Vahingonkorvaus, autovaurio, 10.4.2024, Mäkelänkatu 24

HEL 2024-005353
Ärendet har nyare handläggningar
Det här är en motion

Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan vahingonkorvaustiimin päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 19.11.2024 § 208 (autovaurio)

Stadsmiljönämnden

Päätösehdotus

Kaupunkiympäristölautakunta päättää hylätä kaupunkiympäristön toimialan lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 19.11.2024 (208 §) tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Esittelijän perustelut

Oikaisuvaatimuksen kohteena oleva päätös

Kaupunkiympäristön toimialan lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö on päätöksellään 19.11.2024 (208 §) hylännyt 10.4.2024 Mäkelänkadulla tapahtuneeseen autovaurioon liittyvän vahingonkorvausvaatimuksen.

Esitetyt vaatimukset ja perusteet

Hakija on toistanut oikaisuvaatimuksessaan vahingonkorvausvaatimuksensa liittyen 10.4.2024 kello 11.24 Mäkelänkadulla tapahtuneeseen autovaurioon. Hakijan auto vaurioitui ajettaessa teräväreunaiseen kuoppaan. Vahinkopaikaksi on hakijan toimittaman selvityksen ja kartan perusteella katsottu Mäkelänkatu 30 hakijan ilmoittaman osoitteen Mäkelänkatu 24 sijaan. Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan päätöksen liitteenä ja nähtävillä lautakunnan kokouksessa.

Hakija toteaa oikaisuvaatimuksessaan, että asfaltissa ollut kuoppa oli Mäkelänkatu 24:n kohdalla eli ravintola Tandoori Flamesin kohdalla oikeanpuoleisella kaistalla. Vahinko ei ole tapahtunut Mäkelänkatu 30:n kohdalla.

Oikaisuvaatimuksen tutkittavaksi ottaminen

Kuntalain (410/2015) 137 §:n mukaan kunnan viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä asianosainen eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa sekä kunnan jäsen. Tässä tapauksessa oikaisuvaatimuksen on tehnyt asianosainen.

Kuntalain 134 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus tehdään toimielimen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle. Kuntalain 138 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätös on lähetetty hakijalle tiedoksi sähköpostilla 19.11.2024. Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristölautakunnalle on saapunut 25.11.2024 eli säädetyssä määräajassa.

Perustelut

Kaupungin vahingonkorvausvelvollisuuden syntymistä arvioidaan vahingonkorvauslain (412/1974) vastuusäännösten kautta. Kaupungin vastuu ei ole tuottamuksesta riippumatonta ns. ankaraa vastuuta, vaan kaupungin vahingonkorvausvastuun syntyminen edellyttää tuottamusta eli huolimattomuutta, virhettä tai laiminlyöntiä. Lisäksi edellytetään syy-yhteyttä virheellisen menettelyn ja aiheutuneen vahingon välillä. Vahingonkärsijän mahdollinen oma myötävaikutus voi alentaa tai poistaa kunnossapidosta vastuussa olevan korvausvastuun.

Kaupungin vahingonkorvausvelvollisuuden syntymistä arvioidaan lisäksi kunnossapitolain (669/1978) kunnossapidon laatutasoa määrittävien säännösten kautta. Korvausvastuun edellytyksenä on, että kunnossapito on tehty virheellisesti tai huolimattomasti taikka kadun kunnossapitoon kuuluvia tehtäviä on laiminlyöty, ja virheellisen menettelyn ja aiheutuneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Hakija on 12.4.2024 tekemässään vahingonkorvausvaatimuksessa ilmoittanut kuopan olleen Mäkelänkatu 24:n kohdalla, mutta toimittanut samalla liitteenä kartan, jossa on ympyröitynä Mäkelänkatu 30. Hakija on pyynnöstä 17.6.2024 ilmoittanut, että kuoppa on ollut osoitteessa Mäkelänkatu 24, ravintola Tandoori Flamesin kohdalla oikean puoleisella kaistalla.

