Meluilmoitus, ulkoilmakonsertti, Sideways-festivaali, Nordenskiöldinkatu 13, Fullsteam Agency Oy

HEL 2024-006567
Ärendet har nyare handläggningar
§ 55

Päätös Fullsteam Agency Oy:n meluilmoituksesta koskien Sideways 2024 -festivaalia Helsingin jäähallin ympäristössä, Taka-Töölö

Enhetschef

Päätös

Ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön päällikkö päätti hyväksyä Fullsteam Agency Oy:n ympäristönsuojelulain 118 §:n mukaisen ilmoituksen, joka koskee Sideways-festivaalin ulkoilmakonsertteja ja niihin liittyviä äänentoistolaitteiden testauksia 12.–15.6.2024 Helsingin jäähallin (Nordenskiöldinkatu 13) ympäristössä, ilmoituksessa esitetyllä tavalla sekä seuraavin määräyksin:

  1. Äänentoistolaitteiden käyttö on sallittua ulkotiloissa vain seuraavina ajankohtina:

    - Keskiviikko 12.6.2024 kello 10.00–20.00 (testaus)
    - Torstai 13.6.2024 kello 10.00–23.00 (testaus + konsertti)
    - Perjantai 14.6.2024 kello 10.00–24.00 (testaus + konsertti)
    - Lauantai 15.6.2024 kello 10.00–24.00 (testaus + konsertti)
  2. Konserttien aiheuttamaa melutilannetta on seurattava mittauksin jokaisena tapahtumapäivänä kello 22.00 alkaen musiikkiesitysten päättymiseen asti. Mittausten tulee olla jatkuvia ja valvottuja.
     
    Mittauksia on tehtävä ilmoituksen liitteenä olevan mittaussuunnitelman mukaisesti Auroran sairaalan ja Validia-kuntoutuskeskuksen luona.

    Mittaukset tulee suorittaa ympäristöministeriön ohjeen 1/1995 "Ympäristömelun mittaaminen" mukaisesti. Mittauksissa käytettävän laitteiston ja sen kalibroinnin tulee täyttää melumittaus-standardien vaatimukset, mieluiten tarkkuusluokalle 1, mutta vähintään luokalle 2.
  3. Mittausten suorittajan tulee olla ympäristömelumittauksissa FINAS-akkreditointipalvelun päteväksi todentama tai Suomen ympäristökeskuksen sertifioima.
  4. Melumittauksista on laadittava mittauspöytäkirja, joka on toimitettava Helsingin kaupungin kirjaamoon (helsinki.kirjaamo@hel.fi) viimeistään 28.6.2024. Saatteeseen on merkittävä viitteeksi asian diaarinumero HEL 2024-006567.

    Mittauspöytäkirjasta tulee käydä ilmi asuinrakennusten ja hoitolaitosten julkisivuihin kohdistuneen melun A-taajuuspainotettu keskiäänitaso (LAeq,5min) ja taajuusjakauma kello 22.00 alkaen konsertin päättymiseen asti (kuvaajat) sekä mittausten suorittaja, mittauksissa käytetty äänitasomittari, sääolosuhteet ja mittauspisteen tarkka sijainti (valokuva mittausolosuhteista). Lisäksi mittauspöytäkirjassa on esitettävä selvitys taustamelusta ja sen osuudesta kokonaismelutasoon.
  5. Meluhaitan riittävästä torjunnasta pitää sopia ennakkoon ainakin seuraavien hoito- ja oppilaitosten johtajien kanssa neuvottelemalla:

    - Laakson sairaala (Lääkärinkatu 8)
    - Hoitolaitosten toimijat osoitteessa Nordenskiöldinkatu 18
    - Auroran sairaala (Nordenskiöldinkatu 20)
    - Päiväkodit osoitteessa Paulankatu 2

    Musiikkimelusta ei saa aiheutua haittaa hoito- ja oppilaitosten toiminnoille.
  6. Tapahtumaa koskeva tiedote on jaettava ennen tapahtumaa vähintään alla olevaan karttaan merkitylle alueelle (Kuva 1). Tiedote on jaettava alueen jokaiseen asuinhuoneistoon.

    Tiedote on toimitettava myös seuraaville asukasyhdistyksille: Meilahti-seura ry, Vähä-Meilahti, Töölö-Seura ry, Töölön kaupunginosat - Töölö ry, Pasila-seura ja Alppila-Seura.

    Tiedotteesta on käytävä ilmi konsertin ja äänentoistolaitteiden testausten tarkat ajankohdat sekä järjestäjän yhteystiedot. Yhteystiedoissa tulee olla myös puhelinnumero, johon voi tarvittaessa antaa palautetta koko tapahtuman ajan.
  7. Roskaantunut tapahtuma-alue ja sen lähiympäristö mukaan lukien tapahtuma-alueelle johtavat kulkuväylät ja niiden vierustat on siivottava välittömästi tapahtuman jälkeen. 

