Hankinta, Palveluverkkosuunnittelun toimintamallin suunnittelu, Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala

HEL 2024-003238
Ärendet har nyare handläggningar
§ 15
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Palveluverkkosuunnittelun toimintamallin ja tietopohjan suunnittelun hankinta

Förvaltningschef

Päätös

Hallintojohtaja päätti hankkia Palveluverkkosuunnittelun toimintamallin ja tietopohjan suunnittelun kokonaistaloudellisesti edullisimmilta tarjoajalta Ubigu Oy:ltä.

Jos hankintasopimusta ei saada solmittua voittaneen tarjoajan kanssa; tai toimeksianto puretaan tai irtisanotaan voittaneesta tarjoajasta johtuvasta syystä, hankitaan Palveluverkkosuunnittelun toimintamallin ja tietopohjan suunnittelu tarjousvertailussa seuraavaksi tulleelta tarjoajalta.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi. Sopimus on voimassa kaksitoista (12) kuukautta.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo on yhden (1) vuoden sopimuskaudella enintään 150 000 euroa.

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohde

Helsingin kaupungin kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalla on käynnissä projekti palveluverkkosuunnittelun kehittämiseksi vuosina 2023–2025. Projekti on osa toimialan tiedolla johtamisen kehittämistä. Palveluverkkosuunnittelun yleisenä hyötytavoitteena on, että palveluja toteutetaan oikeassa paikassa, oikeaan aikaan, oikealla järjestämistavalla. Vuoden 2024 tavoitteena toimialalla on: Kehittää tietoon pohjautuvan palveluverkkosuunnittelun toimintamalli (sis. roolit, prosessi) kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalle; Laajentaa palveluverkkosuunnittelun tietopohjaa ja parantaa käytettävän datan laatua ja yhteensopivuutta suunnittelun ja päätöksenteon tarpeisiin; Kehittää palveluverkkosuunnittelun teknistä perustaa siten, että palveluverkkosuunnittelun tietonäkymä saadaan tuotantokäyttöön ja tunnistetaan myös muut soveltuvat työvälineet. Hankinnan kohteena on asiantuntijatyötä vuodelle 2024 ja vuoden 2025 alkupuolelle tukemaan projektia.

Hankintamenettely

Tarjouspyyntö HEL 2024-003238 julkaistiin Tarjouspalvelu Hilmassa (hankintailmoitukset.fi) ja tarjouspalvelu.fi -palvelussa 18.3.2024. Hankinta on Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 1397/2015 25 §:n mukainen Kansallisen kynnysarvon ylittävä palveluhankinta. Kilpailutus suoritettiin avoimena menettelynä.

Tarjoukset

Tarjousten vastaanottamisen määräaika oli 8.4.2024 kello 12.00. Määräaikaan mennessä saatiin tarjoukset seuraavilta tarjoajilta:

Deloitte Consulting Oy, Flovio Oy, Futurice Oy, Granlund Oy, Loihde Advance Oy, MDI Public / FCG Finnish Consulting Group Oy, NHG Finland Oy, Pinja Digital Oy, Ramboll Finland Oy, Solita Oy ja Ubigu Oy.

Tarjousten avaamisen jälkeen tarkastettiin tarjoajien soveltuvuus tarjouspyynnössä asetettujen vaatimusten perusteella. Todettiin, että kaikki tarjoajat täyttävät asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Tarjoajien soveltuvuustarkastuksen jälkeen tarkastettiin tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus. Tarjoajan MDI Public, FCG Finnish Consulting Group Oy tarjouksesta ei tullut selkeästi esille, miten tarjouspyynnössä esitetyt vaatimukset toteutuvat. Täsmennyspyyntö lähetettiin MDI Public, FCG Finnish Consulting Group Oy:lle. Saadun täsmennyksen perusteella todettiin, että MDI Public, FCG Finnish Consulting Group Oy tarjous on tarjouspyynnön mukainen.

Tarjousvertailuun hyväksyttiin yksitoista tarjousta.

Tarjousten vertailu

Tarjouspyynnön mukaan tarjouksista on valittava kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous. Kokonaistaloudellisesti edullisin on tarjous, joka on hankintayksikön kannalta hinta-laatusuhteeltaan paras hankinnan kohteeseen liittyvien vertailuperusteiden mukaan (hankintalain 106 §).

Tarjousvertailun perusteella Ubigu Oy oli kokonaistaloudellisesti edullisin ja tulee siten valituksi palvelun toimittajaksi tarjouspyynnön menettelysääntöjen mukaisesti. Tarjousvertailu suoritettiin tarjoajien tarjoushinnan (painoarvo 40 %) ja laadun (painoarvo 60 %) perusteella.

Tarjoajien vertailupisteet olivat

Deloitte Consulting Oy 75,00 pistettä, Flovio Oy 77,00 pistettä, Futurice Oy 91,50 pistettä, Granlund Oy 60,29 pistettä, Loihde Advance Oy 76,06 pistettä, MDI Public / FCG Finnish Consulting Group Oy 90,00 pistettä, NHG Finland Oy 78,13 pistettä, Pinja Digital Oy 64,13 pistettä, Ramboll Finland Oy 79,00 pistettä, Solita Oy 57,25 pistettä, Ubigu Oy 94,00 pistettä.

Toimivalta

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti 12.4.2023, 50 § siirtää hankintojen toimivaltaansa viranhaltijoille Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 2. momentin 3. kohdan perusteella siten, että hallintojohtaja voi päättää hankinnoista 150 000 euroon saakka.

Detta beslut publicerades 07.05.2024

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Jari Niskanen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 34163

jari.k.niskanen@hel.fi

Tuula Hannonen, ICT-kehityspäällikkö, puhelin: 09 310 37065

tuula.hannonen@hel.fi

Beslutsfattare

Kirsti Laine-Hendolin
hallintojohtaja