Helsingin kaupungin talousarvio 2025 ja taloussuunnitelma 2025–2027
- Helsingfors stadsfullmäktige 19/27.11.2024
- Helsingfors stadsstyrelse 41/04.11.2024
- Stadsmiljönämnden 26/10.09.2024
- Nämnden för fostran och utbildning 13/10.09.2024
- Social-, hälsovårds- och räddningsnämnden 16/10.09.2024
- Kultur- och fritidsnämnden 14/10.09.2024
- Kanslichef 10.09.2024
- Revisionsnämnden 10/10.09.2024
- Direktionen för affärsverket byggtjänsten (Stara) 9/05.09.2024
- Direktionen för trafikaffärsverket 9/05.09.2024
- Stadsmiljönämnden 25/03.09.2024
- Nämnden för fostran och utbildning 12/03.09.2024
- Social-, hälsovårds- och räddningsnämnden 15/03.09.2024
- Direktionen för affärsverket ekonomiförvaltningen 5/03.09.2024
- Kultur- och fritidsnämnden 13/29.08.2024
- Direktionen för affärsverket Palvelukeskus Helsinki 5/28.08.2024
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan talousarvioehdotus vuodeksi 2025 ja taloussuunnitelmaehdotus vuosiksi 2025–2027
Esitys
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
Asian aikana kuultavana asiantuntijana oli talous- ja suunnittelupäällikkö Mika Malmberg.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti yksimielisesti panna asian pöydälle Paavo Arhinmäen ehdotuksesta.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta esittää kaupunginhallitukselle, että se päättää kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan vuoden 2025 talousarvioehdotuksesta ja vuosien 2025–2027 taloussuunnitelmaehdotuksesta liitteiden 1–4 mukaisesti.
Lisäksi kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta merkitsee tiedoksi kaupunginhallituksen vuoden 2025 talousarvioehdotuksen raamin sekä talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotuksen 2025–2027 laatimisohjeet (liite 5).
Kuntalain mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio. Hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös kolmea tai useampaa vuotta koskeva taloussuunnitelma. Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja turvaavat edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen. Talousarvio ja -suunnitelma on kaupunkistrategian toteuttamisen ja seurannan keskeisin väline.
Kaupunginhallitus hyväksyi kokouksessaan 3.6.2024 vuoden 2025 talousarvioehdotuksen raamin sekä talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotuksen 2025–2027 laatimisohjeet. Samassa yhteydessä todettiin, että lauta- ja johtokuntien tulee hyväksyä talousarvioehdotuksensa 10.9.2024 mennessä.
Kaupunkistrategia vuosille 2021–2025 on lähtökohtana valmisteltaessa valtuustokauden talousarvioita, toimintasuunnitelmia ja tulosbudjetteja. Kaupunkistrategian keskeisiä onnistumisia, vaikutuksia ja haasteita seurataan osana vuosittaista talouden ja toiminnan seurantaa. Kaupunkistrategiaa toteutetaan osana kaupungin toimialojen ja palveluiden päivittäistä työtä.
Kaupunkistrategian mukaisesti vuoden 2025 raami perustuu käyttömenojen kasvun vastuuperiaatteeseen, jossa käyttömenojen kasvu sidotaan kustannustason ja väestönkasvun muutokseen sekä strategiassa asetettuun tuottavuustavoitteeseen. Strategian mukaisesti vuosittaiset talousarviot, ja tätä edeltävä talousarvioehdotuksen raami, eivät ylitä vastuuperiaatteen mukaista menotasoa.
Kaupunginhallitus ei ole ehdotuksessaan antanut toimialakohtaisia raameja, mutta talousarvioehdotusten yhteensovitus tehdään kaupunkitasoisen kokonaisraamin puitteissa.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan talousarvioesitys perustuu kaupunkitason 3,1 % toimintakatteen kasvuun, joka on 7,3 miljoonaa euroa lisäystä vuoden 2024 talousarvion katteeseen. Valtakunnallisen TE-uudistuksen myötä työllisyydenhoidon järjestämisvastuu siirtyy valtiolta kunnille vuoden 2025 alusta. Tämän vuoksi toimialalle tullaan siirtämään lisäksi palkkatukiuudistukseen 2,7 miljoonaa euroa.
Toimialan talousarvioesitys on valmisteltu siten, että tulot kasvavat 0,5 miljoonaa euroa nettona.