Hakijalta on oikaisuvaatimuksen johdosta pyydetty selvittämään, onko vahinkopaikka ollut osoitteessa Mäkelänkatu 24 vai osoitteessa Mäkelänkatu 30 sijaitsevan ravintola Tandoori Flamesin kohdalla, minkä hakija on myös karttaan merkinnyt. Hakija on 16.12.2024 edelleen ilmoittanut vahinkopaikan olleen Mäkelänkatu 24.

Vahingonkorvausvaatimuksen käsittelyn yhteydessä hakija on sekä sanallisesti kuvannut vahinkopaikan olevan ravintola Tandoori Flamesin kohdalla että merkinnyt itse karttaan tämän ravintolan osoitteen eli Mäkelänkatu 30. Lisäksi Mäkelänkatu 30:n kohdalla on hakijan kuvauksen mukaisesti oikeanpuoleisella ajokaistalla ollut vahingon tapahtuma-aikaan 10.4.2024 kuoppa, joka on paikattu seuraavana päivänä. Ottaen huomioon edellä esitetyt seikat, ei vahingonkorvaustiimin päällikön päätös perustu sillä tavoin selvästi virheelliseen tai puutteelliseen selvitykseen, että tiimipäällikön päätös tulisi korjata.

Koska hakija kuitenkin edelleen esittää kuopan olleen osoitteessa Mäkelänkatu 24, on oikaisuvaatimuksen käsittelyä varten pyydetty asiassa uusi selvitys vahinkopaikan kunnossapidosta vastaavalta koskien osoitetta Mäkelänkatu 24. Vahinkopaikan kunnossapidosta vastaavalta saadun selvityksen mukaan Mäkelänkatu 24:n kohdalla ajokaistojen asfaltti on ollut vahingon tapahtuma-aikaan moitteettomassa kunnossa, siinä ei ole ollut lainkaan kuoppia eikä siten korjaustarvetta. Mäkelänkatu on uudelleenpäällystetty kesällä 2023 Sturenkadun risteyksestä keskustaan päin. Kunnossapidon videoista 2.4.2024 ja 2.5.2024 otetuista kuvakaappauksista sekä elokuussa 2024 otetusta Google Street Viewn kuvasta on havaittavissa, ettei Mäkelänkatu 24:n kohdalla asfaltissa näy lainkaan kuoppia eikä paikkauksia.

Asiassa saadun selvityksen perusteella hakijan ilmoittamalla vahinkopaikalla osoitteessa Mäkelänkatu 24 ei ole ollut lainkaan kuoppia asfaltissa, vaan asfaltti on ollut erinomaisessa kunnossa. Asiassa ei näin ollen ole tullut sellaista uutta selvitystä, joka muuttaisi vahingonkorvaustiimin päällikön päätöstä hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimus. Kaupunki katsoo edelleen, että se ei ole vastuussa hakijan ajoneuvon vaurioitumisesta.

Lopputulos

Edellä esitettyjen perusteluiden perusteella Helsingin kaupunki ei ole vahingonkorvauslain nojalla vastuussa hakijan ajoneuvon vaurioitumisesta. Vahingonkorvaustiimin päällikön päätöksessä ei ole sellaista virhettä eikä asiassa ole tullut esille mitään sellaista uutta selvitystä, jotka antaisivat aihetta päätöksen muuttamiseen. Näin ollen kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään oikaisuvaatimuksen hylkäämistä.

Sovelletut säännökset

Kuntalaki (410/2015) 134 §, 137 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1‒4 §

Laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) 19 §

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Toimivalta

Kuntalain 134 §:n mukaan oikaisuvaatimus lautakunnan sekä lautakunnan alaisen viranomaisen päätöksestä tehdään asianomaiselle lautakunnalle.

Kaupunkiympäristön toimiala Toimialan yhteiset palvelut Hallinto- ja lakipalvelut Lakipalvelut Vahingonkorvaustiimi Tiimipäällikkö 19.11.2024 § 208

Päätös

Lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakijan vaatimus

Hakija on 12.4.2024 esittänyt kaupungille määrältään 290 euron vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan hakijan auto vaurioitui 10.4.2024 kello 11.24 hakijan ajettua teräväreunaiseen kuoppaan Mäkelänkadulla. Tien pinta oli vahingon tapahtuessa kuiva ja sää oli poutainen. Hakija on ilmoittanut vahinkopaikan olleen Mäkelänkatu 24 kohdalla, mutta hakijan toimittaman selvityksen ja kartan mukaan vahinkopaikka on ollut Mäkelänkatu 30 kohdalla.

