Tutkimuslupa, Anonyymi rekrytointi asiantuntijaorganisaatiossa

HEL 2024-005348
Ärendet har nyare handläggningar
§ 26

Tutkimusluvan myöntäminen Anonyymi rekrytointi asiantuntijaorganisaatiossa opinnäytetyölle

Personaldirektör

Päätös

Henkilöstöjohtaja päätti myöntää tutkimusluvan ********** opinnäytetyölle Anonyymi rekrytointi asiantuntijaorganisaatiossa päätöksen perusteluista tarkemmin ilmenevillä ehdoilla. Tutkimushankkeen yhteyshenkilö Helsingin kaupungilla on kaupunginkanslian henkilöstöosaston henkilöstön saatavuus ja työnantajakuva -yksikön päällikkö. Tutkimuslupa on voimassa 31.12.2024 asti.

Päätöksen perustelut

Tutkimuksen tekijä on hakenut tutkimuslupaa Savonian ammattikorkeakoululle tehtävään opinnäytetyöhön. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää anonyymin rekrytoinnin merkitystä rekrytointiprosessissa, niin monimuotoisuuden, yhdenvertaisuuden, tasa-arvon, kuin työnantajakuvankin näkökulmasta. Lisäksi tutkimus pyrkii selvittämään, voiko anonyymi rekrytointi toimia yhtenä keinona edistää työelämän monimuotoisuutta ja mitkä muut tekijät ovat olennaisia monimuotoisuuden toteutumiseksi ja syrjinnän välttämiseksi rekrytointiprosessissa.

Tutkimuksessa tutkitaan Helsingin kaupungin organisaation näkemyksiä ja kokemuksia anonyymin rekrytoinnin haasteista ja mahdollisuuksista käytännön tasolla.

Tutkimuslupa koskee asiantuntijahaastattelun tekemistä kaupunginkansliassa, henkilöstöosaston henkilöstön saatavuus ja työnantajakuva -yksikössä.

Keskeinen tutkimusaineisto syntyy viidestä eri organisaatiosta kerättyjen teemahaastatteluiden avulla, joissa anonyymia rekrytointia on käytetty asiantuntijarekrytoinneissa. Haastatteluiden käytännön toteutuksesta sovitaan erikseen yhteyshenkilön kanssa. Tulokset raportoidaan ja julkaistaan siten, ettei tutkimukseen osallistuvaa henkilöä voi tunnistaa.

Tutkimuslupaan sovelletaan seuraavia ehtoja:

1. Asiantuntijahaastatteluissa kerättyjä tietoja sekä tutkimuskäyttöön luovutettavaa aineistoa saa käyttää vain päätöksessä mainittua tarkoitusta varten.

2. Tutkija sitoutuu noudattamaan EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen, tietosuojalain 1050/2018 sekä muun voimassa olevan lainsäädännön tutkijoille asettamia vaatimuksia.

3. Tutkimusaineistoa käsitellään ja säilytetään tutkimuksen teon ajan hyvää tieteellistä käytäntöä noudattaen.

4. Tutkimusaineisto hävitetään tai arkistoidaan arkistolain edellyttämällä tavalla opinnäytetyön hyväksymisen ja julkaisemisen ja tutkimushankkeen valmistumisen jälkeen.

5. Tutkimusaineisto hävitetään tutkimushankkeen päättymisen jälkeen.

6. Tutkimuksesta ei tule koitua kustannuksia kaupunginkanslialle.

7. Tutkija saapuu pyydettäessä maksutta esittelemään tutkimuksen tuloksia Helsingin kaupungille.

8. Tutkimuksen valmistuttua tutkimusraportti tai sen sähköinen osoite, josta raportti on luettavissa, toimitetaan Helsingin kaupunginkanslian käyttöön lähettämällä se sähköpostiosoitteeseen: kanslia.tutkimusluvat@hel.fi.

Detta beslut publicerades 29.05.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Henna Heikkinen, asiantuntija, puhelin: 09 310 24383

henna.heikkinen@hel.fi

Beslutsfattare

Petri Lumijärvi
henkilöstöjohtaja

Bilagor

1. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
2. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
3. Tutkimuslupahakemus, täydennys 13.5.2024, liite, tietosuojailmoitus

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.