Ajankohtaiskatsaus 2024, Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä HSL
Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) ajankohtaiskatsaus
Päätös
Kaupunginhallituksen konsernijaosto merkitsi tiedoksi Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) ajankohtaiskatsauksen.
Käsittely
Asian aikana kuultavina olivat Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän vs. toimitusjohtaja Vesa Silfver ja hallituksen puheenjohtaja Matias Pajula. Asiantuntijat poistuivat kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
HSL:n tehtävänä on suunnitella ja järjestää toimialueensa joukkoliikennekokonaisuus ja edistää sen toimintaedellytyksiä, vastata Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta, vastata toimialueensa joukkoliikenteen markkinoinnista ja matkustajainformaatiosta, hyväksyä toimialueellaan noudatettava joukkoliikenteen taksa- ja lippujärjestelmä sekä liikenteen taksat, vastata matkalippujen tarkastuksesta, päättää ja hankkia toimialueensa bussi-, raitiovaunu-, metro-, lautta- ja lähijunaliikennepalvelut sekä huolehtia muista viranomaiselle säädetyistä tehtävistä.
HSL:n jäsenkuntia ovat Helsinki, Espoo, Kauniainen, Kerava, Kirkkonummi, Sipoo, Siuntio, Tuusula ja Vantaa.
Kaupunginvaltuuston 22.11.2023, § 270 hyväksymässä vuoden 2024 talousarviossa Helsingin maksuosuus HSL:lle on 242,5 milj. euroa.
Tavoitteet ja mittarit
PKS-kaupunkien yhteistyössä valmistelemat ja sopimat omistajaohjauksen tavoitteet ja mittarit vuodelle 2024:
Tavoite 1.
Tuottavuuden nousu koko tarkastelukaudella yhteensä vähintään 5 % vuosien 2015–2019 keskiarvoon verrattuna.
1. Tuottavuusohjelman toimeenpano sisältäen tuottavuusmittarien päivittämisen sekä muut tarvittavat toimenpiteet talouden tasapainottamiseksi jäsenkuntien taloustilanteet huomioon ottaen
2. Matkustajakilometrikustannus (infrakulujen kanssa ja ilman)
3. Nousujen määrä
Tavoite 2.
Kuntakohtaiset subventio-osuudet tarkastelukauden loppuun mennessä enintään 50 % kuntakohtaisista kokonaiskustannuksista.
1. Tuottavuusohjelman ja muiden suunnitelmien toteuttaminen ja muokkaaminen siten, että kuntakohtainen subventiotavoite voidaan saavuttaa
2. Kuntaosuuksien tarkastelu kuntakohtaisesti vuosittain ja keskipitkän aikavälin (5–7 vuotta) ennusteilla
3. Joukkoliikenteen infra- ja operointikustannusten kumulatiivisen kehityksen tarkastelu kuntakohtaisesti ja koko HSL-alueen osalta vähintään suurten infrahankkeiden suunnitteluvaiheessa päivitettävillä pitkän aikavälin ennusteilla, jotka tukevat jäsenkuntien hankekohtaista päätöksentekoa
Tavoite 3.
Joukkoliikenteen toimivuuden parantaminen ja vastuullisuus.
1. Suunnitelman toteuttaminen pandemian liikkumiseen aiheuttamiin muutoksiin sopeutumiseksi
2. Alueittainen asiakas- ja asukastyytyväisyys vuosittain
3. Joukkoliikenteen co2-päästöt vuoteen 2025 mennessä vähintään -90 % verrattuna vuoden 2010 tasoon
Lisäksi muuna omistajalinjauksena: Kuntayhtymän talousarviovalmistelussa otetaan huomioon peruspääomalle maksettava 1,5 %:n korvaus.
Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän vs. toimitusjohtaja Vesa Silfver antaa kuntayhtymää koskevan suullisen ajankohtaiskatsauksen konsernijaoston kokouksessa. Kokouksessa on läsnä myös kuntayhtymän hallituksen puheenjohtaja Matias Pajula.
Detta beslut publicerades 19.04.2024
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Föredragande
Mer information fås av
Patrick Wahlman, Konsernianalyytikko, puhelin: 09 310 33714