Helsingin kaupungin talousarvio 2025 ja taloussuunnitelma 2025–2027
- Helsingfors stadsstyrelse 41/04.11.2024
- Stadsmiljönämnden 26/10.09.2024
- Nämnden för fostran och utbildning 13/10.09.2024
- Social-, hälsovårds- och räddningsnämnden 16/10.09.2024
- Kultur- och fritidsnämnden 14/10.09.2024
- Kanslichef 10.09.2024
- Revisionsnämnden 10/10.09.2024
- Direktionen för affärsverket byggtjänsten (Stara) 9/05.09.2024
- Direktionen för trafikaffärsverket 9/05.09.2024
- Stadsmiljönämnden 25/03.09.2024
- Nämnden för fostran och utbildning 12/03.09.2024
- Social-, hälsovårds- och räddningsnämnden 15/03.09.2024
- Direktionen för affärsverket ekonomiförvaltningen 5/03.09.2024
- Kultur- och fritidsnämnden 13/29.08.2024
- Direktionen för affärsverket Palvelukeskus Helsinki 5/28.08.2024
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan talousarvioehdotus vuodeksi 2025 ja taloussuunnitelmaehdotus vuosiksi 2025–2027
Esitys
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta esitti kaupunginhallitukselle, että se päättää kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan vuoden 2025 talousarvioehdotuksesta ja vuosien 2025–2027 taloussuunnitelmaehdotuksesta liitteiden 1–4 mukaisesti.
Samalla kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta toteaa, että annetun raamin mukainen budjetti ei mahdollista kaikilta osin kaupunkistrategian edellyttämää toiminnan kehittämistä, segregaation torjumista ja nuorten kasvavan määrän edellyttämiä lisäyksiä nuorten palveluihin. Lisäksi maan hallituksen budjettiriihessä päättämät leikkaukset erityisesti taiteeseen ja kulttuuriin lisää merkittävästi tarvetta tukea helsinkiläisiä kulttuuritoimijoita.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta katsoo, että toimialle olisi suunnattava jonkun verran enemmän resursseja kuin annettu raami mahdollistaa.
Taiteen ja kulttuurin avustuksia olisi syytä nostaa vähintään 2,5 miljoonalla eurolla, jotta kaupunki pystyisi tukemaan valtionosuuksien ja valtionavustusten leikkausten aiheuttamaan taloudellista ahdinkoon joutuvia kulttuuritoimijoita.
Lisäksi nykyisten kulttuurin, liikunnan ja nuorison avustusten indeksikorotus edellyttäisi yhteensä 900 000 euron lisämäärärahaa. Lisäksi avustusmäärärahoihin tulisi lisätä miljoona euroa käytettäväksi kaikkien palvelukokonaisuuksien yhteiseen segregaatiota ehkäisevään toimintaan.
Loma-ajan toiminnan lisäämisellä nuorille on kasvava tarve, erityisesti kaupunkiuudistusalueilla. Myös kesätyösetelin laajentaminen toiselle ikäluokalle tukisi alueiden tasapuolista kehitystä. Lisäksi koulunuorisotyö tulisi vakiinnuttaa myös peruskouluissa. Nämä edellyttäisi yhteensä 850 000 euroa lisärahoitusta.
Nuorten määrän kasvuun vastaaminen edellyttää nuoriso-ohjaajavakanssien vastaavan määrän kasvattamista. Tämä edellyttäisi 200 000 euron lisämäärärahaa. Jotta Harrastamisen Suomen mallin toiminnan paikkoja voidaan osoittaa kuluvan lukuvuoden verran, tulisi määrärahaa kasvattaa 200 000 eurolla.
Kaupungin liikuntapaikkojen määrä ja käyttö on kasvanut. Jotta kasvavaan määrän ja käytön aiheuttamaan tarpeeseen voidaan vastata, niiden ylläpitokustannuksiin tulisi osoittaa 500 000 euron lisämääräraha.
Koska liikuntapalveluihin on suunnitteilla suuria investointeja, tarvittaisiin niiden läpiviemiseen projektipäällikköresursseja 200 000 eurolla. Lasten ja nuorten liikunnan lisääminen, uimataitojen parantaminen sekä erityisesti kaupunkiuudistus alueiden liikuttamisen lisääminen vaatisi 400 000 euron lisäresurssin.
