Hankesuunnitelma, metron kiskojen vaihto vuonna 2024, liikenneliikelaitos HKL

HEL 2024-002823
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 3. / 24 §

Metroradan kiskojen vaihto 2024

Direktionen för trafikaffärsverket

Päätös

Johtokunta hyväksyi metroradan kiskojen vaihto 2024
-hankesuunnitelman esityksen mukaan niin, että hankkeen arvonlisäveroton kokonaishinta sisältäen hankkeen toteutuksen ja hankkeen aikaiset hankinnat on enintään 1.120.000 euroa.

Johtokunta valtuutti toimitusjohtajan päättämään hankkeeseen liittyvistä hankinnoista enimmäishinnan puitteissa.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Metroliikenne kuluttaa radan kiskoja ajan kuluessa ja vuosittaisilla kuluneiden kiskojen vaihdoilla varmistetaan metroliikenteen turvallisuutta ja häiriöttömyyttä. Kuluneita kiskoja vaihdetaan vuosittain niissä kohdissa metrorataa, joissa kunnossapidon tarkastuksissa on todettu kiskojen kunnon heikkenemistä.

Hankkeen strategiasidonnaisuus

Helsingin kaupunkistrategiassa 2021–2025 todetaan, että älykkäät liikenneratkaisut ovat sujuvan arjen perusta, tiivistyvän kaupungin liikennejärjestelmän riittävä kapasiteetti ja toimivuus varmistetaan suunnittelemalla kaikki kulkumuodot ja huomioimalla niiden kytkeytyminen toisiinsa. Päätösehdotus tukee tätä kaupunkistrategian tavoitetta ja on näin strategian mukainen.

Hankkeen lähtökohdat ja tavoitteet

Helsingin metrorataverkon kiskot tarkastetaan kaksi kertaa vuodessa kävelytarkastuksin ja lisäksi tehdään vähintään kerran vuodessa ultraäänitarkastus kiskojen sisäisten vikojen tunnistamiseksi.

Pienempiä kiskovikoja ja -kulumia voidaan korjata myös hitsaamalla, mutta paikkakorjaukset eivät ole pidemmän päälle paras tai kustannustehokkain ratkaisu metroradan turvallisuuden ja toimivuuden ylläpitämiseksi. Kiskoja vaihdetaan vuosittain niissä kohdissa, missä vaihdolle on em. tarkastuksilla todettu tarvetta.

Kiskojen vaihdolla turvataan metroradan turvallinen liikennöinti. Kiskoviat ja kiskokulumat voivat johtaa metroliikenteen keskeytymiseen ja pahimmassa tapauksessa junan suistumiseen.

Uudet kiskot vähentävät myös liikenteestä syntyvää melua sekä kaluston kulumista.

Hankkeen toteuttaminen

Hanke toteutetaan hankkimalla 52 kpl 120 metristä kiskoa (6.240 m) ja käyttämällä niitä havaittujen kuluneiden kisko-osuuksien korvaamiseen. Kiskojen asennus tehdään Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy (Kaupunkiliikenneyhtiö) kunnossapidon omana työnä. Kaupunkiliikenneyhtiö tuottaa HKL:lle johtokunnan 1.2.2022 hyväksymän alihankintasopimuksen perusteella mm. metroradan kunnossapitoon liittyviä töitä.

Kiskojen hankinta ja asennus tapahtuu vuoden 2024 aikana.

Hankkeen toteuttamisella ei ole vaikutusta metroliikenteeseen. Työ tehdään yöaikaan metron liikennöinnin ulkopuolella. Kiskon vaihdon aikana voi esiintyä hetkellisesti melua.

Hankkeen kustannukset

Hankkeen arvonlisäverottomaksi kustannukseksi on arvioitu yhteensä enintään 1.120.000 euroa hankesuunnitelman mukaisesti.

Hankkeen kustannusarvio perustuu aikaisempien vastaavien investointien toteumiin ja viimeaikaisiin tietoihin materiaalien hinnoista.

Hankkeen kustannukset koostuvat kiskojen hankinnasta, niiden asennuksesta ja projektipäällikön kustannuksista.

Hankkeelle on vuoden 2024 tulosbudjetissa varattu 1.120.000 euroa.

Hankkeen vaikutukset käyttötalouteen

Hanke aiheuttaa 40 vuoden poistoajalla tasapoistoina 28.000 euron vuotuisen lisäyksen poistokustannuksiin.

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) perussopimuksen perusteella asemiin ja rataan kohdistuvista kuluista 50 % investoinnin poistoista ja 50 % laskennallisista korkomenoista voidaan laskuttaa HSL:ltä.

Loppuosa poistoista jää suoraan liikenneliikelaitoksen (HKL) kaupungin infratukena maksettavaksi.

Toimivalta

Hankkeesta päättäminen

Hallintosäännön 11 luvun 1 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan liikelaitoksen johtokunta päättää kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa muun kuin tilahanketta koskevan suunnitelman ja piirustuksen hyväksymisestä.

Kaupunginhallituksen vahvistamien hyväksymisrajojen mukaan HKL:n johtokunta päättää alle 5 milj. euron hankkeista.

Hankkeen arvonlisäverottoman kokonaishinnan ollessa 1.120.000 euroa HKL:n johtokunta voi päättää hankkeen hyväksymisestä.

Hankintavaltuudet

Hallintosäännön 11 luvun 1 §:n 2 momentin 3 kohdan mukaan liikelaitoksen johtokunta, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.

HKL:n johtokunta on siirtänyt 19.11.2020, 175 §, hankintoihin liittyvää toimivaltaa toimitusjohtajalle 500.000 euroon (alv 0 %) saakka. Mikäli hankinnan arvo ylittää 500.000 euroa, kuuluu hankinnoista päättäminen johtokunnan toimivaltuuteen. Hallintosäännön mukaisesti johtokunta voi valtuuttaa toimitusjohtajan päättämään hankinnoista.

Stäng

Detta beslut publicerades 08.03.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

toimitusjohtaja
Saara Kanto

Mer information fås av

Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277

saara.kanto@hel.fi