Vuokraus, toimistotila, Keva, Lintulahdenaukio 10, Sörnäinen, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2024-005741
Ärendet har nyare handläggningar
§ 4

Vuokraus, toimistotila, Keva, Lintulahdenaukio 10, Sörnäinen, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

Enhetschef

Päätös

Yksikön päällikkö päätti vuokrata osoitteessa Lintulahdenaukio 10:stä 4 krs:n n. 530 m2 suuruisen toimistotilan Kevalta ja edelleen vuokrata sen sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan, perhe- ja sosiaalipalvelujen opiskeluterveydenhuollon käyttöön.

Vuokrasopimus on voimassa toistaiseksi alkaen 1.8.2024, ensimmäinen irtisanomisajan alkamispäivä on 31.7.2029.

Kohteen arvonlisäveroton tilavuokra kaupunkiympäristön toimialalle on 10 600 euroa/kk, yhteensä 127 200 euroa/v. Vuokra sisältää kiinteistön ylläpidon ja huollon. Vuokran lisäksi vuokralainen maksaa sähkölaskut laskutuksen mukaan.

Vuokra sidotaan elinkustannusindeksiin (vuoden 1951 lokakuu = 100). Perusindeksin julkaisukuukausi ja -vuosi on helmikuu 2024. Pisteluku 2335. Tarkistusindeksikuukausi toukokuu, tarkistus ajankohta elokuu 2025. Mikäli indeksin pisteluku on alempi, ei vuokraa kuitenkaan alenneta. Tarkistus perustuu voimassaolevaan vuokraan ja viimeisimpään indeksiin. Korotus on aina vähintään 2 %.

Vuokrauksessa noudatetaan kiinteistön omistajan ja kaupunkiympäristön toimialan välistä vuokrasopimusluonnosta liitteineen.

Päätöksen perustelut

Opiskeluterveydenhuollon nykyiset tilat sijaitsevat Mechelininkatu 46:ssa, joka on kaupungin omistama kohde. Tilaomaisuusyksikkö on päättänyt valmistella peruskorjauksen tarpeessa olevan kohteen myyntiin vuoden 2024 aikana, jonka johdosta kiinteistössä nykyisin olevien sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toiminnoille etsitään uudet tilat.

Lintulahdenaukio 10:ssa sijaitsevat tilat soveltuvat opiskeluterveydenhuollon käyttötarkoitukseen ja ovat omistajan (Keva) mukaan terveelliset ja turvalliset. Omistajan kanssa on sovittu toiminnallisista muutostöistä.

Toimivalta

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on 14.1.2021, 10 § siirtänyt hallintosäännön 16 luvun 3 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaista toimivaltaansa liikehuoneistojen vuokralle ottamisesta kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa kaupunkiympäristön toimialan rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden tilat-palvelun asiakkuusyksikön 2 päällikölle siten, että asiakkuusyksikön 2 päällikkö päättää vastuualueensa liikehuoneistojen vuokralle ottamisesta, kun liikehuoneisto vuokrataan enintään 10 vuoden määräajaksi sopimuksen ennakoidun kokonaisarvon ollessa enintään 3 000 000 euroa tai kun liikehuoneisto vuokrataan toistaiseksi enintään kahdentoista kuukauden irtisanomisajoin.

Detta beslut publicerades 22.04.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Kati Hynninen, asiakaspäällikkö, puhelin: 09 310 46701

kati.hynninen@hel.fi

Beslutsfattare

Viivi Palonkoski
va. yksikön päällikkö

Bilagor

1. Vuokrasopimus 8023772 Helsingin kaupunki Koy Lintulahdenkulma 1.8.2024

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.