Hankinta, Kontulan metroaseman laituritason ja läntisen sisäänkäynnin peruskorjaus, liikenneliikelaitos
Kontulan metroaseman laituritason perusparannuksen urakoiden hankinta
Päätös
Johtokunta valitsi Kontulan metroaseman laituritason perusparannuksen urakoitsijoiksi
- osa-alueessa 1 (rakennusurakka) Oy Rakennuspartion, 4.238.000,00 euroa (alv 0 %)
- osa-alueessa 2 (LVI-urakka) LVI-Trio Oy:n, 163.700,00 euroa (alv 0 %)
- osa-alueessa 3 (sähköurakka) Amplit Oy:n, 497.800,00 euroa (alv 0 %).
Johtokunta päätti ottaa käyttöön hankinnan osa-alueeseen 1 sisältyneen rakennusurakkaan liittyvän option keskimmäisen sisäänkäynnin ulkoseinien lasituksen uusimisesta suunnitelmien mukaisessa laajuudessa yhteensä enintään 140.000,00 euron arvonlisäverottomaan hintaan.
Johtokunta valtuutti liikenneliikelaitoksen (HKL) toimitusjohtajan päättämään Kontulan metroaseman laituritason perusparannusurakkaan liittyvistä mahdollisista lisä- ja muutostöistä yhteensä enintään 300.000,00 eurolla.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankinnan kohteena on Liikenneliikelaitoksen Kontulan metroaseman laituritason perusparannukseen liittyvät rakennus-, LVI- ja sähköurakat tarjouspyynnön 69H23 mukaisesti.
Kaupunginhallitus hyväksyi 20.11.2023, 692 §, Kontulan metroaseman laituritason peruskorjauksen hankesuunnitelman siten, että hankkeen arvonlisäveroton kokonaishinta sisältäen hankkeen suunnittelun, toteutuksen ja hankkeen aikaiset hankinnat on enintään 7.000.000 euroa elokuun 2023 hintatasossa.
Kontulan metroaseman laiturintason peruskorjaamisella parannetaan matkustajaviihtyisyyttä ja turvallisuutta. Metroaseman toimivuuden ja viihtyisyyden ylläpitäminen ja kohentaminen ovat tärkeitä osatekijöitä koko Kontulan alueen kehittämisessä.
Hankintamenettely
Kyse on vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (erityisalojen hankintalaki, 1398/2016) rakennusurakoita koskevan kynnysarvon alittavasta hankinnasta, jolloin ko. lakia ei sovelleta.
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy järjesti HKL toimeksiannosta tarjouskilpailun avoimena hankintamenettelynä. Tarjouspyyntö (69H23) julkaistiin tarjouspalvelu.fi -portaalissa 29.1.2024. Tarjousten jättämisen määräaika oli 8.3.2024.
Hankinta oli jaettu kolmeen osa-alueeseen (rakennusurakka, LVI-urakka, sähköurakka) ja tarjoajat saattoivat jättää tarjouksen niin moneen osa-alueeseen kuin halusivat.
Vastaanotetut tarjoukset
Osa-alueeseen 1 vastaanotettiin 2 tarjousta:
- Oy Rakennuspartio
- VM Suomalainen Oy
Osa-alueeseen 2 vastaanotettiin 2 tarjousta:
- LVI Neloset Oy
- LVI-Trio Oy
Osa-alueeseen 3 vastaanotettiin 3 tarjousta:
- Amplit Oy
- Aro Systems Oy
- Consti Talotekniikka Oy
Tarjoajien soveltuvuuden arviointi
Tarjoajien soveltuvuuden tarkistamisen tarkoituksena oli selvittää edellytykset hankinnan suorittamiseen tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukaisesti. Pakolliset vaatimukset ja pyydetyt selvitykset esitettiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.
Kaikki tarjoajat täyttivät tarjoajille asetetut vaatimukset ja kelpoisuusehdot.
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi
Tarjousta koskevat vaatimukset määriteltiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.
Kaikki vastaanotetut tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjousten vertailu
Hinnan painoarvo oli 100 %. Halvinta hintaa käytettiin valintaperusteena, koska laatu oli otettu kattavasti huomioon jo hankinnan kohteen määrittelyssä, toiminnallisissa ja teknisissä vaatimuksissa, joiden tuli täyttyä tarjotussa ratkaisussa.
Hintavertailussa huomioitiin urakkahinnat osa-alueittain.
Osa-alue 1
Tarjoaja | Vertailuhinta | Sijoitus |
Oy Rakennuspartio | 4.238.000,00 | 1. |
VM Suomalainen Oy | 4.949.000,00 | 2. |
Oy Rakennuspartio valitaan rakennusurakan toteuttajaksi, sillä Oy Rakennuspartio sijoittui hintavertailussa ensimmäiseksi.
Osa-alue 2
Tarjoaja | Vertailuhinta | Sijoitus |
LVI Neloset Oy | 218.000,00 | 2. |
LVI-Trio Oy | 163.700,00 | 1. |
LVI-Trio Oy valitaan LVI-urakan toteuttajaksi, sillä LVI-Trio Oy sijoittui hintavertailussa ensimmäiseksi.
Osa-alue 3
Tarjoaja | Vertailuhinta | Sijoitus |
Amplit Oy | 497.800,00 | 1. |
Aro Systems Oy | 708.500,00 | 3. |
Consti Talotekniikka Oy | 537.600,00 | 2. |
Amplit Oy valitaan sähköurakan toteuttajaksi, sillä Amplit Oy sijoittui hintavertailussa ensimmäiseksi.
Hankintasopimukset
Sopimussuhteet tarjouskilpailun voittajien kanssa eivät synny tämän päätöksen perusteella, vaan vasta allekirjoitetuilla sopimuksilla.
Toimivalta
Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää, hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.
HKL:n johtokunta on 19.11.2020, 175 §, siirtänyt hallintosäännön mukaista hankintoihin liittyvää toimivaltaansa HKL:n toimitusjohtajalle 500.000 euroon (alv 0 %) asti.
Hankinnan arvon ollessa suurempi kuin 500.000 euroa, päättää hankinnasta johtokunta.
Detta beslut publicerades 12.04.2024
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277