Asiantuntijapyyntö, liikennevakuutuslain, Liikennevakuutuskeskuksesta annetun lain ja vakuutusyhtiölain muuttaminen, liikenne- ja viestintävaliokunta

HEL 2024-003155
Ärendet har nyare handläggningar
§ 26

Lausunto eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnalle hallituksen esityksestä liikennevakuutuslain muuttamiseksi

Helsingfors borgmästare

Päätös

Pormestari antoi eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnalle hallituksen esityksestä laiksi liikennevakuutuslain, Liikennevakuutuskeskuksesta annetun lain ja vakuutusyhtiölain muuttamisesta seuraavan lausunnon:

Lausunnossa esitetyt asiat koskevat liikennevakuutuslakiin esitettyä muutosta, jonka mukaan kaikki vuokrattavat sähköpotkulaudat tulisivat jatkossa liikennevakuutettaviksi. Muihin lakiesityksessä esitettyihin muutoksiin Helsingin kaupungin lausunto ei ota kantaa.

Esitetty muutos on periaatteeltaan hyvä, koska se siirtää aiemmin yhteiskunnan vastuulle tulleita onnettomuuskustannuksia liiketoimintaa harjoittavien yritysten vastuulle. Tämä parantaa vahingon kärsijän asemaa sekä luo markkinoille insentiivin kehittää palveluita turvallisemmiksi vähempien onnettomuuksien toivossa. On tarkoituksenmukaista, että muutos koskee kaikkia vuokrattavia sähköpotkulautoja, vaikka aiemmin valmistelussa oli lähdettu siitä, että alle 25 kilogrammaa painavat sähköpotkulaudat jäisivät uuden sääntelyn ulkopuolelle. Tällöin olisi syntynyt markkinoille kannuste pienentää ajoneuvoja, jotta vakuutusta ei tarvitsisi ottaa. Pienemmät ajoneuvot kasvattaisivat epävakaudestaan johtuen onnettomuusriskiä.

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan edustajat järjestävät Helsingissä toimivien yhteiskäyttöisten sähköpotkulautayritysten kanssa kuukausittain yhteistyötapaamisia. Yritysten edustajat ovat tapaamisissa ilmoittaneet, että esitetty lakimuutos tulee kasvattamaan palvelun järjestämisen kustannuksia merkittävästi. Muutos voi siten esimerkiksi heikentää palveluiden tarjontaa tai nostaa käyttöhintoja. Toisaalta yritysten mukaan lakimuutos myös ohjaa yrityksiä parantamaan palveluiden turvallisuutta onnettomuuksista aiheutuvien kustannusten minimoimiseksi. Tällaisia parannuksia voivat olla esimerkiksi ajoneuvon käyttöönottoa rajoittava teknologia (esimerkiksi käyttäjän reaktionopeutta mittaavat testit), erilaiset nopeutta, käyttöaikaa ja -aluetta rajoittavat keinot sekä ajoneuvoon tai renkaisiin liittyvät tekniset parannukset. On kuitenkin mahdollista, että eri yritykset suhtautuvat onnettomuusriskeihin ja niiden kasvattamiin vakuutusmaksuihin eri tavoin ja hakevat siten omalle liiketoiminnalleen perusteltuja ratkaisuja.

Liikenneturvallisuuden parantaminen edellyttää muitakin toimenpiteitä. Kaupunki on yhdessä sähköpotkulautaoperaattorien kanssa sopinut esimerkiksi viikonloppuöiden (00-05) ajokiellosta ja arkiöiden (00-05) alemmista nopeusrajoituksista sekä 20 km/h yleisnopeusrajoituksesta koko kaupungin alueella. Näillä muutoksilla on ollut merkittäviä vaikutuksia sähköpotkulautaonnettomuuksiin. Rajoitukset otettiin käyttöön 2021 alkusyksystä ja vuoden 2022 tammi-elokuun aikana onnettomuusmäärät olivat puolittuneet edellisen vuoden lukuihin verrattuna. Rajoitusten säilyttäminen on toistaiseksi edelleen perusteltua, vaikka esitetty lakimuutos tulisi voimaan ja yritykset kehittäisivät palveluita turvallisempaan suuntaan.

Helsingin kaupunki seuraa yritysten tekemiä turvallisuusparannuksia sekä niiden vaikuttavuutta onnettomuusmääriin. Esimerkiksi viikonloppuiltaisin ja arkiöisin tapahtuu onnettomuuksia, ja niiden määrää seuraamalla voidaan todeta vakuutusvelvollisuuden käyttöönoton jälkeiset vaikutukset liikenneturvallisuuteen.

Kaupunki pitää lisäksi erityisen tärkeänä, että pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelman mukaisesti kaupungeille ja kunnille annetaan työkalut mikroliikkumisen hallintaan. Helsingin kaupungilla on edustus liikenne- ja viestintäministeriön asettamassa mikroliikkumista ohjaavaa lainsäädäntöä valmistelevassa työryhmässä. Lakivalmistelussa on edelleen tarpeen tarkastella riittävän vaikuttavia keinoja liikenneturvallisuuden, esteettömyyden ja kaupunkitilan käytön ohjaamiseksi. Nykyinen vapaaehtoiseen sopimiseen perustuva malli ei tarjoa riittävästi hallitusohjelman mukaisia työkaluja. Siihen sisältyy neuvotteluluonteensa takia epävarmuuksia, ja se on kaupungeille työläs ja kankea tapa ratkoa ketterien ja teknologiaan nojautuvien palveluiden epäkohtia.

Detta beslut publicerades 13.03.2024

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Föredragande

kansliapäällikkö
Jukka-Pekka Ujula

Mer information fås av

Timo Lindén, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36550

timo.linden@hel.fi

Beslutsfattare

Juhana Vartiainen
pormestari

Bilagor

1. Asiantuntijapyyntö 29.2.2024
2. Asiantuntijapyyntö, määräajan lyhennys
3. Helsingin kaupunkiympäristön toimialan lausunto hallituksen esityksestä eduskunnalle laeiksi liikennevakuutuslain, Liikennevakuutuskeskuksesta annetun lain ja vakuutusyhtiölain muuttamisesta, allekirjoitettu

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.