Hankinta, puitejärjestely, Staran ympäristöteknisten konsulttipalveluiden jatkaminen optiokaudelle 1.8.2024–31.7.2026, rakentamispalveluliikelaitos

HEL 2024-004983
Ärendet har nyare handläggningar
§ 19

Päätös optiokauden käyttöönotosta ajalle 1.8.2024 - 31.7.2026, Staran ympäristötekniset konsulttipalvelut

Enhetschef

Päätös

Yksikönjohtaja päätti ottaa optiokauden käyttöön ajalle 1.8.2024 - 31.7.2026, sopimuksessa: Ympäristöteknisten konsulttipalveluiden puitejärjestely sopimuskaudelle 2022–2024 ja optio vuosina 2024–2026.

Samalla yksikönjohtaja päätti hyväksyä FCG Finnish Consulting Group Oy:n ja Afry Finland Oy:n esittämät puitesopimuksen mukaiset hinnankorotusesitykset näitä kahta toimijaa koskien.

Kaupunkitekniikan rakentamisen osaston yksikönjohtajalla on rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunnan päätöksen HEL 2021-012150 / 16.6.2022 / § 79 mukaisesti oikeus päättää optiokauden käyttöönotosta ja hinnankorotusesityksistä.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Stara on hankintarenkaan osana kilpailuttanut 10.3.2022 päivätyllä tarjouspyynnöllä ympäristöteknisten konsulttipalveluiden hankintaa koskevan puitesopimuksen. Hankintarenkaan molempien tilaajien tuli tehdä omat saman sisältöiset hankintapäätökset ja sopimukset. Staraa ei koskenut tarjouspyynnön osa-alueen 3, tehtävä C, turvallisuuskoordinaattoripalvelut.

Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti 16.6.2022 päätöksessään HEL 2021-012150 oikeuttaa Staran Kaupunkitekniikan rakentamisen osaston yksikönjohtajan allekirjoittamaan puitesopimukset ”Ympäristöteknisten konsulttipalveluiden puitejärjestely sopimuskaudelle 2022–2024 ja optio vuosina 2024–2026” seuraavien tarjoajien kanssa, sekä päättämään mahdollisen optiokauden käytöstä ja hinnankorotusesityksistä:

Osa-alue 1. Pilaantuneiden alueiden kunnostukseen liittyvät konsulttityöt:
1. Ramboll Finland Oy
2. Sitowise Oy
3. Vahanen Environment Oy (nyk. Afry Finland Oy)
4. FCG Finnish Consulting Group Oy
Osa-alue 2. Sedimenttien tutkimiseen, suunnitteluun ja vesilupahakemuksiin liittyvät konsulttityöt:
1. Ramboll Finland Oy
2. Vahanen Enviroment Oy (nyk. Afry Finland Oy)
3. Sitowise Oy
Osa-alue 3. Erityisasiantuntijapalvelut, Tehtävä A, In situ -kunnostus:
1. Vahanen Environment Oy, asiantuntija 1 (nyk. Afry Finland Oy)
2. Vahanen Environment Oy, asiantuntija 2 (nyk. Afry Finland Oy)
3. WSP Finland Oy, tarjottu asiantuntija
Osa-alue 3. Erityisasiantuntijapalvelut, Tehtävä B, Riippumaton laadunvalvonta:
1. Tapio Strandberg Oy, tarjottu asiantuntija
2. Vahanen Environment Oy, tarjottu asiantuntija (nyk. Afry Finland Oy)

Vahanen Environment Oy on sopimuskaudella sulautunut osaksi Afry Finland Oy:tä, mikä on todettu ja hyväksytty yksikönjohtajan päätöksessä HEL 2022-013193 / 14.11.2022 / 34 § .

Hankintalain 41 §:n 2 momentin mukaan hankintayksikkö voi tehdä suorahankinnan, kun kyseessä on alkuperäisen toimittajan kanssa tehtävä uusi rakennusurakkasopimus tai palveluhankinta, joka vastaa aikaisemmin avointa tai rajoitettua menettelyä käyttäen tehtyä rakennusurakkaa tai palveluhankintaa. Edellytyksenä on, että alkuperäistä hankintaa koskevassa hankintailmoituksessa on mainittu mahdollisesta myöhemmästä suorahankinnasta ja että lisäpalvelun tai uuden rakennusurakan ennakoitu arvo on otettu huomioon laskettaessa alkuperäisen sopimuksen kokonaisarvoa. Suorahankinta voidaan tehdä enintään kolmen vuoden kuluessa alkuperäisen sopimuksen tekemisestä.

Ympäristöteknisten konsulttipalveluiden hankintaa koskevassa hankintailmoituksessa ja tarjouspyynnössä on ilmoitettu, että hankintaan sisältyy mahdollisuus kahteen (2) optiovuoteen. Hankinnan ennakoidun arvon laskennassa huomioitiin hankintojen ennakoitu arvo myös optiokauden osalta.

Konsulttipalveluiden hankinnassa täyttyvät hankintalain 41 §:n mukaiset suorahankintaa koskevat edellytykset. Hankintayksiköllä on siten oikeus jatkaa optiokaudella hankintaa koskevaa sopimusta päätöksessä ilmoitettujen yritysten kanssa ajalla 1.8.2024 - 31.7.2026.

Palveluntuottajien tuli ilmoittaa mahdollisista hinnankorotusehdotuksistaan 31.3.2024 mennessä. Hinnankorotusehdotuksia palveluntuottajilta tuli määräaikaan mennessä kaksi kappaletta, FCG Finnish Consulting Group Oy:ltä ja Afry Finland Oy:ltä, molempien esittäessä 5,7 % korotusta hintoihinsa perustuen SKOL ry:n suunnittelukustannusten kehittymiseen välillä 1.3.2022-1.1.2024. Vertailuajankohdat on valittu puitesopimuksen mukaisesti viimeisin ennen tarjouksen jättämistä ja vuoden 2024 ensimmäinen julkaistu. Esitetyt korotukset ovat puitesopimuksen mukaisia, eivätkä ne muuta puitesopimuksien osa-aluekohtaisia etusijajärjestyksiä.

Kuluvan kahden vuoden sopimuskauden aikana yhteistyö puitesopimuskonsulttien kanssa on sujunut hyvin eikä uudella kilpailutuksella tämänhetkisessä markkinatilanteessa saavutettaisi kokonaistaloudellisesti edullisempia sopimuksia. Sopimuskauden aikana on jatkettu isojen projektien toteutussuunnittelua ja muiden merkittävien hankkeiden toteutusta.

Ympäristöteknisten palveluiden asiantuntijayksikkö esittää yksikönjohtajalle, että optiokausi 1.8.2024-31.7.2026 otetaan käyttöön ja samalla hyväksytään FCG Finnish Consulting Group Oy:n ja Afry Finland Oy:n esittämät 5,7% hinnankorotukset näitä kahta toimijaa koskien.

Detta beslut publicerades 10.05.2024

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Vesa Isokauppila, palvelupäällikkö, puhelin: 09 310 71047

vesa.isokauppila@hel.fi

Beslutsfattare

Rainer Sirén
yksikönjohtaja