Oppilaaksiottoalueen muutos 1.8.2025 alkaen, Pakila
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisen jaoston päätös Pakilaan perustettavan peruskoulun oppilaaksiottoalueista 1.8.2025 alkaen
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päätti, että 1.8.2025 alkaen Pakilassa toimintansa aloittavan peruskoulun oppilaaksiottoalue muodostuu nykyisistä Pakilan ala-asteen koulun ja Pakilan yläasteen koulun oppilaaksiottoalueista.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kasvatus ja koulutuslautakunta päätti 26.3.2024 (§ 63) Pakilan ala-asteen koulun ja Pakilan yläasteen koulun yhdistymisestä yhtenäiseksi peruskouluksi 1.8.2025 alkaen.
Toimintansa 1.8.2025 alkaen aloittavan peruskoulun oppilaaksiottoalueet muodostuvat nykyisten Pakilan ala-asteen koulun ja Pakilan yläasteen koulun oppilaaksiottoalueiden mukaisesti. Muutoksella ei ole vaikutusta oppilaaksiottoalueella asuvien lasten opinpolkuun.
1.8.2025 alkaen nykyisen Pakilan ala-asteen oppilaaksiottoalueella asuvien lasten lähikoulu on toimintansa aloittava uusi peruskoulu. Paloheinän ala-asteen oppilaaksiottoalue pysyy ennallaan. 1.8.2025 alkaen nykyisen Pakilan ala-asteen oppilaaksiottoalueella asuvat lapset jatkavat uuden peruskoulun oppilaina yläkoulussa ja Paloheinän ala-asteen oppilaaksiottoalueelta siirrytään yläkouluun uuteen peruskouluun Pakilan yläasteen sijaan. Oppilaaksiottoalueet kuvattu kartalla liitteessä 1.
Kuuleminen
Koulujen yhdistymisprosessin yhteydessä syksyllä 2023 ja keväällä 2024 on Pakilan ala-asteen ja Pakilan yläasteen koulujen henkilöstön, johtokuntien, huoltajien ja oppilaiden kanssa käyty läpi, että koulujen yhdistymisellä ei ole vaikutusta oppilaaksiottoalueisiin ja oppilaiden opinpolut pysyvät ennallaan. Alueen asukkailla on ollut mahdollisuus kommentoida yhdistymistä Kerrokantasi -palvelun kautta. Kyselyssä kerrottiin, että koulujen yhdistymisellä ei ole vaikutusta Pakilan ala-asteen, Pakilan yläasteen ja Paloheinän ala-asteen koulujen nykyisiin oppilaaksiottoalueisiin. Kerrokantasi -palveluun ei tullut kommentteja oppilaaksiottoalueisiin liittyen.
Päätösprosessi
Helsingin kaupungin koulujen palveluverkon tarkastelu pohjautuu koulutuspoliittisiin linjauksiin (kaupunginhallitus 30.3.2015 § 339) sekä Helsingin kaupunkistrategiaan 2021–2025.
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan jaostojen tehtävänä on oman kieliryhmänsä osalta päättää perusopetuslain mukaisen opetuksen koulukohtaisesta järjestämisestä ja mitoituksesta (hallintosääntö 15 luku 2 §).
Detta beslut publicerades 30.05.2024
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Ulla-Maija Vähäsarja, perusopetuksen aluepäällikkö, puhelin: 09 310 71764
Panu Hatanpää, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 27095