Terveydensuojelulain mukaisen määräyksen antaminen ja uhkasakon asettaminen, Threeway Oy

HEL 2024-001754
Ärendet har nyare handläggningar
Det här är en motion

Threeway Oy, uhkasakon tuomitseminen maksettavaksi

Miljö- och tillståndssektionen

Päätösehdotus

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päättää tuomita Threeway Oy:lle kohdistetun uhkasakon 10 000 euroa maksettavaksi kokonaan.

Päätökseen velvoitettu

Threeway Oy, Annankatu 4, 00120 HELSINKI.

Y-tunnus 3304901-1

Tuomitsemisen perusteena oleva päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti määrätä terveydensuojelulain (763/1994) 27 §:n nojalla Threeway Oy:n poistamaan ravintolan Fly AF Bar tiloista aiheutuvan meluhaitan, joka aiheuttaa terveyshaitaksi luokiteltavan olosuhteen asunnossa osoitteessa **********

Tausta

Helsingin kaupungin ympäristö- ja lupajaosto on määrännyt 15.2.2024 Threeway Oy:n poistamaan ravintolan Fly AF Bar tiloista aiheutuvan meluhaitan, joka aiheuttaa terveyshaitaksi luokiteltavan olosuhteen asunnossa osoitteessa ********** Päätös annettiin noudatettavaksi muutoksenhausta huolimatta.

Päätös toimitettiin Threeway Oy:lle saantitodistuksella ja päätös noudettiin 28.2.2024. Määräystä on siten tullut noudattaa viimeistään 13.3.2024.

Asetetun velvoitteen noudattamisen arvioimiseksi ympäristöpalvelut teki ko. asuntoon tarkastuskäynnit 6.4.2024 ja 4.5.2024.

Tarkastusten perusteella todettiin, että terveyshaitaksi luokiteltava meluhaitta tutkitussa asunnossa ei ole poistunut. Threeway Oy ei ole noudattanut sille asetettua määräystä uhkasakolla asetettuna.

Kuuleminen

Helsingin kaupungin ympäristöterveysyksikkö kuuli Threeway Oy:tä 21.5.2024 päivätyllä asiakirjalla siitä, miksi määräystä ei oltu noudatettu sekä uhkasakon mahdollisesta tuomitsemisesta sekä muista asiaan liittyvistä seikoista.

Threeway on ilmoittanut vastineessaan tehneensä toimia melun vähentämiseksi. Lisäksi Threeway kertoo palkanneensa asiantuntijan suunnittelemaan melun vähentämistoimia. Vastineessa ei ole tarkemmin kuvattu tehtyjä toimenpiteitä.

Esittelijän perustelut

Uhkasakkolain (1113/1990) 10 §:n mukaan uhkasakon asettanut viranomainen voi tuomita uhkasakon maksettavaksi, jos päävelvoitetta ei ole noudatettu eikä noudattamatta jättämiseen ole pätevää syytä. Edellytyksenä uhkasakon tuomitsemiselle maksettavaksi on, että uhkasakon asettamista koskeva päätös on lainvoimainen, jollei päätöstä ole säädetty tai määrätty noudatettavaksi muutoksenhausta huolimatta.

Uhkasakkolain 11 §:n mukaan uhkasakko voidaan tuomita asetettua pienempänä, jos päävelvoitetta on olennaiselta osalta noudatettu tai velvoitetun maksukyky on merkittävästi alentunut taikka uhkasakon määrän alentamiseen on muu perusteltu syy.

Uhkasakkolain 22 §:n mukaan asianosaiselle on ennen uhkasakon asettamista ja tuomitsemista taikka teettämis- tai keskeyttämisuhan asettamista ja täytäntöön pantavaksi määräämistä koskevan asian ratkaisemista varattava tilaisuus selityksen antamiseen siten kuin hallintolain (434/2003) 34 §:ssä säädetään.

Terveydensuojelulain 26 §:n mukaan asunnon ja muun sisätilan sisäilman puhtauden, lämpötilan, kosteuden, melun, ilmanvaihdon, valon, säteilyn ja muiden vastaavien olosuhteiden tulee olla sellaiset, ettei niistä aiheudu asunnossa tai sisätilassa oleskeleville terveyshaittaa.

Terveydensuojelulain 27 §:n 1 momentin mukaan jos asunnossa tai muussa oleskelutilassa esiintyy melua, tärinää, hajua, valoa, mikrobeja, pölyä, savua, liiallista lämpöä tai kylmyyttä taikka kosteutta, säteilyä tai muuta niihin verrattavaa siten, että siitä voi aiheutua terveyshaittaa asunnossa tai muussa tilassa oleskelevalle, toimenpiteisiin haitan ja siihen johtaneiden tekijöiden selvittämiseksi, poistamiseksi tai rajoittamiseksi on ryhdyttävä viipymättä.

