Hankinta, Kontulan metroaseman laituritason ja läntisen sisäänkäynnin peruskorjaus, liikenneliikelaitos
Kontulan metroaseman laituritason perusparannuksen sähköurakan lisä- ja muutostyöt
Päätös
Toimitusjohtaja tilasi Kontulan metroaseman laituritason perusparannuksen sähköurakan lisä- ja muutostyöt Amplit Oy:ltä lisä- ja muutostyötarjouksien LMT1 ja LMT2 mukaisesti yhteensä 20.670,39 euron arvonlisäverottomaan hintaan.
Päätöksen perustelut
Kontulan metroaseman laiturintason peruskorjaamisella parannetaan matkustajaviihtyisyyttä ja turvallisuutta. Metroaseman toimivuuden ja viihtyisyyden ylläpitäminen ja kohentaminen ovat tärkeitä osatekijöitä koko Kontulan alueen kehittämisessä.
Kaupunginhallitus hyväksyi 20.11.2023, 692 §, Kontulan metroaseman laituritason peruskorjauksen hankesuunnitelman siten, että hankkeen arvonlisäveroton kokonaishinta sisältäen hankkeen suunnittelun, toteutuksen ja hankkeen aikaiset hankinnat on enintään 7.000.000 euroa elokuun 2023 hintatasossa.
Johtokunta valitsi 9.4.2024, 34 §, Kontulan metroaseman laituritason perusparannuksen urakoitsijoiksi
- osa-alueessa 1 (rakennusurakka) Oy Rakennuspartion, urakkahinta 4.238.000,00 euroa (alv 0 %)
- osa-alueessa 2 (LVI-urakka) LVI-Trio Oy:n, urakkahinta 163.700,00 euroa (alv 0 %), ja
- osa-alueessa 3 (sähköurakka) Amplit Oy:n, urakkahinta 497.800,00 euroa (alv 0 %).
Osa-alueen 1 osalta johtokunta päätti ottaa käyttöön hankinnan osa-alueeseen 1 sisältyneen rakennusurakkaan liittyvän option keskimmäisen sisäänkäynnin ulkoseinien lasituksen uusimisesta suunnitelmien mukaisessa laajuudessa yhteensä enintään 140.000,00 euron arvonlisäverottomaan hintaan.
Osa-alueen 3 sähköurakan toteutuksen lisä- ja muutostöiden tarve on osoittautunut alkuperäistä arviota laajemmaksi. Lisätöiden tarvetta ei ole pystytty kilpailutusvaiheessa ennakoimaan, joten hankinnasta päätettäessä niitä ei ollut vielä tiedossa.
Nyt päätettävänä ovat osa-alueen 3 sähköurakka seuraavat lisä- ja muutostyöt
LMT1 | Yksittäiset pienet muutokset: työt ja materiaalit ajalta 10.6.-2.8.2024 | 13.716,38 eur |
LMT2 | Yksittäiset pienet muutokset: työt ja materiaalit ajalta 12.8.-8.9.2024 | 6.954,01 eur |
Sähköurakkaan on tämän päätöksen jälkeen tilattu lisä- ja muutostöitä yhteensä 20.670,39 eurolla.
Sähköurakkaa koskevien päätöksien yhteenlaskettu summa on siten 518.470,39 euroa.
Kaikki hinnat alv 0 %.
Sovellettavat säännökset
Hankinnan yhteenlaskettu kokonaisarvo alittaa erityisalojen hankintalain (1398/2018) 13 §:n 1 momentin 3) kohdan mukaisen rakennusurakoita koskevien hankintojen kynnysarvon (5.538.000,00 euroa, alv 0 %).
Erityisalojen hankintalain 124 § mukaan hankintasopimukseen voidaan tehdä muutos ilman uutta hankintamenettelyä, jos kyseessä on vähäarvoinen (kynnysarvot alittava ja sopimuksen luonteen ennalleen jättävä) sopimusmuutos. Rakennusurakassa tällaisen muutoksen arvo voi olla enintään 15 % alkuperäisestä urakkasopimuksen arvosta. Jos sopimusmuutoksia tehdään useita, arvo arvioidaan peräkkäisten muutosten kumulatiivisen nettoarvon perusteella.
Nyt päätettävänä olevat lisä- ja muutostyöt katsotaan edellä olevan mukaisiksi vähäarvoisiksi sopimusmuutoksiksi.
Tämän päätöksen jälkeen Kontulan metroaseman laituritason perusparannuksen sähköurakan lisä- ja muutostöiden kokonaismäärä alkuperäisestä urakkahinnasta on n. 4,2 %. Koko Kontulan metroaseman laituritason perusparannuksen urakoiden hankintakokonaisuudesta lisä- ja muutostöiden kokonaismäärä on n. 0,7 %.
Toimivalta
Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.
Johtokunta valtuutti 9.4.2024, 34 §, liikenneliikelaitoksen (HKL) toimitusjohtajan päättämään Kontulan metroaseman laituritason perusparannusurakoihin liittyvistä mahdollisista lisä- ja muutostöistä yhteensä enintään 300.000,00 eurolla.
Detta beslut publicerades 11.12.2024
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277