Tutkimuslupa, Esihenkilöiden rekrytointiosaamisen kehittäminen hakijakokemuksen parantamiseksi

HEL 2024-001819
Ärendet har nyare handläggningar
§ 29

Tutkimuslupa tutkimukseen ”Esihenkilöiden rekrytointiosaamisen kehittäminen hakijakokemuksen parantamiseksi”

Social-, hälsovårds- och räddningsnämndens sektorchef

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja myönsi tutkimusluvan ********** tutkimukselle ”Esihenkilöiden rekrytointiosaamisen kehittäminen hakijakokemuksen parantamiseksi” (yamk). Yhteyshenkilö on henkilöstösuunnittelupäällikkö ********** Tutkimuslupa on voimassa 31.12.2024 saakka.

Tutkimuslupaan sovelletaan seuraavia ehtoja:

Tutkimusraportista ei saa olla tunnistettavissa tutkimukseen osallistuneita henkilöitä.

Tutkimuksesta ei tule koitua kustannuksia sosiaali-, terveys- ja pelastustoimelle.

Tutkija sitoutuu noudattamaan EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen, tietosuojalain 1050/2018 sekä muun voimassa olevan lainsäädännön tutkijalle asettamia vaatimuksia.

Tutkija saapuu pyydettäessä maksutta esittelemään tutkimuksen tuloksia Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimeen.

Sähköinen tutkimusraportti tai sen osoite toimitetaan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan käyttöön osoitteella: tutkimusluvat.sote@hel.fi. Valmiit tutkimukset ovat henkilökunnan käytettävissä sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen intrasivuilla.

Päätöksen perustelut

Tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena on parantaa henkilöstöhallinnon tarjoamaa rekrytoinnin tukea uusille esihenkilöille. Kehittämistyön/tutkimuksen tarkoituksena on:

1. selvittää ja kuvata Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan uusien esihenkilöiden rekrytoinnin tuen tarpeet sekä toimintatavat, joilla kehittää esihenkilöiden rekrytointiosaamista, sekä
2. saada henkilöstön saatavuuden tuen henkilöstöasiantuntijoille uusi rekrytoinnin tuen konsepti uusien esihenkilöiden rekrytointiosaamisen ja hakijakokemuksen parantamiseksi.

Tutkimuksen kohderyhmänä ovat vuonna 2023 sosiaali-, terveys- ja pelastustoimessa esihenkilötehtävissä aloittaneet esihenkilöt sekä henkilöstön saatavuuden tuen yksikön rekrytointikonsultit. Tutkimusaineisto kerätään ryhmähaastatteluissa, joihin halutaan rekrytoida kaikista palveluista yhteensä noin 12 esihenkilöä ja noin 6 rekrytointikonsulttia. Yhteystiedot saadaan uusien Helbit-rekrytointijärjestelmän käyttäjien listasta, josta uusia esihenkilökäyttäjiä oli 170 vuonna 2023. Osallistujat rekrytoidaan yhteyshenkilön kautta.

Liitteenä olevasta tietosuojaselosteesta ilmenee, että osallistuminen on vapaaehtoista ja osallistujilta kerätään kirjalliset suostumukset. Osallistujia informoidaan heidän oikeuksistaan sekä henkilötietojen käsittelystä. Tutkimukseen osallistujilta kerätään nimi, sähköpostiosoite, ammattinimike, työyksikkötiedot ja esihenkilökokemus vuosina. Haastattelut äänitetään ja aineisto analysoidaan aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimusaineistoa käsitellään ja säilytetään tietoturvallisesti tutkimussuunnitelman liitteenä olevan tietosuojaselosteen mukaisesti ja hävitetään kokonaisuudessaan tutkimuksen päätyttyä.

Haastattelujen tavoitteena on lisätä ymmärrystä esihenkilöiden rekrytointiosaamisesta, henkilöstöhallinnon rekrytointituen nykytilasta, toimivista käytänteistä ja haasteista sekä kehittämistoiveista. Haastattelujen avulla selvitetään esihenkilöiden rekrytoinnin tuen tarpeet, miten hakijakokemuskyselyn tuloksia voidaan hyödyntää rekrytointiosaamisen kehittämisessä sekä miten henkilöstöhallinto voi parantaa esihenkilöiden rekrytoinnin tukea. Ryhmähaastattelujen aineiston analysoinnista syntyneiden tulosten jälkeen pidetään noin 8 rekrytointikonsultille kokoava työpaja.

Tutkimuksen tekijä on tutustunut ja ottaa huomioon ammattikorkeakoulujen opinnäytetöiden eettiset suositukset ja etiikkaa on kuvattu tutkimussuunnitelmassa.

Luovutettavan Helbit-rekrytointijärjestelmän aineiston omistaja kansliasta on puoltanut aineiston luovuttamista tutkimukseen rekrytoitavien tutkimuksesta informointia varten (16.2.2024).

Lisäksi tutkimuslupaa puoltavat:

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja (16.2.2024)

Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja (16.2.2024)

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja (16.2.2024)

Hallintojohtaja (16.2.2024)

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päätöksen 30.11.2023 § 249 mukaan tutkimusluvan myöntämisestä tai hylkäämisestä päättää toimialajohtaja tutkimusluvissa, jotka kuuluvat kahden taikka useamman palvelukokonaisuuden toimivaltaan.

Detta beslut publicerades 19.02.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Sini-Emilia Asikainen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 43444

sini-emilia.asikainen@hel.fi

Beslutsfattare

Juha Jolkkonen
sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja

Bilagor

1. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
2. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
3. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
4. Tutkimuslupahakemus, liite 14.2.2024, tietosuojailmoitus
5. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.