Kuva 1. Tapahtuma-alue ja tiedotusalue

Käsittelymaksu

Ilmoituksen käsittelystä peritään 1050,00 euron maksu (Helsingin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen taksa, kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto 15.2.2024, 31 §). Lasku toimitetaan ilmoittajalle erikseen Helsingin kaupungin taloushallintopalvelusta.

Päätöksen perustelut

Ilmoituksen mukainen toiminta täyttää ympäristönsuojelulain 122 §:n edellytykset, kun otetaan huomioon ilmoituksessa annetut selvitykset ja päätökseen sisältyvät määräykset.

  1. Äänentoistolaitteiden käyttöaikaa rajoittamalla vähennetään tapahtumasta ympäristön asukkaille aiheutuvaa meluhaittaa. Tapahtumajärjestäjä on ilmoituksessa huomioinut Helsingin kaupungin Ulkoilmakonserttien päättymisaikalinjausten mukaisen, kolmea peräkkäistä tapahtumapäivää koskevan päättymisrajoituksen, ja sallitut konserttipäivien äänentoistoajat ovat ilmoituksen mukaiset. Äänentoiston testaus on päätyttävä keskiviikkona 12.6.2024 viimeistään kello 20.00, mikä on ilmoitusta rajoitetumpi.
  2. Ulkoilmakonserttien aiheuttama melu häiritsee asukkaita eniten silloin, kun konsertit päättyvät vasta yöaikaan. Siksi on tärkeää, että yöaikaista melutilannetta seurataan luotettavin mittauksin. Mittaustuloksia käytetään apuna, kun selvitetään asukkaiden tekemiä meluhaittailmoituksia.
  3. Mittausten suorittajan tulee olla ammattitaitoinen, jotta mittaukset tehdään oikein ja tulokset ovat luotettavia. FINAS-akkreditointipalvelu ja Suomen ympäristökeskus ovat puolueettomia ja luotettavia ympäristömelumittaajan pätevyyden todentajia.
  4. Mittaustulosten raportointi on tarpeen valvonnan kannalta. Mittaustulosten perusteella arvioidaan, oliko melutilanne päätöksen mukainen.
  5. Meluhaittojen torjuntatoimenpiteistä neuvotteleminen ja sopiminen etukäteen on tarpeen, jotta melusta ei aiheutuisi haittaa erityisen herkkien kohteiden toiminnoille. Määräystä annettaessa on otettu huomioon Helsingin kaupungin ympäristönsuojelumääräysten 17 §.
  6. Laajalla tiedottamisella vähennetään tapahtumasta ympäristön asukkaille aiheutuvaa meluhaittaa. Tiedote tulee jakaa asuinhuoneistokohtaisesti, koska ulkoilmakonsertit päättyvät vasta yöaikaan. Määräystä annettaessa on otettu huomioon Helsingin kaupungin ympäristönsuojelumääräysten 17 §.
  7. Tapahtuman järjestäjä vastaa roskaantuneen tapahtuma-alueen ja sen lähialueen siivoamisesta. Määräystä annettaessa on otettu huomioon pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten 36 §.

Ilmoitus

Ilmoituksen tekijä

Fullsteam Agency Oy, Vilhonvuorenkatu 11 C 9, 00500 Helsinki

Y-tunnus: 1862828-5

Yhteyshenkilö: Mikael Neves, 040 830 6805, mikael@fullsteam.fi

Ilmoituksen sisältö

Ilmoitus koskee Sideways-festivaalin ulkoilmakonsertteja ja niihin liittyviä äänentoistolaitteiden testauksia 12.–15.6.2024 Helsingin jäähallin (Nordenskiöldinkatu 13) ympäristössä.
Ulkolavojen äänentoistolaitteita käytetään seuraavasti:

- Keskiviikko 12.6.2024 kello 10.00–22.00 testaus
- Torstai 13.6.2024 kello 10.00–16.00 testaus ja 16.00–23.00 konsertti
- Perjantai 14.6.2024 kello 10.00–15.30 testaus ja kello 15.30–24.00 konsertti
- Lauantai 15.6.2024 kello 10.00–14.00 testaus ja kello 14.00–24.00 konsertti

Ulkona sijaitsevia esiintymislavoja on tänä vuonna kaksi, ja ne sijaitsevat jäähallin itäpuolella olevalla paikoitusalueella. Päälava Sideways on alueen eteläosassa ja suuntautuu kohti pohjoista, ja sivulava Aurora sijaitsee alueen koilliskulmassa ja suuntautuu kohti lounasta. Aiemmin jäähallin länsipuolella sijainnutta Sahara-lavaa ei tänä vuonna ole. Näin ollen tapahtumasta aiheutuva melutaso pienenee merkittävästi Urheilukadun suuntaan. Festivaalin kaksi muuta lavaa sijaitsevat sisätiloissa.

Musiikkiesitysten lisäksi festivaali tarjoaa ohjelmistossaan mm. arcade-pelejä, työpajoja, puheohjelmaa ja taidenäyttelyitä. tapahtuma-alueella on myös ruokaa ja juomaa tarjoavia ravintoloita.