Jotta kirjaston palveluissa voidaan vastata niin toiminnan kuin aineiston määrässä väestönkasvuun sekä ehkäistä segregaatiota, tulisi kirjastopalveluihin ohjata yhteensä 600 000 euron lisämääräraha. Tämän lisäksi tarvittaisiin kertaluontoinen 400 000 euron määräraha uuteen digitaaliseen perustaan ja luokittelujärjestelmään.
Tietopohjainen johtaminen edellyttäisi myös toimialan yhteisiin palveluihin lisäresursseja 350 000 tuhatta euroa. Lisäksi mahdollinen kaupunkiyhteinen tilavarauspalvelu (Varaamo) edellyttäisi 300 000 euron määrärahaa.
Lisäksi kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta merkitsee tiedoksi kaupunginhallituksen vuoden 2025 talousarvioehdotuksen raamin sekä talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotuksen 2025–2027 laatimisohjeet (liite 5).
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli talous- ja suunnittelupäällikkö Mika Malmberg. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Vastaehdotus:
Paavo Arhinmäki: Muutetaan esitys muotoon:
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta esittää kaupunginhallitukselle raamin puitteisiin laaditun kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan vuoden 2025 talousarvioehdotuksen ja vuosien 2025–2027 taloussuunnitelmaehdotuksen liitteiden 1–4 mukaisesti.
Samalla kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta toteaa, että annetun raamin mukainen budjetti ei mahdollista kaikilta osin kaupunkistrategian edellyttämää toiminnan kehittämistä, segregaation torjumista ja nuorten kasvavan määrän edellyttämiä lisäyksiä nuorten palveluihin. Lisäksi maan hallituksen budjettiriihessä päättämät leikkaukset erityisesti taiteeseen ja kulttuuriin lisää merkittävästi tarvetta tukea helsinkiläisiä kulttuuritoimijoita.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta katsoo, että toimialle olisi suunnattava jonkun verran enemmän resursseja kuin annettu raami mahdollistaa.
Taiteen ja kulttuurin avustuksia olisi syytä nostaa vähintään 2,5 miljoonalla eurolla, jotta kaupunki pystyisi tukemaan valtionosuuksien ja valtionavustusten leikkausten aiheuttamaan taloudellista ahdinkoon joutuvia kulttuuritoimijoita.
Lisäksi nykyisten kulttuurin, liikunnan ja nuorison avustusten indeksikorotus edellyttäisi yhteensä 900 000 euron lisämäärärahaa. Lisäksi avustusmäärärahoihin tulisi lisätä miljoona euroa käytettäväksi kaikkien palvelukokonaisuuksien yhteiseen segregaatiota ehkäisevään toimintaan.
Loma-ajan toiminnan lisäämisellä nuorille on kasvava tarve, erityisesti kaupunkiuudistusalueilla. Myös kesätyösetelin laajentaminen toiselle ikäluokalle tukisi alueiden tasapuolista kehitystä. Lisäksi koulunuorisotyö tulisi vakiinnuttaa myös peruskouluissa. Nämä edellyttäisi yhteensä 850 000 euroa lisärahoitusta.
Nuorten määrän kasvuun vastaaminen edellyttää nuoriso-ohjaajavakanssien vastaavan määrän kasvattamista. Tämä edellyttäisi 200 000 euron lisämäärärahaa. Jotta Harrastamisen Suomen mallin toiminnan paikkoja voidaan osoittaa kuluvan lukuvuoden verran, tulisi määrärahaa kasvattaa 200 000 eurolla.
Kaupungin liikuntapaikkojen määrä ja käyttö on kasvanut. Jotta kasvavaan määrän ja käytön aiheuttamaan tarpeeseen voidaan vastata, niiden ylläpitokustannuksiin tulisi osoittaa 500 000 euron lisämääräraha.
Koska liikuntapalveluihin on suunnitteilla suuria investointeja, tarvittaisiin niiden läpiviemiseen projektipäällikköresursseja 200 000 eurolla. Lasten ja nuorten liikunnan lisääminen, uimataitojen parantaminen sekä erityisesti kaupunkiuudistus alueiden liikuttamisen lisääminen vaatisi 400 000 euron lisäresurssin.
Jotta kirjaston palveluissa voidaan vastata niin toiminnan kuin aineiston määrässä väestönkasvuun sekä ehkäistä segregaatiota, tulisi kirjastopalveluihin ohjata yhteensä 600 000 euron lisämääräraha. Tämän lisäksi tarvittaisiin kertaluontoinen 400 000 euron määräraha uuteen digitaaliseen perustaan ja luokittelujärjestelmään.
Tietopohjainen johtaminen edellyttäisi myös toimialan yhteisiin palveluihin lisäresursseja 350 000 tuhatta euroa. Lisäksi mahdollinen kaupunkiyhteinen tilavarauspalvelu (Varaamo) edellyttäisi 300 000 euron määrärahaa.
Lisäksi kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta merkitsee tiedoksi kaupunginhallituksen vuoden 2025 talousarvioehdotuksen raamin sekä talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotuksen 2025–2027 laatimisohjeet (liite 5).
Kannattaja: Outi Alanko-Kahiluoto
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta hyväksyi Paavo Arhinmäen vastaehdotuksen yksimielisesti.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta esittää kaupunginhallitukselle, että se päättää kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan vuoden 2025 talousarvioehdotuksesta ja vuosien 2025–2027 taloussuunnitelmaehdotuksesta liitteiden 1–4 mukaisesti.
Lisäksi kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta merkitsee tiedoksi kaupunginhallituksen vuoden 2025 talousarvioehdotuksen raamin sekä talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotuksen 2025–2027 laatimisohjeet (liite 5).
Esittelijä on pöydällepanon aikana päivittänyt liitteitä 2 ja 4.
Kuntalain mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio. Hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös kolmea tai useampaa vuotta koskeva taloussuunnitelma. Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja turvaavat edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen. Talousarvio ja -suunnitelma on kaupunkistrategian toteuttamisen ja seurannan keskeisin väline.
Kaupunginhallitus hyväksyi kokouksessaan 3.6.2024 vuoden 2025 talousarvioehdotuksen raamin sekä talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotuksen 2025–2027 laatimisohjeet. Samassa yhteydessä todettiin, että lauta- ja johtokuntien tulee hyväksyä talousarvioehdotuksensa 10.9.2024 mennessä.
Kaupunkistrategia vuosille 2021–2025 on lähtökohtana valmisteltaessa valtuustokauden talousarvioita, toimintasuunnitelmia ja tulosbudjetteja. Kaupunkistrategian keskeisiä onnistumisia, vaikutuksia ja haasteita seurataan osana vuosittaista talouden ja toiminnan seurantaa. Kaupunkistrategiaa toteutetaan osana kaupungin toimialojen ja palveluiden päivittäistä työtä.
Kaupunkistrategian mukaisesti vuoden 2025 raami perustuu käyttömenojen kasvun vastuuperiaatteeseen, jossa käyttömenojen kasvu sidotaan kustannustason ja väestönkasvun muutokseen sekä strategiassa asetettuun tuottavuustavoitteeseen. Strategian mukaisesti vuosittaiset talousarviot, ja tätä edeltävä talousarvioehdotuksen raami, eivät ylitä vastuuperiaatteen mukaista menotasoa.
Kaupunginhallitus ei ole ehdotuksessaan antanut toimialakohtaisia raameja, mutta talousarvioehdotusten yhteensovitus tehdään kaupunkitasoisen kokonaisraamin puitteissa.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan talousarvioesitys perustuu kaupunkitason 3,1 % toimintakatteen kasvuun, joka on 7,3 miljoonaa euroa lisäystä vuoden 2024 talousarvion katteeseen. Valtakunnallisen TE-uudistuksen myötä työllisyydenhoidon järjestämisvastuu siirtyy valtiolta kunnille vuoden 2025 alusta. Tämän vuoksi toimialalle tullaan siirtämään lisäksi palkkatukiuudistukseen 2,7 miljoonaa euroa.
Toimialan talousarvioesitys on valmisteltu siten, että tulot kasvavat 0,5 miljoonaa euroa nettona.
Välttämättömään kustannustason nousuun ja sopimuksiin perustuvaan menojen kasvuun toimiala varautuu 7,3 miljoonalla eurolla. Näitä ovat mm ennakoidut palkankorotukset sekä energian, palvelujen ostojen ja vuokrien korotukset. Palkkatukiuudistukseen varataan siihen osoitetut 2,7 miljoonaa euroa. Rakenteellisiin muutoksiin varaudutaan raamin puitteissa 0,4 miljoonalla eurolla. Toimialan menojen kasvu on yhteensä noin 10,4 miljoonaa euroa.
Edellä kuvatun mukaisesti kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan talousarvioesityksen toimintakatekasvu on noin 9,9 miljoonaa euroa.
Investoinnit
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalla investoinnit kohdentuvat irtaimen omaisuuden perushankintoihin ja tietokoneohjelmistoihin. Toimialan talousarvioesityksessä esitetään yhteensä 10,4 miljoonan euron määrärahaa, joka on 2,7 miljoonan euron lisäys raamiin.
Irtaimen omaisuuden perushankintoihin (talousarviokohta 80504) esitetään 7,3 miljoonaa euroa. Talousarvio-ohjeiden mukainen raami on 5,7 miljoonaa euroa, joten toimiala esittää raamin ylitystä 1,6 miljoonalla eurolla. Perusteena ylitykselle on mm liikuntapalvelukokonaisuudessa vanhan konekannan uusiminen nykypäivän energiatehokkuusvaatimuksia vastaavaksi, kirjaston logistiikkakeskuksen uusinta, poikkeusolojen johtokeskuksen perustaminen, nuorisotilojen perusparannuksiin ja uusiin tiloihin sekä eri toimipisteisiin tarvittaviin ICT-laitteisiin.
Tietokoneohjelmistoihin (talousarviokohta 80004) esitetään 3,1 miljoonaa euroa. Talousarvio-ohjeiden mukainen raami on 2,0 miljoonaa euroa, joten toimiala esittää raamin ylitystä 1,1 miljoonalla eurolla. Perusteena ylitykselle on mm nykyisen kirjastojärjestelmän, kulttuurin kurssi- ja tapahtumahallinnan toiminnanohjausjärjestelmän sekä liikunnan tilavarausjärjestelmän uusintahankinnat. Lisäksi toimialan asiakastietojärjestelmän (CRM) toteutus ja uuden palveluverkkosuunnittelujärjestelmän hankinta.
Lapsivaikutusten arviointi
Talousarvion toimenpiteet mahdollistavat lasten ja nuorten tarpeiden ja toiveiden mukaista vapaa-ajan toimintaa, harrastuksia sekä osallisuuden kokemusta erityisesti siellä, missä tarve on suurin. Organisaation osaamisen vahvistuminen hiljattain maahan muuttaneiden lasten ja nuorten näkökulmista mielekkääseen vapaa-aikaan ja harrastamiseen edistää lasten, nuorten ja perheiden luottamuksen syntymistä palveluihin.
Erityisesti kaupunkiuudistusalueilla väestöryhmien väliset positiiviset kohtaamiset lisäävät turvallisuuden tunnetta ja asumistyytyväisyyttä. Samalla alueiden viihtyisyys ja vetovoimaisuus lisääntyy ja parantaa lasten ja nuorten hyvinvointia.
Talousarvion määrärahojen kohdentaminen tarveperusteisesti edistää yksinäisyyttä kokevien ja haavoittuvassa asemassa olevien lasten ja nuorten kohtaamista ja ohjaamista harrastuksiin ja toimintaan.
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan henkilöstötoimikunta käsitteli talousarvioesityksen kokouksessaan 26.8.2024.
Liite 1 sisältää:
Talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotuksen 2025–2027 perusteluteksti, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala
Liite 2 sisältää:
Palvelukustannukset, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala
Liite 3 sisältää:
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan TAE2025 määrärahataulukot
kaikkien kolmen käyttötalousosan talousarviokohtien määrärahat yhteensä,
TA-kohdan 4 10 01 määrärahat,
TA-kohdan 4 10 02 Kulttuurin laitosavustukset ja
TA-kohdan 4 10 03 Liikunnan laitosavustukset
Liite 4 sisältää:
Investoinnit irtaimeen ja aineettomaan omaisuuteen 2025–2034
Liite 5 sisältää:
Vuoden 2024 talousarvioehdotuksen raami sekä talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotuksen 2025–2027 laatimisohjeet
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta 05.09.2024 § 81
03.09.2024 Pöydälle
03.09.2024 Pöydälle
03.09.2024 Pöydälle
03.09.2024 Ehdotuksen mukaan
29.08.2024 Pöydälle
28.08.2024 Ehdotuksen mukaan
Detta beslut publicerades 13.09.2024
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Föredragande
Mer information fås av
Kirsti Laine-Hendolin, yhteisten palvelujen johtaja, puhelin: 09 310 87751
Mika Malmberg, talous- ja suunnittelupäällikkö, puhelin: 09 310 15058
Ari Tirri, talouspäällikkö, puhelin: 09 310 85510