Ajankohtaiskatsaus 2024, Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä HSL
Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) ajankohtaiskatsaus
Päätösehdotus
Kaupunginhallituksen konsernijaosto päättää merkitä tiedoksi Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) ajankohtaiskatsauksen.
Esittelijän perustelut
HSL:n tehtävänä on suunnitella ja järjestää toimialueensa joukkoliikennekokonaisuus ja edistää sen toimintaedellytyksiä, vastata Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta, vastata toimialueensa joukkoliikenteen markkinoinnista ja matkustajainformaatiosta, hyväksyä toimialueellaan noudatettava joukkoliikenteen taksa- ja lippujärjestelmä sekä liikenteen taksat, vastata matkalippujen tarkastuksesta, päättää ja hankkia toimialueensa bussi-, raitiovaunu-, metro-, lautta- ja lähijunaliikennepalvelut sekä huolehtia muista viranomaiselle säädetyistä tehtävistä.
HSL:n jäsenkuntia ovat Helsinki, Espoo, Kauniainen, Kerava, Kirkkonummi, Sipoo, Siuntio, Tuusula ja Vantaa.
Kaupunginvaltuuston 22.11.2023 hyväksymässä vuoden 2024 talousarviossa Helsingin maksuosuus HSL:lle on 242,5 milj. euroa ja vuoden 2023 toteuma oli 232,2 milj. euroa.
HSL:n syyskuun osavuosikatsauksessa nousijamäärien ennustetaan jäävän 362 milj. nousuun, kun tavoite on 375 milj. nousua. Alkuvuoden lakot, heikot keliolosuhteet ja kesän työmaat ovat vaikuttaneet nousijamääriin negatiivisesti, mikä on näkynyt myös lippujen myynnissä.
Vuoden 2024 talousarviossa lipputulotavoite on 385,0 milj. euroa. Syyskuun osavuosikatsausennusteen mukaan lipputulot jäävät ennusteen mukaan 370,0 milj. euroon, mikä jäisi -15,0 milj. euroa ja -3,9 % alle talousarvion. AB-vyöhykkeen lipputulojen arvioidaan jäävän talousarviotavoitteesta -15,4 milj. eurolla (-6,0 %).
Toimintakulujen ennustetaan jäävän 897,0 milj. euroon, joka on -11,8 milj. euroa (-1,3 %) alle talousarvion. Merkittävin ero on liikenteen operointikustannuksissa, joissa bussiliikenteen kustannukset jäävät alkuvuoden lakkojen seurauksena talousarviosta. Ratikkaliikenteessä myös alitus johtuen energian hintatasosta ja Ruskeasuon varikon kustannusten siirtymisestä vuoteen 2025.
HSL:n vuoden 2024 tulosennuste on -40 milj. euroa alijäämäinen, kun talousarviossa varauduttiin -31 milj. euron alijäämäiseen tulokseen. Alijäämä voidaan kattaa kertyneistä ylijäämistä.
Investointimenojen arvioidaan nousevan 24,5 milj. euroon ja ylittävän talousarvion 1,0 milj. eurolla ja 4,3 %.
Strategiassa tavoitteena kuntaosuuksille on keskimäärin 50-55 prosenttia HSL:n toimintatuloista. Syksyn osavuosikatsausennuste vuoden 2024 keskimääräiseksi subventioksi on 58,0 %. Keskimääräinen subventio on noussut yli HSL:n strategian tavoitteen, koska tulojen ennustetaan jäävän tavoitteesta eikä kustannusten alittuminen kata ennustettua tulotavoitteen alitusta.
Vuoden 2024 ennuste Helsingin kaupungin kuntaosuus vähennysten jälkeen on 54,7 %, joka ylittää 1,90 prosenttiyksiköllä talousarvion 52,8 % tavoitteen.
Pääkaupunkiseudun kaupunginjohtajien kokouksessa kuntayhtymälle asetettiin seuraavat tavoitteet vuodelle 2024:
Tavoite:
1. Tuottavuuden nousu koko tarkastelukaudella yhteensä vähintään 5 % vuosien 2015–2019 keskiarvoon verrattuna.
Mittarit:
1. Tuottavuusohjelman toimeenpano sisältäen tuottavuusmittarien päivittämisen sekä muut tarvittavat toimenpiteet talouden tasapainottamiseksi jäsenkuntien taloustilanteet huomioon ottaen.
2. Matkustajakilometrikustannus (infrakulujen kanssa ja ilman).
3. Nousujen määrä.
Tavoite:
2. Kuntakohtaiset subventio-osuudet tarkastelukauden loppuun mennessä enintään 50 % kuntakohtaisista kokonaiskustannuksista.
Mittarit:
1. Tuottavuusohjelman ja muiden suunnitelmien toteuttaminen ja muokkaaminen siten, että kuntakohtainen subventiotavoite voidaan saavuttaa.
2. Kuntaosuuksien tarkastelu kuntakohtaisesti vuosittain ja keskipitkän aikavälin (5–7 vuotta) ennusteilla.
3. Joukkoliikenteen infra- ja operointikustannusten kumulatiivisen kehityksen tarkastelu kuntakohtaisesti ja koko HSL-alueen osalta vähintään suurten infrahankkeiden suunnitteluvaiheessa päivitettävillä pitkän aikavälin ennusteilla, jotka tukevat jäsenkuntien hankekohtaista päätöksentekoa.
Tavoite:
3. Joukkoliikenteen toimivuuden parantaminen ja vastuullisuus.
Mittarit:
1. Suunnitelman toteuttaminen pandemian liikkumiseen aiheuttamiin muutoksiin sopeutumiseksi.
2. Alueittainen asiakas- ja asukastyytyväisyys vuosittain.
3. Joukkoliikenteen co2-päästöt vuoteen 2025 mennessä vähintään -90 % verrattuna vuoden 2010 tasoon.
Omistajaohjaustavoitteet ovat olleet mukana kaupungin HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelmasta annetun lausunnon käsittelyssä.
Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän vs. toimitusjohtaja Vesa
Silfver antaa kuntayhtymää koskevan suullisen ajankohtaiskatsauksen konsernijaoston kokouksessa. Kokouksessa on läsnä myös kuntayhtymän hallituksen puheenjohtaja Nina Suomalainen.
Kaupunginhallituksen konsernijaosto 15.04.2024 § 32
Päätös
Kaupunginhallituksen konsernijaosto merkitsi tiedoksi Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) ajankohtaiskatsauksen.
Käsittely
Asian aikana kuultavina olivat Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän vs. toimitusjohtaja Vesa Silfver ja hallituksen puheenjohtaja Matias Pajula. Asiantuntijat poistuivat kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Esittelijä
Lisätiedot
Patrick Wahlman, Konsernianalyytikko, puhelin: 310 33714
Föredragande
Mer information fås av
Tiina Leinonen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 36109