Äänentoistojärjestelmät tullaan toteuttamaan ulkolavoilla vuoden 2023 mukaisesti. Musiikkimelutaso (LAeq) on tapahtuma-alueella esiintymislavojen miksauspisteissä korkeintaan 99 dB. Tapahtuma-alueen ympäristössä lähimmät melulle altistuvat kohteet ovat Auroran sairaala (Nordenskiöldinkatu 20), osoitteessa Nordenskiöldinkatu 18 sijaitsevat Synapia-talon ja Vega-talon toimijat sekä Urheilukadun asuinrakennukset.

Melumallinnus on tehty tietyillä sääolosuhteilla, ja esimerkiksi tuulen suunta on esitetty joka suuntaan myötätuuleksi, jolloin laskenta edustaa meluisinta säätilaa kaikkiin suuntiin. Päälavalla soitettaessa aiheutuu korkein melutaso (LAeq) sekä Auroran sairaalarakennusten julkisivuun 80–83 dB että Vega-talon julkisivuun 80 dB. Päälavalla soitettaessa asuinrakennusten luona oleva melutaso (LAeq) on noin 75–80 dB osoitteessa Nordenskiöldinkatu 20, ja noin 70 dB osoitteissa Urheilukatu 46–54 ja Paulankatu 2. (Melunleviämislaskelma ja mittaussuunnitelma, Akukon Oy, 240413-01, 5.3.2024.)

Sivulavalla soitettaessa suurin melutaso on noin 70 dB sekä Vega-talon julkisivulla että asuinrakennuksen julkisivulla osoitteessa Urheilukatu 36. (Melunleviämislaskelma ja mittaussuunnitelma, Akukon Oy, 240413-01, 5.3.2024.)

Melutilannetta seurataan mittauksin Auroran sairaalan ja kuntoutuskeskus Synapsian luona. Mittaussuunnitelmassa esitetään, että osoitteessa Urheilukatu 34 sijainneesta mittauspisteestä voitaisiin luopua, mutta tässäkin pisteessä on valmiudet toteuttaa mittaus, jos päätös niin määrää. (Melunleviämislaskelma ja mittaussuunnitelma, Akukon Oy, 240413-01, 5.3.2024). Tapahtuman tiedote jaetaan huoneistokohtaisesti Postin jakeluna postinumeroalueille 00240 ja 00250.

Ilmoituksen käsittely

Ilmoitus on jätetty Lupapisteessä 2.4.2024.

Ilmoituksesta ei ole pyydetty lausuntoja, ilmoituksen vireilläolosta ei ole ilmoitettu eikä asianosaisia ole kuultu, koska ilmoitetun toiminnan ei voida katsoa ympäristönsuojelulain 121 §:ssä tarkoitetulla tavalla olennaisesti vaikuttavan yleisiin ja yksityisiin etuihin, kun otetaan huomioon toiminnan ajankohta, kesto ja vaikutus ympäristön melutasoon sekä asianosaisten etua suojaavat ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön päällikön ratkaisuun sisältyvät määräykset.

Sovelletut säännökset

Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 118, 121, 122, 190, 200 ja 205 §

Ympäristönsuojeluasetus (713/2014) 26 §

Jätelaki (646/2011) 74 ja 76 §

Päätöksen antaminen ja voimassaolo

Päätöksestä kuulutetaan julkisesti Helsingin kaupungin internetsivulla osoitteessa:
https://paatokset.hel.fi/fi/kuulutukset-ja-ilmoitukset.

Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä kuulutuksen julkaisemisesta. Päätös on lainvoimainen valitusajan jälkeen, mikäli päätöksestä ei valiteta. Valitusaika on nähtävillä kuulutuksessa.

Päätöstä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei valitusviranomainen toisin määrää (YSL 200 §).

Päätös on voimassa toistaiseksi.

Detta beslut publicerades 04.06.2024

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Vaasan hallinto-oikeudelta.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta

  • asianosainen
  • rekisteröity yhdistys tai säätiö, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät
  • toiminnan sijaintikunta ja muu kunta, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus sekä toiminnan sijaintikunnan ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomainen
  • muu asiassa yleistä etua valvova viranomainen.
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä päätöstä koskevan kuulutuksen julkaisemisesta viranomaisen verkkosivulla.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen

Valitusviranomainen on Vaasan hallinto-oikeus.

Vaasan hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
vaasa.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Vaasan hallinto-oikeus
 
PL 204
 
65101 VAASA
Faksinumero:
029 56 42760
Käyntiosoite:
Korsholmanpuistikko 43
 
65101 VAASA
Puhelinnumero:
029 56 42780

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00–16.15.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta  (valituksen kohteena oleva päätös);
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimusten perustelut 
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Kirjaamon asiointiosoitteet ovat seuraavat:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Mer information fås av

Kirsi Järvisalo, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 52719

kirsi.jarvisalo@hel.fi

Beslutsfattare

Katariina Serenius
yksikön päällikkö