Valtuustoaloite, Isosaaren reittiliikennettä on jatkettava

HEL 2024-003891
Ärendet har nyare handläggningar
Det här är en motion

Kaupunkiympäristölautakunnan vastaus valtuutettu Mari Holopaisen ym. valtuustoaloitteeseen koskien Isosaaren reittiliikenteen jatkamista

Stadsmiljönämnden

Päätösehdotus

Kaupunkiympäristölautakunta katsoo valtuustoaloitteen loppuun käsitellyksi.

Esittelijän perustelut

Aloitteessa esitetään, että Helsingin kaupungin tulisi aktiivisesti toimia yhdessä Senaatit-kiinteistöjen kanssa tavoitteissaan turvata Isosaaren reittiliikenteen ja matkailutoiminnan jatko.

Isosaari ja matkailu

Isosaari on Helsingin ulkosaaristossa sijaitseva entinen Puolustusvoimien linnakesaari, joka on ollut avoinna yleisölle vuodesta 2017 lähtien. Isosaaren omistaa Senaatti-kiinteistöt eli Suomen valtio. Osa saaresta on edelleen Puolustusvoimien käytössä.

Yleisölle avaamisen jälkeen saarella toimi vuosina 2017–2024 Senaatti-kiinteistöjen päävuokralaisena FRS-Finland Oy, joka mahdollisti vesiliikenneyhteyden saareen sekä vastasi saaren palveluiden tuottamisesta ja ylläpidosta. Alkuvuodesta 2024 Senaatti-kiinteistöjen ja FRS-Finlandin vuokrasopimus päättyi, koska saaren tekniset olosuhteet eivät enää mahdollistaneet sen turvallista käyttöä sovitulla tavalla.

Isosaaren kehitys osana Helsingin merellistä strategiaa

Helsingin kaupungin merellisessä strategiassa Isosaari on tunnistettu yhdeksi Helsingin saariston kehitettäväksi kärkikohteeksi, jonka asemakaavoitukseen tähtäävät toimet on aloitettu yhdessä Senaatti-kiinteistöjen kanssa saaren yleisölle avaamisen yhteydessä.

Helsingin kaupungin tahtotila on säilyttää Isosaari avoimena ja kaupunkilaisten käytössä virkistyskohteena sekä olla mukana kehittämässä saaren palveluita ja yhteyksiä. Senaatti-kiinteistöt ja Helsingin kaupunki neuvottelevat ja selvittävät aktiivisesti Isosaaren myyntiä kaupungille. Tavoitteena on löytää ratkaisu, joka mahdollistaa saaren säilymisen avoimena kaupunkilaisille ja edistää sen pitkän aikavälin kehittämistä yhtenä merellisen Helsingin kärkikohteena.

Vesiliikenne Isosaareen

Saari sijaitsee noin 45 minuutin ajomatkan päässä Kauppatorilta, avomeren laidalla. Siellä on usein hyvin tuulista ja aallokko on voimakas, mikä asettaa liikennöiville aluksille erityisiä laadullisia vaatimuksia turvallisen ja jatkuvan liikennöinnin takaamiseksi. Nämä vaatimukset vaikuttavat myös alusten liikennöintikustannuksiin.

Isosaaren liikennereitti ei kuulu Helsingin kaupungin järjestämien vesiliikennereittien piiriin, sillä kohdesaari ei ole kaupungin omistuksessa. Saarelta puuttuu nykytilassa vesiliikennekäyttöön sopiva laituri. Lisäksi nykytilanteessa Isosaaressa ei ole palveluita, jotka houkuttelisivat ihmisiä käyttämään vesiliikennereittiä ja vierailemaan saaressa. Alhainen kävijämäärä aiheuttaa markkinaehtoiselle liikennöinnille liiketoimintariskin, minkä vuoksi pelkän reittiliikenteen kilpailuttamiselle ei ole menestymisen mahdollisuuksia. Liikennöinnin kannattavuus on vahvasti sidoksissa saaren palvelujen tarjontaan ja sitä kautta kävijämäärään.

Helsingin kaupunki selvittää keinoja matkailutoiminnan uudelleenkäynnistämiseksi yhdessä Senaatti-kiinteistöjen kanssa.

Valtuustoaloite

Valtuutettu Mari Holopainen ja 17 muuta valtuutettua ovat tehneet 13.3.2024 seuraavan sisältöisen valtuustoaloitteen:

"Isosaaren reittiliikennettä on jatkettava

Isosaaren saavutettavuus on turvattava viiveettä. Senaatin päätös sulkea koko saari matkailutoiminnalta rikkoutuneen putken vuoksi on suhteeton.

Kaupunkistrategian mukaan tavoitteena on kehittää Helsingistä maailman kestävintä ja älykkäintä matkailukohdetta. Helsinki on tehnyt myös erillisen merellisen Helsingin ohjelman, jonka keskeisenä tavoitteena on avata Helsingin ympäristön saaria kaupunkilaisille ja matkailijoille. Isosaari kuuluu saariin, joita nostetaan tässä yhteydessä esiin. Isosaaren matkailun edellytyksiin on investoitu, ja yhtäkkinen päätös saaren sulkemisesta on täysin vastoin strategisia tavoitteita. Senaatin linjaus ei huomioi matkailun merkitystä elinkeinona ja vetovoimatekijänä Suomelle.

Helsingin kaupungin nettisivut kertovat, että Isosaaressa on muun muassa kaksi hiekkarantaa, laiva ja vierasvenesatama, saunoja ja golf-kenttä. Isosaaressa voi majoittua omassa veneessä, vuokrattavassa mökissä tai leirintäalueella teltassa. Isosaareen on liikennöity toukokuun puolestavälistä syyskuun puoleenväliin Lyypekinlaiturilta, kauppahallin läheisyydessä. Reittiliikenteen pysähtyminen vaatisi liikkumisen omalla veneellä ja estäisi matkailijoiden vierailun saarella.

Senaatin tulisi etsiä ratkaisuja, joiden avulla reittiliikenne ja matkailutoiminta voivat jatkua. Helsingin kaupungin tulisi aktiivisesti toimia tämän tavoitteen puolesta. Ratkaisut tulisi etsiä viiveettä, jotta saari voisi olla kesällä saavutettavissa. Ennen putken korjaamista on esitetty väliaikaisten saniteettiratkaisuiden, kuten kuivakäymälöiden, mahdollistamista.

Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että Isosaaren tulee olla saavutettava jatkossakin."

Toimivalta

Hallintosäännön 30 luvun 11 §:n 2 momentin mukaan kaupunginhallituksen on osoitettava aloite vastattavaksi sille lautakunnalle tai johtokunnalle, jonka toimivaltaan tai jonka alaisen viranomaisen toimivaltaan aloitteessa esitetty toimenpide kuuluu.

Aloitteessa esitetty toimenpide kuuluu kaupunkiympäristölautakunnan tai sen alaisen viranomaisen toimivaltaan.

Kaupunkiympäristölautakunta 29.10.2024 § 569

Stäng

Föredragande

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Mer information fås av

Vili Tuomisto, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 52606

vili.tuomisto@hel.fi