Tietopyyntö, sisäisen tarkastuksen tarkastusraportit 1.7.2023–1.2.2024, Yleisradio Oy

HEL 2024-003107
Ärendet har nyare handläggningar
§ 31

Tietopyyntö koskien sisäisen tarkastuksen tarkastusraportteja ajalta 1.7.2023 – 1.2.2024

Kanslichef

Päätös

Kansliapäällikkö päätti, että tiedon pyytäjän pyytämät sisäisen tarkastuksen tarkastusraportit ajalta 1.7.2023 – 1.2.2024 luovutetaan tiedon pyytäjälle siltä osin kuin ne ovat tulleet julkisiksi ja siltä osin kuin ne eivät sisällä salassa pidettävää tietoa. Lisäksi luovutetaan harkinnanvaraisesti seitsemän tarkastusraporttia siltä osin kuin ne eivät sisällä salassapidettävää tietoa. Yhtä kokonaan salassa pidettävää raporttia ja yhtä sellaista raporttia, jonka osalta tarkastusasian käsittely on kesken, ei luovuteta.

Päätöksen perustelut

Svenska Ylen Christoffer Gröhn on tietopyynnössään 28.2.2024 pyytänyt sisäisen tarkastuksen tarkastusraportit ajalta 1.7.2023 – 1.2.2024.

Asiakirjan julkiseksi tuleminen

Viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (julkisuuslaki) 6 §:n 1 momentin 9 kohdan mukaan, jollei asiakirjan julkisuudesta taikka salassapidosta tai muusta tietojen saantia koskevasta rajoituksesta tässä tai muussa laissa säädetä, viranomaisen laatima muu kuin 1 momentin 1–3 sekä 5–8 kohdassa tarkoitettu asiakirja tulee julkiseksi, kun asia, jota se koskee, on siinä viranomaisessa käsitelty loppuun.

Sisäisen tarkastuksen tarkastusraportissa asetettuja toimenpidesuosituksia seurataan siihen asti, kunnes ne todetaan loppuun saatetuiksi. Tarkastusasian käsittely päättyy silloin, kun sisäinen tarkastus toteaa suositukset toteutetuiksi tai kun seuranta muulla perusteella lopetetaan. Tarkastusraportit, joiden osalta toimenpidesuositusten toteuttamisen seuranta on kesken, tulevat näin ollen julkisiksi, kun tarkastusasian käsittely päättyy.

Pyydettyyn aineistoon sisältyy kahdeksan tarkastusraporttia, joiden osalta tarkastusasian käsittely ei ole päättynyt. Sellaisten asiakirjojen luovuttaminen, jotka eivät ole tulleet julkisiksi, on viranomaisen harkinnassa. Raporteista, jotka eivät vielä ole tulleet julkisiksi, voidaan harkinnanvaraisesti luovuttaa seitsemän. Yhtä raporteista ei ole perusteltua luovuttaa, sillä luovuttamisesta olisi haittaa tarkastussuositusten toteuttamiselle.

Salassapito

Julkisuuslain 1 §:n mukaan viranomaisten asiakirjat ovat julkisia, jollei julkisuuslaissa tai muussa laissa erikseen toisin säädetä. Julkisuuslain 24 §:ssä säädetään salassa pidettävistä viranomaisen asiakirjoista. Yksi luovutettavista tarkastusraporteista sisältää julkisuuslain 24 §:n
1 momentin kohdan 7 perusteella salassa pidettäviä tietoja. Yksi tarkastusraportti on kokonaisuudessaan salassa pidettävä julkisuuslain 24 §:n 1 momentin kohdan 3 perusteella.

Tietojen luovuttaminen

Julkisuuslain 10 §:n mukaan, kun vain osa asiakirjasta on salassa pidettävä, tieto on annettava asiakirjan julkisesta osasta, jos se on mahdollista niin, ettei salassa pidettävä osa tule tietoon.

Sisäisen tarkastuksen tarkastusraportit ajalta 1.7.2023–1.2.2024 luovutetaan siten, että edellä mainitulla perusteella salassa pidettävät tiedot on peitetty. Kokonaisuudessaan salassa pidettävää tarkastusraporttia ja yhtä tarkastusraporttia, jonka osalta tarkastusasian käsittely on kesken, ei luovuteta.

Detta beslut publicerades 05.03.2024

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetussa laissa tarkoitettuun päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Mer information fås av

Pia Linja, sisäisen tarkastuksen päällikkö, puhelin: 040 5122107

pia.linja@hel.fi

Beslutsfattare

Jukka-Pekka Ujula
kansliapäällikkö