Hankinta, Malminkartanon koulujen ja päiväkodin väistötilat, kaupunkiympäristön toimiala
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston esitys kaupunginhallitukselle; Malminkartanon väistöpaviljonkien toimittajan valinta ja vuokraus
Esitys
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti
A
hyväksyä tarjouskilpailussa hinnaltaan halvimman tarjouksen antaneen Parmaco Oy:n Malminkartanon väistöpaviljonkien tilaelementtirakennuksen kokonaistoimituksen toimittajaksi, ehdolla että kaupunginhallitus hyväksyy vuokrauksen.
oikeuttaa hankeyksikön tiimipäällikön allekirjoittamaan esisopimuksen ja tekemään siihen tarvittaessa vähäisiä muutoksia
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti esittää kaupunginhallitukselle päätettäväksi
B
vuokrata Parmaco Oy:lta osoitteeseen Arentipolku 1 sijoittuva, väliaikaisista tilaelementeistä koostuva koulu- ja päiväkotikäyttöön suunniteltu 9.6.2024 päivätyn hankesuunnitelman mukainen väistöpaviljonki 60 kuukaudeksi tarjouksen mukaiseen arvonlisäverottomaan kokonaisvuokrahintaan 6 459 000 euroa siten, että tilojen laajuus on arviolta 3 837 brm² ja tilavuokrien ja investointivarausten arvonlisäveroton kokonaissumma on enintään 7 080 600 euroa huhtikuun 2024 kustannustasossa.
oikeuttaa asiakkuusyksikkö 1:n yksikön päällikön allekirjoittamaan Parmaco Oy:n kanssa tehtävä liitteiden mukainen vuokrasopimus ja tekemään siihen tarvittaessa vähäisiä muutoksia.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli tiimipäällikkö Erkki Huitti. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Esitys on ehdotuksen mukainen.
A Toimittajan valinta
Hankinta ja vuokraus on kilpailutettu EU-kynnysarvon ylittävänä hankintana käyttäen avointa hankintamenettelyä. Valintaperusteena on edullisin kokonaisvuokra. Hankintailmoitus HEL 2024-006089 on julkaistu 6.5.2024 sähköisessä ilmoituskanava Hilmassa nimellä Malminkartanon koulujen ja päiväkodin väistötilat.
Määräaikaan 7.6.2024 mennessä saatiin 2 hyväksyttävää tarjousta:
Parmaco Oy | 6 459 000 euroa |
Adapteo Finland Oy | 6 496 860 euroa |
Valitun toimittajan tarjous
Kokonaisarvoltaan edullisimman tarjouksen antoi Parmaco Oy. Tarjouspyynnön mukaisen tarjouksen arvonlisäveroton kokonaisvuokrahinta ajalle 6/2025 – 5/2030 on 6 459 000 euroa. Päätösehdotuksen mukaisen tarjoajan soveltuvuusehdot, luottotiedot ja tilaajavastuulain mukaiset tiedot on tarkastettu ja ne ovat hyväksyttävät.
Toimittajan tarjous sisältää tilaelementtirakennuksen kokonaistoimituksen, johon sisältyy suunnittelu, lupien hankkiminen, maanrakennus- ja perustustyöt, tilojen rakentaminen, siirtokelpoisten tilaelementtien toimitus asennustöineen, käyttökuntoon saattaminen, tilojen käytön koulutus sekä vuokra-ajan päätyttyä rakennusten purkaminen, poiskuljettaminen ja rakennusalueen ennallistaminen. Myös pihan toteuttaminen leikkivälineineen sisältyy kokonaistoimitukseen. Toimittaja vastaa tilojen rakennusteknisestä kunnosta, työmaan johtovelvollisuuksista, työmaapalveluista ja työturvallisuudesta. Toimittaja vastaa kiinteistön omistajana ja vuokranantajana vuokrattavien tilojen ylläpidosta eli hoidosta, teknisestä huollosta ja kunnossapidosta kustannuksineen ylläpitovaiheen vastuunjakotaulukon mukaan koko vuokrakauden ajan.
Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala lausuu väistötiloista Malminkartanon sydämen hankesuunnitelmalausunnon yhteydessä. Mikäli kasvatuksen ja koulutuksen toimiala ei puolla Malminkartanon sydämen hankesuunnitelmaa, väistötilojen hankinnasta kertyneet kustannukset sisällytetään Kaskon investointivastikkeeseen.
