Vahingonkorvaus, autovaurio, 29.9.2023, Pohjola Vakuutus Oy
Vahingonkorvausvaatimus, autovaurio
Päätös
Lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päätti hyväksyä osittain hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.
Hakijalle korvataan 275,63 euroa.
Päätöksen perustelut
Hakijan vaatimus
Hakija on 4.3.2024 esittänyt kaupungille määrältään 350 euron vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan hakijan ajoneuvon keula ja etupohja vaurioituivat 29.9.2023 klo 12.30 niiden osuessa Suvanne 4 tonttiliittymän kohdalla olleeseen juuri uusittuun kadun reunakivetykseen ja asfaltointiin. Vaatimus koskee vakuutuksen omavastuuosuutta ja korvausta ajoneuvon seisonta-ajasta.
Sovellettavat normit ja ohjeet
Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.
Kadun kunnossapito käsittää muun muassa katurakenteiden kunnossapidon, kuten kadun kalusteiden, korokkeiden ja muiden vastaavien laitteiden kunnossapidon sekä rikkoutuneen päällysteen korjaamisen tai uudelleen päällystämisen.
Ajoradan rakenteet on palautettava työtä edeltäneeseen laatutasoon tai niistä annettujen nykynormien mukaisiksi. Kaikissa tapauksissa on korjaustoimenpiteet suoritettava siten, että silmämääräisessä tarkastelussa linjaukset näyttävät luontevilta. Betoni- tai asfalttireunatukia käytettäessä on kaikki sisäänajot ja madallukset tehtävä samalla materiaalilla sen mukaan mikä kohteessa on aikaisemmin ollut tai mikä on katusuunnitelmassa osoitettu.
Vahingonkorvausvastuun edellytykset
Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta.
Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kadun kunnossapitovelvollisen on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.
Kadun kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista.
Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.
Asiassa saadut tiedot ja selvitykset
Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan Suvanne on rakennettu nykyiseen muotoonsa 2001-2005 välisenä aikana. Suunnitelmien mukaisesti hulevesien tulisi ohjautua Suvanteen länsireunaa pitkin kohti Suvanteen pohjoispäädyssä olevaa kääntöpaikkaa. Ennen korjaustoimiin ryhtymistä on ilmoituksen pohjalta havaittu, että hulevedet lätäköityvät Suvanne 4 tonttiliittymän etelä- ja pohjoispuolelle. Katurakenteet ovat painuneet epätasaisesti, joka on johtanut lätäköitymisen syntymiseen ja siihen, että hulevedet eivät ole enää ohjautuneet normaalisti hulevesikaivoon. Suvanne 4 tonttiliittymän keskellä on ollut havaittavissa pieni kumpare, joka on ollut maankohouma tai alkuperäinen pinnan korko.
Tilanteen parantamiseksi hulevesien ohjauksen suhteen on päädytty tekemään pieniä paikallisia korjauksia. Suvanne 4 kohdalla on päädytty ratkaisuun, jossa päällystettä on uusittu noin 10 metrin matkalta. Tällä ratkaisulla saatiin tasattua pitkittäiskaatoa siten, että aikaisemmin tapahtunutta lätäköitymistä ei enää tapahdu ja hulevedet ohjautuvat läheiseen hulevesikaivoon. Päällystetty osuus rajautuu molemmissa päissä ja keskilinjan kohdalla vanhaan asfalttipintaan. Suvanne 4 tonttiliittymän kohdalle on aluksi asennettu 8 cm korkea betoninen reunakivi, koska liittymän kohdalla oli ollut aikaisemminkin 8 cm korkea reunakivi.
Vaatimuksessa esitettiin sivuttaiskaadon olevan liian jyrkkä ja pyydettiin huomioimaan suunnitteluohjeen mukaiset arvot. Näitä arvoja ei voida
toteuttaa tämän tyyppisessä paikallisessa korjauksessa, sillä korkomaailma määräytyy olemassa olevien pintarakenteiden mukaan. Sivuttaiskaltevuus on hiukan loiventunut painuminen kohdalta, ja tonttiliittymän kohdalla olleen kohouman kohdalta hiukan jyrkentynyt. Suurimmat sivuttaiskaltevuuden muutokset tuolla katuosuudella ovat syntyneet katurakenteen painumisen johdosta.
Asukkaalta tulleen palautteen perusteella sekä kunnossapidon omien kokeiluiden pohjalta on kyseinen vahingon aiheuttanut reunakiviosuus vaihdettu 6 cm korkeaan betoniseen reunakiveen välittömästi kyseisen vahingon syntymisen jälkeen.
Yhteenveto ja johtopäätökset
Asiassa saadun selvityksen perusteella kaupunki katsoo, ettei vahinkopaikan tonttiliittymä ole käytettävyydeltään vastannut työtä edeltänyttä laatutasoa kaupungin tekemän vahinkopaikan ennallistamistyön jälkeen. Näin ollen kaupunki katsoo olevansa tässä tapauksessa korvausvelvollinen.
Kaupunki katsoo kohtuulliseksi korvata vahingonkärsijälle liikenne- ja potilasvahinkolautakunnan liikennevahinkojen soveltamisohjeiden mukaista seisonta-ajan korvausta ajalta, jolloin vahingonkärsijän autoa ei ole voinut vahingon takia käyttää. Seisonta-ajan korvaus on ajoneuvon käyttöhyödyn menetyksen korvaamista vahingon johdosta, ja sen määrä perustuu ajoneuvon hintaluokitukseen. Korvausten maksamisen edellytyksenä on, että ajoneuvon seisonta-ajasta on toimitettu luotettava selvitys.
Hakija on osoittanut kaupungille toimittamillaan tositteilla auton seisonta-ajan kestoksi kolme päivää. Kaupunki katsoo vahingonkärsijän auton sijoittuvan hintaluokkaan 34 000–45 000 euroa. Liikenne- ja potilasvahinkolautakunnan soveltamisohjeiden mukainen seisonta-ajan korvaus edellä mainitussa hintaluokassa on vuonna 2023 ollut 25,21 euroa jokaiselta seisontapäivältä. Näin ollen kaupunki korvaa vahingonkärsijälle kolmen seisontapäivän ajalta yhteensä 75,63 euroa.
Hakijan 200 euron korvausvaatimus auton vakuutuksen omavastuuosuuden korvaamisesta hyväksytään kokonaisuudessaan.
Korvaus 275,63 maksetaan hakijan vaatimuksessa ilmoittamalle pankkitilille.
Sovelletut säännökset
Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 5 luku 1 § ja 5 §, 6 luku 1 §
Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta(669/1978) 1–4 §
Yleisten alueiden käyttö, tilapäiset liikennejärjestelyt ja katutyöt: Pääkaupunkiseudun määräykset ja ohjeet, kohta 2.10.
Liikenne-ja potilasvahinkolautakunnan soveltamisohje, seisonta-ajan korvaukset 1.1.2023 alkaen 6/2022
Toimivalta
Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 22.12.2023 tekemän päätöksen § 51 mukaan lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on enintään 5 000 euroa.
Detta beslut publicerades 06.09.2024
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Tiia Strömberg, valmistelija, puhelin: 09 310 39930