Sovellettavat normit ja ohjeet

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Kadun kunnossapito käsittää muun muassa katurakenteiden kunnossapidon, kuten rikkoutuneen päällysteen korjaamisen tai uudelleen päällystämisen.

Helsingissä kadut ja kevyen liikenteen väylät jaetaan kolmeen hoitoluokkaan katuluokituksen sekä väylän vilkkauden mukaan. Mäkelänkatu on pääkatu ja luokiteltu I-luokan kunnossapidettäviin väyliin.

Pääkadun ja erittäin vilkkaan kevyen liikenteen väylän (I-luokan kadun) päällysteessä voi olla yksittäisiä viivahalkeamia. Pääkadun urasyvyys saa olla vähäinen.

Vahingonkorvausvastuun edellytykset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta.

Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kadun kunnossapitovelvollisen on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Kadun kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista.

Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.

Asiassa saadut tiedot ja selvitykset

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan kunnossapito on korjannut vahinkopaikalla olleen kuopan syksyllä 2023 kylmämassalla.

Vahinkopaikalla on tehty vahinkoa edeltäneen kuukauden aikana kolme tarkastusajoa, joista viimeisin ennen vahinkoa on tehty 2.4.2024. Kunnossapito ei ole tuolloin todennut paikalla olevan korjaustarvetta. Kunnossapidon tietoon on saapunut palaute vahinkopaikalla olleesta kuopasta 10.4.2024 kello 14.25, ja kuoppa on paikattu 11.4.2024 kylmämassalla. Kyseinen palaute on saapunut kaupungin palautejärjestelmään 9.4.2024 kello 8.04. Kaupungille saapuneet palautteet pyritään käsittelemään viikon kuluessa. Vahinkopaikalla olleesta kuopasta on saapunut lisäksi palaute vahingon tapahtumisen jälkeen 11.4.2024 ja se on saapunut kunnossapidon tietoon 17.4.2024. Kaupungille on saapunut vahingon aiheuttaneesta kuopasta toinen vastaava vahingonkorvausvaatimus 8.4.2024 tapahtuneesta autovauriosta.

Vahinkopaikan ajorata on valaistu, ja siinä on normaalilevyiset 3,5 metrin kaistat. Vahingon aiheuttanut kuoppa on ollut halkaisijaltaan arviolta 50 senttimetriä, ja sen syvyys on ollut arviolta 7–8 senttimetriä. Kuoppa on sijainnut noin 70 senttimetriä reunatuesta, ja ollut sijaintinsa perusteella väistettävissä.

Liikennemäärä vahinkopaikalla on 28 200 ajoneuvoa vuorokaudessa.

Kuoppa on syntynyt arviolta päivissä aikana, jolloin katujen reikiintyminen on ollut runsasta sää- ja keliolosuhteiden takia. Kunnossapidon omien säähavaintojen mukaan lämpötilat ovat alkuvuoden 2024 aikana vaihdelleet nollan molemmilla puolilla, ja lumimäärät ovat olleet suuret. Kunnossapito on aloittanut tehostetut katujen paikkaustoimet jo ennen vahingon tapahtumista.

Forecan mukaan Kumpulan havaintoasemalla tehdyissä mittauksissa vahinkopäivänä 10.4.2024 kello 11 lämpötila on ollut 8,6 °C ja lumen syvyys on ollut 0 senttimetriä. Lämpötila on pysynyt vahinkopäivän ajan plussan puolella vaihdellen ennen vahinkoa 5,6 °C ja 8,6 °C välillä. 2.4.2024 lämpötila on ollut plussan puolella, ja lumen syvyys on ollut 0 senttimetriä. 3.4.–7.4.2024 lämpötila on vaihdellut useita kertoja plussan ja miinuksen molemmilla puolilla. 2.4.–3.4.2024 sekä 5.4.–6.4.2024 on esiintynyt ajoittaisia, vähäisiä ja runsaita sateita, jotka ovat sataneet vetenä, lumena ja räntänä. Lumen syvyys on ollut 5.4.2024 enimmillään 12 senttimetriä. 7.4.2024 kello 8 lähtien lämpötila on pysynyt plussan puolella vahinkopäivään 10.4.2024 kello 11 saakka vaihdellen 0,9 °C ja 12 °C välillä. Lumen syvyys on mittausaseman mittauksissa laskenut lämpötilan pysyessä plussan puolella, ja 8.4.2024 kello 12 lumen syvyys on ollut 0 senttimetriä.