B Tilojen vuokraus
Tarve
Malminkartanoon tarvitaan kaskon suunnittelupalvelujen palveluverkko- ja tilahankeyksikön tarvekuvauksen mukaiset väistötilat Pihkapuiston ja Malminkartanon ala-asteelle (Puustelli) nykyisten tilojen perusparantamisen ajaksi sekä päiväkoti Kaunokille, joka sijaitsee Pihkapuiston koulun rakennuksessa. Kouluja varten oppilaspaikkoja tarvitaan 310 ja päiväkotia varten 102 tilapaikkaa (sisältäen esiopetuksen). Paviljonki vuokrataan 60 kuukaudeksi eli 5 vuodeksi, jotta voidaan varmistua 2 peräkkäisen rakennushankkeen aiheuttaman tilatarpeen mukaisesta tilakapasiteetista. Aikataulutettu tilatarve on 4 vuotta, mutta perusparannushankkeissa aikataulua viivyttäviin lisätyövaiheisiin tulee varautua.
Tilatarpeen aikataulu:
Pihkapuiston ala-aste 6/2025-6/2027
Malminkartanon ala-aste 7/2027-6/2029
Perusparannushankkeiden viivästymiseen varautuminen 7/2029-5/2030
Väistötilaratkaisu
Helsingin kaupungilla ei ole Malminkartanon alueella koulu- ja päiväkotikäyttöön soveltuvia vapaita tiloja. Asemakaavoituksen läntisen alueyksikön Kaarela-Vihdintie-tiimin kanssa on sovittu, että tila-päisten väistötilojen sijoitus purettavan Apollon koulun paikalle YO-tontille on hyväksyttävä väliaikaisratkaisu. Sovittu YO-tontin länsiosa riittää kokonsa puolesta 2-kerroksiselle väistöpaviljonkirakennukselle ja tarvittaville koulun ja päiväkodin pihoille. Asemakaavoituksen ohjeen mukaan sijoitetaan paviljonkitontin itä- ja eteläreunaan kevyen liikenteen reitit. Sijoitusratkaisu mahdollistaa itä-puolella sijaitsevan Malminkartanon sydämen työmaan huoltoyhteydet ja muut työmaajärjestelyt. Sekä väistöpaviljonkihankkeen, että Malminkartanon sydän -hankkeen työmaaparakit voidaan sijoittaa puretun Apilan päiväkodin tontille.
Vuokrattavat tilat
Kaupunkiympäristön toimiala on kilpailuttanut Pihkapuiston ja Malminkartanon perusparannushankkeiden rakentamisen ajaksi tarvittavat, väliaikaisena tilaratkaisuna toteutettavat vuokrattavat väistötilat. Kaupunki vuokraa paviljonkitilat tulevalta vuokranantajalta 60 kuukaudeksi ajalle 6/2025 – 5/2030. Vuokrasopimuksissa sovitaan vuokranantajan ja vuokralaisen vastuista ja velvollisuuksista vuokrakohteiden toteuttamisessa. Vuokranantaja vastaa kohteiden suunnittelusta ja toteuttamisesta vuokrasopimusten ja sen liitteiden, tarjouspyyntöasiakirjojen ja kohteista laadittavien suunnitelmien, piirustusten ja muiden asiakirjojen mukaisesti. Vuokranantaja vastaa koko vuokra-ajan vuokrakohteen ylläpidosta vuokrasopimusluonnoksen liitteenä oleva ylläpidon vastuunjakotaulukon mukaisesti.
Hankkeen laajuus
Hankkeen yhteenlaskettu laajuus on arviolta 3837 brm2, 3560 htm2.
Vuokra- ja investointikustannukset
Vuokrauksen kokonaiskustannukset ovat arvonlisäverottomana yhteensä enintään 7 080 600 euroa huhtikuun 2024 kustannustasossa.
Kokonaiskustannus sisältää kaupunkiympäristön toimialan investointikustannuksia yhteensä 621 600 euroa. Investointikustannuksiin sisältyvät rakennuttamis- ja suunnittelukustannukset, rakennuttajan erillishankinnat sekä lisä- ja muutostyövaraus.
Kokonaiskustannukseen sisältyvä, paviljongeista ulos maksettava vuokra on arvonlisäverottomana 30,24 euroa/htm² eli noin 107 650 euroa kuukaudessa ja noin 1 291 800 euroa vuodessa sekä yhteensä 6 459 000 euroa 5 vuoden vuokra-ajalta 6/2025 - 5/2030.
