Sääntöohjaus, toimintasäännön muuttaminen, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala, toimintasääntö 1.4.2024 alkaen, organisaatiomuutos

HEL 2024-003425
Ärendet har nyare handläggningar
§ 99

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimintasääntö 1.4.2024 alkaen

Social-, hälsovårds- och räddningsnämndens sektorchef

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti hyväksyä liitteenä 1 olevan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimintasäännön liitteineen (tämän päätöksen liitteet 2‒6) 1.4.2024 alkaen.

Tämä päätös korvaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päätöksen 15.12.2023 § 263 sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimintasäännöstä 1.1.2024 alkaen.

Päätöksen perustelut

Toimialan toimintasäännössä määritellään kaupungin hallintosääntöä yksityiskohtaisemmin toimialan organisaatio, tehtävät ja toimivallat. Toimintasäännöllä toimialajohtaja delegoi toimivaltaansa sekä määrää johtamansa organisaation rakenteesta ja tehtävistä siltä osin kuin ne kuuluvat hänen toimivaltaansa.

Nyt hyväksyttävällä toimintasäännöllä vahvistetaan 1.4.2024 voimaan tuleva sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan organisaatio tämän päätöksen liitteenä olevan toimintasäännön ja sen liitteiden mukaisesti. Jäljempänä on kuvattu kunkin palvelukokonaisuuden ja hallinnon osalta tehdyt keskeisimmät muutokset.

Perhe- ja sosiaalipalvelut

Perhe- ja sosiaalipalvelut -palvelukokonaisuudessa vammaispalvelujen organisaatiorakenne uudistettiin 1.1.2024 alkaen. Vammaispalvelujen vammaisten sosiaalityö -yksikkö jaetaan kahdeksi uudeksi yksiköksi 1.4.2024 alkaen. Nyt tehtävä muutos on jatkoa 1.1.2024 voimaan tulleille organisaatiomuutoksille.

Lastensuojelun ja perhesosiaalityö -palvelun toimintamalli muuttui 1.1.2024, minkä seurauksena organisaatiorakennetta uudistettiin. Aiempaan muutokseen liittyen lasten ja nuorten vastaanotto ja perhehoito -yksikön organisaatiorakenteeseen tehdään muutoksia 1.4.2024 alkaen.

Muut perhe- ja sosiaalipalvelut -palvelukokonaisuudessa tehtävät muutokset ovat vähäisiä organisaatiorakenteen ja nimikkeiden muutoksia 1.4.2024 alkaen.

Palvelukokonaisuuden voimassa oleva organisaatiorakenne ja yksiköiden esihenkilötiedot on kuvattu päätöksen liitteessä 2.

Terveys- ja päihdepalvelut

Terveys- ja päihdepalvelut -palvelukokonaisuudessa asumis-, kriisi- ja päihdepalvelujen sosiaali- ja kriisipäivystys -yksikköön perustetaan uusi alayksikkö tilannekuva ja tukipalvelut, jonka uutena lakisääteisenä tehtävänä osana hyvinvointialueuudistusta on tuottaa tilannekuvatietoa sosiaali- ja terveydenhuollon valmiussuunnittelua varten.

Muut palvelukokonaisuudessa tehtävät muutokset ovat vähäisiä terveysasemat ja sisätautien poliklinikka -palvelun organisaatiorakenteen ja esihenkilöiden nimikkeiden muutoksia 1.4.2024 alkaen.

Palvelukokonaisuuden voimassa oleva organisaatiorakenne ja yksiköiden esihenkilötiedot on kuvattu päätöksen liitteessä 3.

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut -palvelukokonaisuuden alaisissa palveluissa tehtävät muutokset ovat vähäisiä organisaatiorakenteen nimen muutoksia 1.4.2024 alkaen.

Palvelukokonaisuuden voimassa oleva organisaatiorakenne ja yksiköiden esihenkilötiedot on kuvattu päätöksen liitteessä 4.

Pelastustoimi

Pelastustoimi -palvelukokonaisuuden huoltovarmuuspalveluissa tilatiimi-työyksikön organisaatiotaso muutetaan työyksiköstä yksiköksi. Tilatiimin toiminnan vaativuus ja vaikuttavuus sekä resurssit ovat verrattavissa pelastustoimen muiden yksiköiden toimintaan ja resursseihin, ja siten on tarkoituksenmukaista muuttaa työyksikkö tilayksiköksi 1.4.2024 alkaen.

Palvelukokonaisuuden voimassa oleva organisaatiorakenne ja yksiköiden esihenkilötiedot on kuvattu päätöksen liitteessä 5.

Hallinto

Hallinnossa ei ole muutoksia 1.4.2024 alkaen.

Hallinnon voimassa oleva organisaatiorakenne ja yksiköiden esihenkilötiedot on kuvattu päätöksen liitteessä 6.

Toimivalta

Hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan toimialajohtaja hyväksyy toimialan toimintasäännön.

Detta beslut publicerades 28.03.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Katriina Ilmonen, suunnittelija, puhelin: 09 310 43492

katriina.ilmonen@hel.fi

Beslutsfattare

Juha Jolkkonen
sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja