Hankinta, oppisopimuskoulutuksena järjestettävä liiketoiminnan erikoisammattitutkinto, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Hankinta, Liiketoiminnan erikoisammattitutkinnon oppisopimuskoulutuksen hankinta
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti esitystekstistä ilmenevin perustein valita liiketoiminnan erikoisammattitutkinnon oppisopimuskoulutuksen palveluntuottajiksi etusijajärjestyksessä seuraavat palveluntuottajat. Sopimuskausi on yksi (1) vuosi. Hankintaan sisältyy yksi yhden (1) vuoden optiokausi. Tavoitteellinen aloitusajankohta on elokuu 2024:
1. Henkilöstöhallinnon osaamisala (4 palveluntuottajaa): 1. Careeria Oy, 2. Management Institute of Finland MIF Oy, 3. Helsinki Business College Oy ja 4. AEL-Amiedu Oy.
2. Kaupan osaamisala (4 palveluntuottajaa): 1. Careeria Oy, 2. AVA-instituutin Kannatusyhdistys ry, 3. Management Institute of Finland MIF Oy ja 4. Hyria Koulutus Oy.
3. Taloushallinnon osaamisala (4 palveluntuottajaa): 1. Helsinki Business College Oy ja 2. Management Institute of Finland MIF Oy ja 3. AEL-Amiedu Oy.
4. Myynnin ja markkinointiviestinnän osaamisala (8 palveluntuottajaa): 1. AVA-instituutin kannatusyhdistys Ry, 2. Rastor-instituutti Ry, 3. Management Institute of Finland MIF Oy, 4. Hyria Koulutus Oy ja 5. AEL-Amiedu Oy.
5. Kiinteistönvälityksen osaamisala (4 palveluntuottajaa): Ei tarjouksia.
6. Kansainvälisen liiketoiminnan osaamisala (4 palveluntuottajaa): 1. Careeria Oy, 2. Rastor-instituutti Ry ja 3.
Management Institute of Finland MIF Oy.
Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää oikeuttaa Stadin ammatti- ja aikuisopiston apulaisrehtorin allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella tehtävän sopimuksen ja päättämään Helsingin kaupungin puolesta optiokauden käyttöönotosta suorahankintaa käyttäen ja sopimuksen irtisanomisesta tai purkamisesta. Hankinnan maksimiarvo optiokausi mukaan laskettuna on 2 145 000 euroa (arvonlisäveroton hinta).
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kilpailutus perustuu kasvatuksen ja koulutuksen toimialan
19.3.2024 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2024-003810. Hankinnan kohteena oleva oppisopimuskoulutuksena järjestettävä liiketoiminnan erikoisammattitutkinnon hankinta on toteutettu avoimella menettelyllä ja se on jaettu osiin osaamisaloittain. Tarjoaja on voinut tarjota valitsemiaan osaamissaloja. Hankinta on hankintalain E-liitteen mukainen koulutushankinta.
Puitejärjestelyyn valitaan osaamisaloittain palveluntuottajia:
1. Henkilöstöhallinnon osaamisala: Puitejärjestelyyn valitaan neljä (4) palveluntuottajaa, ellei vaatimukset täyttäviä tarjoajia ole vähemmän.
2. Kaupan osaamisala: Puitejärjestelyyn valitaan neljä (4) palveluntuottajaa, ellei vaatimukset täyttäviä tarjoajia ole vähemmän.
3. Taloushallinnon osaamisala: Puitejärjestelyyn valitaan neljä (4) palveluntuottajaa, ellei vaatimukset täyttäviä tarjoajia ole vähemmän.
4. Myynnin ja markkinointiviestinnän osaamisala: Puitejärjestelyyn valitaan kahdeksan (8) palveluntuottajaa, ellei vaatimukset täyttäviä tarjoajia ole vähemmän.
5. Kiinteistönvälityksen osaamisala: Puitejärjestelyyn valitaan neljä (4) palveluntuottajaa, ellei vaatimukset täyttäviä tarjoajia ole vähemmän.
6. Kansainvälisen liiketoiminnan osaamisala: Puitejärjestelyyn valitaan neljä (4) palveluntuottajaa, ellei vaatimukset täyttäviä tarjoajia ole vähemmän.
Tilaukset sopimuskauden aikana tehdään puitejärjestelyyn hyväksytyiltä palvelutuottajilta etusijaisuusjärjestystä noudattaen. Etusijaisuusjärjestyksestä voidaan poiketa tilanteissa, jossa opiskelijan yksilöllinen tarve sitä edellyttää.
Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 19.3.2024 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi(Länk leder till extern tjänst) ja TED-tietokannassa. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 17.4.2024.
Saapuneet tarjoukset
Määräaikaan mennessä tarjouksia saatiin seuraavasti:
1. Henkilöstöhallinnon osaamisala: AEL-Amiedu Oy, Careeria Oy, Helsinki Business College Oy, Management Institute of Finland MIF Oy ja Suomen Yrittäjäopisto Oy.