Tilakustannus käyttäjälle
Paviljongin arvonlisäveroton yhteenlaskettu tilakustannus käyttäjälle on arviolta 34,64 euroa/htm²/kk eli noin 123 326 euroa kuukaudessa ja noin 1 479 910 euroa vuodessa. Tilakustannus muodostuu ulos maksettavasta tilavuokrasta 30,24 euroa/htm²/kk, ylläpitovuokrasta, joka on sopimuskauden alussa 1,49 euroa/htm²/kk, yleiskustannuksesta 0,67 /htm2/kk ja lisävuokrasta lisä- ja muutostöistä enintään 2,24 /htm2/kk.
Ylläpitovuokran suuruus määräytyy vuodeksi kerrallaan toteutuneiden kustannusten perusteella siten, että ylläpitokulujen yli- tai alijäämä otetaan huomioon seuraavan vuoden ylläpitovuokran määrässä. Lisävuokran lopullinen suuruus määritetään investointivarausten suunnittelu- ja rakentamisvaiheen toteutuneiden kustannusten perusteella.
Suunnittelu- ja rakentamisvaiheen esisopimus
Tuleva vuokranantaja vastaa kohteen suunnittelusta, rakentamisen valmistelusta ja rakentamisesta sekä näihin liittyvistä tehtävistä ja vastuista. Vuokranantajan kanssa tehdään suunnittelu- ja rakentamisvaihetta koskeva esisopimus, jonka solmimisen jälkeen voidaan käynnistää kohteen yleis- ja toteutussuunnittelu. Hankkeen toteutuessa toteuttajalle ei makseta vuokran lisäksi muuta korvausta suunnittelu- tai rakentamistyöstä. Suunnittelun on tarkoitus alkaa heti, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet suunnittelu- ja rakentamisvaiheen esisopimuksen.
Mikäli vuokrasopimusta ei allekirjoiteta toteuttajasta riippumattomista syistä, toteuttajalla on oikeus laskuttaa avoimin kirjoin toteutuneiden töiden kustannuksia suunnittelu- ja rakentamisvaiheessa enintään 300 000 euroa.
Hankkeen rahoitus
Tilojen vuokra rahoitetaan käyttötalousmäärärahoista. Hankkeen rakennuttamiskustannukset rahoitetaan investointimäärärahoista.
Hankkeen toteutus ja aikataulu
Tavoitteena on, että vuokranantaja toteuttaa maanrakentamisen, tilaelementtien siirtämisen, pystyttämisen ja piharakentamisen 28.12.2024-6.6.2025 välisenä aikana. Tarkoituksena on, että 18.6.2025 vastaanotetut tilat voidaan ottaa kalustettuina käyttöön 1.8.2025.
Toimivalta
A
Hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 3 kohdan mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 19.12.2023 § 700 mukaan lautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolla on hankintavaltuus 3 miljoonan euron ylittävissä hankinnoissa.
B
Helsingin kaupungin hallintosäännön 16 luvun 3 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päättää liikehuoneistojen vuokralle ottamisesta kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa. Kaupunginhallituksen 18.9.2017 § 865 päätöksen mukaan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto tai sen määräämä viranomainen päättää liikehuoneistojen vuokralle ottamisesta, kun määräaikaisen sopimuksen ennakoitu kokonaisarvo on enintään 5 miljoonaa euroa tai kun sopimus tehdään toistaiseksi enintään yhden vuoden irtisanomisajoin ja sopimuksen kaupunginhallituksen hyväksymien tilahankeohjeiden mukainen kokonaisarvo on enintään 5 miljoonaa euroa. Kaupunginhallituksen yleistoimivallassa on päättää kaupungin hankkeita koskevista hankesuunnitelmista, kun kustannusarvo on yli 5 miljoonaa euroa ja enintään 10 miljoonaa euroa ja liikehuoneiston ottamisesta vuokralle, kun sopimuksen ennakoitu kokonaisarvo on yli 5 miljoonaa euroa ja enintään 10 miljoonaa euroa. Kaupunginvaltuusto päättää hallintosäännön 7 luvun 1 §:n 3 kohdan mukaan kaupungin hankkeita koskevista hankesuunnitelmista, kun kustannusarvio ylittää 10 miljoonaa euroa ja hallintosäännön 7 luvun 1 §:n 9 kohdan mukaan liikehuoneiston vuokralle ottamisesta, kun sopimuksen ennakoitu kokonaisarvo ylittää 10 miljoonaa euroa.
Detta beslut publicerades 28.06.2024
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 86, 87, 88 (Päätöskohdasta B) ja 89 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Pöytäkirjan 88 (Päätöskohdasta A) ja 90 §:t.
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Ari Hulkkonen, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 27925