Välttämättömään kustannustason nousuun ja sopimuksiin perustuvaan menojen kasvuun toimiala varautuu 7,3 miljoonalla eurolla. Näitä ovat mm ennakoidut palkankorotukset sekä energian, palvelujen ostojen ja vuokrien korotukset. Palkkatukiuudistukseen varataan siihen osoitetut 2,7 miljoonaa euroa. Rakenteellisiin muutoksiin varaudutaan raamin puitteissa 0,4 miljoonalla eurolla. Toimialan menojen kasvu on yhteensä noin 10,4 miljoonaa euroa.
Edellä kuvatun mukaisesti kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan talousarvioesityksen toimintakatekasvu on noin 9,9 miljoonaa euroa.
Investoinnit
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalla investoinnit kohdentuvat irtaimen omaisuuden perushankintoihin ja tietokoneohjelmistoihin. Toimialan talousarvioesityksessä esitetään yhteensä 10,4 miljoonan euron määrärahaa, joka on 2,7 miljoonan euron lisäys raamiin.
Irtaimen omaisuuden perushankintoihin (talousarviokohta 80504) esitetään 7,3 miljoonaa euroa. Talousarvio-ohjeiden mukainen raami on 5,7 miljoonaa euroa, joten toimiala esittää raamin ylitystä 1,6 miljoonalla eurolla. Perusteena ylitykselle on mm liikuntapalvelukokonaisuudessa vanhan konekannan uusiminen nykypäivän energiatehokkuusvaatimuksia vastaavaksi, kirjaston logistiikkakeskuksen uusinta, poikkeusolojen johtokeskuksen perustaminen, nuorisotilojen perusparannuksiin ja uusiin tiloihin sekä eri toimipisteisiin tarvittaviin ICT-laitteisiin.
Tietokoneohjelmistoihin (talousarviokohta 80004) esitetään 3,1 miljoonaa euroa. Talousarvio-ohjeiden mukainen raami on 2,0 miljoonaa euroa, joten toimiala esittää raamin ylitystä 1,1 miljoonalla eurolla. Perusteena ylitykselle on mm nykyisen kirjastojärjestelmän, kulttuurin kurssi- ja tapahtumahallinnan toiminnanohjausjärjestelmän sekä liikunnan tilavarausjärjestelmän uusintahankinnat. Lisäksi toimialan asiakastietojärjestelmän (CRM) toteutus ja uuden palveluverkkosuunnittelujärjestelmän hankinta.
Lapsivaikutusten arviointi
Talousarvion toimenpiteet mahdollistavat lasten ja nuorten tarpeiden ja toiveiden mukaista vapaa-ajan toimintaa, harrastuksia sekä osallisuuden kokemusta erityisesti siellä, missä tarve on suurin. Organisaation osaamisen vahvistuminen hiljattain maahan muuttaneiden lasten ja nuorten näkökulmista mielekkääseen vapaa-aikaan ja harrastamiseen edistää lasten, nuorten ja perheiden luottamuksen syntymistä palveluihin.
Erityisesti kaupunkiuudistusalueilla väestöryhmien väliset positiiviset kohtaamiset lisäävät turvallisuuden tunnetta ja asumistyytyväisyyttä. Samalla alueiden viihtyisyys ja vetovoimaisuus lisääntyy ja parantaa lasten ja nuorten hyvinvointia.
Talousarvion määrärahojen kohdentaminen tarveperusteisesti edistää yksinäisyyttä kokevien ja haavoittuvassa asemassa olevien lasten ja nuorten kohtaamista ja ohjaamista harrastuksiin ja toimintaan.
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan henkilöstötoimikunta käsitteli talousarvioesityksen kokouksessaan 26.8.2024.
Liite 1 sisältää:
Talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotuksen 2025–2027 perusteluteksti, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala
Liite 2 sisältää:
Palvelukustannukset, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala
Liite 3 sisältää:
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan TAE2025 määrärahataulukot
kaikkien kolmen käyttötalousosan talousarviokohtien määrärahat yhteensä,
TA-kohdan 4 10 01 määrärahat,
TA-kohdan 4 10 02 Kulttuurin laitosavustukset ja
TA-kohdan 4 10 03 Liikunnan laitosavustukset
Liite 4 sisältää:
Investoinnit irtaimeen ja aineettomaan omaisuuteen 2025–2034
Liite 5 sisältää:
Vuoden 2024 talousarvioehdotuksen raami sekä talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotuksen 2025–2027 laatimisohjeet
Detta beslut publicerades 03.09.2024
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Föredragande
Mer information fås av
Kirsti Laine-Hendolin, yhteisten palvelujen johtaja, puhelin: 09 310 87751
Mika Malmberg, talous- ja suunnittelupäällikkö, puhelin: 09 310 15058
Ari Tirri, talouspäällikkö, puhelin: 09 310 85510