2. Kaupan osaamisala: AEL-Amiedu Oy, AVA-instituutin Kannatusyhdistys ry, Careeria Oy, Hyria Koulutus Oy, Management Institute of Finland MIF Oy ja Suomen Yrittäjä Opisto Oy.
3. Taloushallinnon osaamisala: AEL-Amiedu Oy, Helsinki Business College Oy, Management Institute of Finland MIF Oy ja Suomen Yrittäjäopisto Oy.
4. Myynnin ja markkinointiviestinnän osaamisala: AEL-Amiedu Oy, AVA-instituutin Kannatusyhdistys ry, Hyria koulutus Oy,
Management Institute of Finland MIF Oy, Rastor-instituutti ry ja Suomen Yrittäjäopisto Oy.
5. Kiinteistönvälityksen osaamisala: Ei tarjouksia.
6. Kansainvälisen liiketoiminnan osaamisala: Careeria Oy,
Management Institute of Finland MIF Oy ja Rastor-instituutti Ry.
Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen
Tarjouspyynnön kohdassa "soveltuvuusvaatimukset" on esitetty tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet. Määräajassa saapuneet tarjoukset täyttävät annetut soveltuvuusvaatimukset.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen
Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset. Vähimmäisvaatimuksissa on asetettu hankittaville palveluille laadullisia vaatimuksia (laatukriteereitä), jotka tarjottavien palveluiden on pitänyt täyttää. Määräajassa saapuneet tarjoukset ovat tarjouspyynnössä vaaditun mukaisia lukuun ottamatta Suomen Yrittäjäopisto Oy:n tarjousta, jonka verkkokurssitoteutus ei vastaa palvelukuvauksessa vaadittua verkkoympäristössä toteutettavan koulutuksen kuvausta.
Tarjousten vertailu
Saapuneet tarjoukset todettiin soveltuviksi ja tarjouspyynnön mukaisiksi lukuun ottamatta Suomen Yrittäjäopiston tarjousta.
Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään tässä
hankinnassa ainoastaan halvinta hintaa. Perusteluna tälle on, että laadullisia tekijöitä on otettu huomioon palvelun pakollisissa vähimmäisvaatimuksissa ja palvelukuvauksessa. Tarjousten vertailu hintapisteineen on tämän päätöksen liitteenä olevassa
vertailutaulukossa.
Puitejärjestelyyn valitaan palveluntuottajat seuraavassa järjestyksessä osaamisaloittain:
1. Henkilöstöhallinnon osaamisala (4 palveluntuottajaa): 1. Careeria Oy, 2. Management Institute of Finland MIF Oy, 3. Helsinki Business College Oy ja 4. AEL-Amiedu Oy.
2. Kaupan osaamisala (4 palveluntuottajaa): 1. Careeria Oy, 2. AVA-instituutin Kannatusyhdistys ry, 3. Management Institute of Finland MIF Oy ja 4. Hyria Koulutus Oy.
3. Taloushallinnon osaamisala (4 palveluntuottajaa): 1. Helsinki Business College Oy ja 2. Management Institute of Finland MIF Oy ja 3. AEL-Amiedu Oy.
4. Myynnin ja markkinointiviestinnän osaamisala (8 palveluntuottajaa): 1. AVA-instituutin kannatusyhdistys Ry, 2. Rastor-instituutti Ry, 3. Management Institute of Finland MIF Oy, 4. Hyria Koulutus Oy ja 5. AEL-Amiedu Oy.
5. Kiinteistönvälityksen osaamisala (4 palveluntuottajaa): Ei tarjouksia.
6. Kansainvälisen liiketoiminnan osaamisala (4 palveluntuottajaa): 1. Careeria Oy, 2. Rastor-instituutti Ry ja 3.
Management Institute of Finland MIF Oy.
Tilaukset sopimuskauden aikana tehdään puitejärjestelyyn hyväksytyiltä palvelutuottajilta etusijaisuusjärjestystä noudattaen. Etusijaisuusjärjestyksestä voidaan poiketa tilanteissa, jossa opiskelijan yksilöllinen tarve sitä edellyttää.
Sopimus
Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi. Sopimuskausi on suunniteltu alkavaksi elokuussa 2024. Sopimuskausi on yksi (1) vuotta. Hankintaan sisältyy yksi yhden (1) vuoden optiokausi.
Sopimuksella tilaaja ei sitoudu mihinkään tilausmääriin, eikä palveluntuottaja voi vaatia tilaajalta tilausta tarjouspyynnön perusteella.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta).
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää arvonlisäverottomalta arvoltaan 500 000 euroa ylittävistä hankinnoista (HEL 2023-005321, 23.5.2023 § 101).
Detta beslut publicerades 18.06.2024
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Riikka Uoti, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 28857