopimuksessa sovitaan, miten pelastuslaitos korvaa valmiudesta, koulutuksista, varusteista ja varikon ylläpidosta aiheutuvia kustannuksia.
Sopimuspalokunnille maksettavat korvaukset perustuvat palokuntasopimuksiin sekä kustannuksiin, jotka niiden ohella pelastuslain 7 luvun 52 §:n, 53 §:n, 54 §:n ja 8 luvun 56 §:n mukaan kuuluvat pelastuslaitoksen vastuulle.
Edelliseen vuoteen verrattuna sopimuspalokunnille maksetaan korvaukset kahdessa osassa. Ensimmäisessä vaiheessa maksetaan 50 prosenttia vuotuisista korvauksista, koska sopimuspalokuntien korvauskäytännöt muuttuvat vuoden 2024 aikana. Pelastuslaitos luovuttaa sopimuspalokunnille 12 pelastusyksikköä ja yhden raskaspelastusyksikön kalustoineen siten, että ajoneuvojen ja kaluston omistajuus säilyy pelastuslaitoksella. Ajoneuvojen ja kaluston vuotuisista ylläpitokustannuksista vastaa tämän jälkeen pelastuslaitos. Aikaisemmin näistä kuluista ovat vastanneet sopimuspalokunnat heille maksettujen sopimuskorvausten avulla. Sopimuspalokuntia velvoitetaan huolenpitosopimuksella pitämään ajoneuvot ja kalusto käyttökuntoisina. Materiaalin luovutus toteutetaan kevään aikana, viimeistään 1.6.2024.
Ajoneuvojen ja kaluston omistajuuden säilyttäminen pelastuslaitoksella liittyy pelastuslaitoksen poikkeusolojen toimintavalmiuden sekä toiminnan jatkuvuuden turvaamiseen. Omistajuuden ja ylläpitokulujen kuuluminen pelastuslaitokselle vaikuttaa sopimuskorvausten määrään alentavasti. Vuoden 2024 ensimmäisen puoliskon (tammi-kesäkuu) korvaukset esitetään maksettavan tällä päätösesityksellä vanhan kustannusperiaatteen mukaisesti, mutta toisen vuosipuoliskon (heinä-joulukuu) korvaukset lasketaan uuden mekanismin mukaisesti ja tuodaan päätettäväksi lautakunnalle myöhemmin vuonna 2024.
Uuden korvausmekanismin ja -käytännön muodostaminen on aloitettu yhdessä sopimuspalokuntia edustavan työvaliokunnan kanssa 6.2.2024. Toisen vuosipuoliskon jakoperusteista päätetään erikseen sopimuspalokuntien kanssa. Koko vuoden palokuntakohtaisten korvausten summa on maksimissaan 767 575,00 euroa. Tämän lisäksi sopimuspalokunnille maksetaan sopimusperusteisesti korvauksia turvallisuusviestinnän suoritteista enintään 50 000 euroa sekä muita sopimuspalokuntatoimintaan liittyviä kuluja kuten koulutuksia, työterveyshuollon palveluita sekä varusteita ja kalustoa enintään 75 300,00 euroa. Kaupungin tonttikorvauksia maksetaan yhteensä 17 175,67 euroa.
Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 1 kohdan mukaisesti, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää, hinnoista, maksuista, vuokrista ja korvauksista sekä vapautuksesta toimialalle kohdistettavan maksun, korvauksen ja muun saatavan suorittamisesta.
Detta beslut publicerades 18.03.2024
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Tomi Kuusamo, palopäällikkö, puhelin: 0931030104
Pekka Itkonen, riskienhallintapäällikkö, puhelin: 0931030037