Terveydensuojelulain 27 §:n 2 momentin mukaan jos haitta aiheutuu asuinhuoneiston tai muun oleskelutilan rakennuksen rakenteista, eristeistä tai rakennuksen omistajan vastuulla olevista perusjärjestelmistä, haitan poistamisesta vastaa rakennuksen omistaja, ellei muualla laissa toisin säädetä. Jos terveyshaitta aiheutuu kuitenkin asunnon tai muun oleskelutilan käytöstä, joka ei ole tavanomaista, terveyshaitan poistamisesta vastaa asunnon tai muun oleskelutilan haltija. Kunnan terveydensuojeluviranomainen voi velvoittaa sen, jonka vastuulla haitta on, ryhtymään viipymättä tarvittaviin toimenpiteisiin terveyshaitan ja siihen johtaneiden tekijöiden selvittämiseksi, poistamiseksi tai rajoittamiseksi.

Terveydensuojelulain 27 §:n 4 momentin mukaan määräysten antamisen tulee perustua terveydensuojeluviranomaisen tekemään tarkastukseen sekä riittäviin ja luotettaviin mittauksiin, näytteisiin, tutkimuksiin, selvityksiin tai havaintoihin.

Asunnon ja muun oleskelutilan terveydellisistä olosuhteista sekä ulkopuolisten asiantuntijoiden pätevyysvaatimuksista annetun sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen (545/2015) (asumisterveysasetus) 3 §:n 1 momentin mukaan terveyshaitta on arvioitava kokonaisuutena siten, että altisteen toimenpiderajaa sovellettaessa otetaan huomioon altistumisen todennäköisyys, toistuvuus ja kesto, mahdollisuudet välttyä altistumiselta tai poistaa haitta sekä poistamisesta aiheutuvat olosuhteet ja muut vastaavat tekijät.

Asumisterveysasetuksen 12 §:n mukaan asunnon terveydellisten olosuhteiden sisämelun päivä- ja yöajan keskiäänitasoon sovelletaan asetuksen liitteen 2 taulukoiden 1 ja 2 toimenpiderajoja. Lisäksi yöaikainen (klo 22-7) musiikkimelu tai muu vastaava mahdollisesti unihäiriötä aiheuttava melu, joka erottuu selvästi taustamelusta, ei saa ylittää 25 dB yhden tunnin keskiäänitasona LAeq,1h (klo 22-7) mitattuna niissä tiloissa, jotka on tarkoitettu nukkumiseen.

Tarkastusten perusteella on käynyt ilmi, että Threeway Oy ei ole noudattanut ympäristö- ja lupajaoston asettamaa päävelvoitetta, jossa Threeway Oy määrättiin poistamaan ravintolan Fly AF Bar tiloista aiheutuvan meluhaitan, joka aiheuttaa terveyshaitaksi luokiteltavan olosuhteen asunnossa osoitteessa **********

Tarkastuksen aikana matalataajuinen musiikkimelu oli kuultavissa tutkitussa asunnossa koko tarkastuksen ajan. Lisäksi musiikkimelu erottui selvästi muusta asunnossa kuultavasta melusta. Asumisterveysasetuksen melun toimenpideraja 40 dB (Leq80 Hz,1h) 80 Hz:n terssikaistan alueella ylittyi jokaisessa mittauksessa.

Tarkastuksen ja mittausten perusteella ympäristöpalvelut arvioi olosuhteiden asunnossa olevan sellaiset, että niistä voi aiheutua terveydensuojelulain tarkoittamaa terveyshaittaa.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön II osan 2 luvun 10.2 §:n mukaan kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto toimii, ellei toisin ole määrätty, kunnan terveydensuojeluviranomaisena.

Päätöksen perusteena olevat asiakirjat

Ympäristö- ja lupajaoston päätös 15.2.2024, §39

Kuulemiskirje 21.5.2024 (liite 1)

Kuulemiskirjeen vastine 21.5.2024 (liite 2)

Tarkastuspöytäkirja 21.5.2024 (liite 3)

Tiedoksiantotapa

Päätös toimitetaan velvoitetulle todisteellisesti. Päätöksen ohessa toimitetaan tilisiirtolomake uhkasakon maksua varten.

Sovelletut oikeusohjeet

Hallintolaki (434/2003) 34 §

Uhkasakkolaki (1113/1990) 10, 11, 22, 23 ja 24 §

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto 15.02.2024 § 39

Stäng

Föredragande

yksikön päällikkö
Heidi Öjst

Mer information fås av

Timo Koskinen, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 64545

timo.koskinen@hel.fi

Bilagor

1. Threeway Oy:n kuuleminen 21.5.2024
2. Kuulemisen vastine 21.5.2024
3. Tarkastuspöytäkirja 21.5.2024

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.