Olosuhteiden huomioonottaminen ja muut asiaan vaikuttavat tekijät

Kuoppien syntyminen märkiin ajoratoihin johtuu ajoradalla olevasta vedestä, lämpötilan vaihtelusta 0 °C molemmin puolin sekä ajoneuvojen renkaiden kuluttavasta yhteisvaikutuksesta. Reikä alkaa tyypillisesti muodostumaan kohtaan, jossa vesi seisoo ja johon kohdistuu kulutusta, kuten ajouraan. Lämpötilan ollessa lähellä nollaa ja ajoradan ollessa märkä, isokin kuoppa voi syntyä hyvin nopeasti, jopa muutamassa tunnissa.

Vaikka päällystevauriot olisivatkin joskus hankalia havaita, ajoneuvojen kuljettajia sitovat silti tieliikennelain säännökset. Ajoneuvon kuljettajan on tieliikennelain mukaan noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa.

Kadun käyttäjät voivat omilla toimillaan pienentää onnettomuusriskiään varautumalla keliolosuhteiden muutoksiin ja ottamalla ne riittävästi liikkumisessaan huomioon (HE 281/2004 vp, s. 16).

Yhteenveto ja johtopäätökset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta. Kaupungin vahingonkorvausvastuu konkretisoituu vain, mikäli kaupunki on laiminlyönyt velvollisuuttaan pitää katu liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa.

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta ei sääntele tyhjentävästi kunnossa- ja puhtaanapidon tapoja tai laatuvaatimuksia. Katupäällysteiden laatuvaatimuksista mittayksiköissä (cm) ei ole olemassa kaupunkia sitovaa lakia tai normia. Kadunpitäjänä kunta määrittelee yleisen katujen kunnossapidon palvelutason ja siihen liittyvät laatuvaatimukset.

Kaupungilla on oltava kohtuullinen aika korjata päällystevauriot myös I-luokan kaduilla, sillä katuja ei voida pitää reaaliaikaisesti kaikilta osin hoitoluokan edellyttämässä kunnossa. Vahinkopaikalla on tehty toistuvasti tarkastusajoja ennen vahinkoa. 2.4.2024 tehdyssä tarkastusajossa vahinkopaikalla ei ole havaittu korjaustarvetta. Kunnossapito on saanut tiedon vahinkopaikalla olleesta kuopasta vahingon tapahtumisen jälkeen. Kuoppa on korjattu viivytyksettä kylmämassalla sen jälkeen, kun kunnossapito on saanut siitä tiedon. Kuoppa olisi keliolosuhteiden ja sijaintinsa puolesta ollut myös havaittavissa ja väistettävissä.

Edellä esitetyn perusteella kaupunki katsoo, ettei se ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia velvollisuuksiaan, eikä näin ollen ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut säännökset

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §, 5 §

Toimivalta

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 22.12.2023 tekemän päätöksen § 51 mukaan lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on enintään 5 000 euroa.

Lisätiedot

Paula Karppinen, valmistelija, puhelin: 09 310 52908

kymp.korvausasiat@hel.fi
Stäng

Föredragande

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Mer information fås av

Inkeri Lehmusoksa, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 22794

inkeri.lehmusoksa@hel.fi

Bilagor

1. Oikaisuvaatimus 25.11.2024
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Oikaisuvaatimus, täydennys 16.12.2024
Bilagan publiceras inte på internet.
4. Vahingonkorvausvaatimus, täydennys 17.6.2024
Bilagan publiceras inte på internet.
5. Lisäselvitys HEL 2024-013668 Mäkelänkatu 24, 17.12.2024
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.