Tutkimuslupa, Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden kohdentuminen kouluikäisillä lapsilla (SOTEPALA)
Tutkimuslupa tutkimukseen ”Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden kohdentuminen kouluikäisillä lapsilla (SOTEPALA)”
Päätös
A. Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja myönsi tutkimusluvan ********** tutkimukselle ”Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden kohdentuminen kouluikäisillä lapsilla (SOTEPALA)” (tutkimushanke). Tutkimuksen yhteyshenkilönä on projektipäällikkö ********** Tutkimuslupa on voimassa 31.12.2030 saakka.
B. Lisäksi sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti luovuttaa tutkimusluvan hakijalle pyydetyt sosiaali- ja terveydenhuollon asiakirjat tutkimuksen tekemistä varten.
Tutkimuslupaan sovelletaan seuraavia ehtoja:
Jos henkilörekistereihin sisältyviä tai salassa pidettäviä tietoja käsittelevät muut, kuin hakemuksen
allekirjoittaneet tutkijat, on heidän toimitettava salassapitositoumuksensa kaupungin kirjaamoon tämän päätöksen asiakirjoihin liitettäväksi (saatteena mainittava diaarinumero HEL 2024-006789).
Tutkimusraportista ei saa olla tunnistettavissa tutkimukseen osallistuneita henkilöitä.
Tutkimuksesta ei tule koitua tarjouksen ulkopuolisia kustannuksia sosiaali- ja terveystoimelle.
Tutkijat sitoutuvat noudattamaan EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen, tietosuojalain 1050/2018, toisiolain 552/2019 sekä muun voimassa olevan lainsäädännön tutkijalle asettamia vaatimuksia.
Sähköinen tutkimusraportti tai sen osoite toimitetaan sosiaali- terveys- ja pelastustoimialan käyttöön osoitteella: sotepe.tutkimusluvat@hel.fi.
Valmiit tutkimukset ovat henkilökunnan käytettävissä sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan intrasivuilla.
Päätöksen perustelut
Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden kohdentuminen kouluikäisillä lapsilla (SOTEPALA) -tutkimushankkeen tavoitteena on selvittää, miten hyvinvointialueiden tuottamat sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut kohdentuvat niille lapsille, joilla on koulussa havaittu tuen tarvetta oppimisvaikeuksien tai koulupoissaolojen muodossa. Tarkoituksena on yhdistää tiedot lasten tuen tarpeesta, sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden käytöstä hyvinvointialueilla sekä lasten ja huoltajien arviot koululääkärin terveystarkastuksista ja arvioida niiden perusteella palveluiden kohdentumista ja vaikuttavuutta. Tutkimushanke koostuu takautuvasta rekisteritutkimuksesta ja prospektiivisesta seurantatutkimuksesta.
Tutkimuksen toteuttaa Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue ja siihen osallistuvat kaikki Etelä-Suomen yhteistoiminta-alueen hyvinvointialueet sekä Helsingin yliopisto, Aalto yliopisto ja Sosiaalialan osaamiskeskukset Socca ja Verso. Kunkin hyvinvointialueen alueella yhdistetään tiedot kuntien sivistystoimesta saataviin rekisteritietoihin.
Tutkimuksen kohteena ovat vuosiluokkien 5 ja 8 oppilaat, joille tulisi terveydenhuoltolain perusteella toteuttaa laaja terveystarkastus. Tutkimusaineisto koostuu rekisteritiedoista sekä lapsilta ja huoltajilta kerättävistä kyselytiedoista. Kyselyaineisto kerätään kouluvuonna 2024–2025.
Jokainen Etelä-Suomen hyvinvointialue myöntää tietoluvan omiin rekisteriaineistoihinsa, aineistot käsitellään omissa ympäristöissään ja valmiita anonymisoituja tuloksia vertaillaan ilman, että aineistoja yhdistetään toisiinsa. Sosiaali- ja terveysalan tietolupaviranomainen Findata on hyväksynyt tutkimussuunnitelman mukaisen toimintatavan.
Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan ylläpitämistä terveydenhuollon ja sosiaalihuollon rekistereistä poimittavat tiedot on eritelty tutkimusrekisterin tietosisällössä ja poimintakuvauksessa. Tiedot tallennetaan tietosuojasäädökset täyttävään ja toisiolain mukaisesti auditoituun tietoturvalliseen käyttöympäristöön.
Aineiston tietoturvallinen käsittely on kuvattu tarkemmin tutkimuksen tietosuojaselosteessa ja tietosuojan vaikutustenarvioinnissa. Aineiston tilaamisesta syntyvät kustannukset rahoitetaan tutkimushankkeesta. Aineiston toimittamisen yksityiskohdista sovitaan erikseen toimialan Tietojohtaminen ja tilastopalvelut -yksikön yhteyshenkilön kanssa.
Kyselytutkimukseen tutkittavat 5. ja 8. luokkalaiset ja heidän huoltajansa rekrytoidaan kouluterveydenhoitajien kautta. Aineistonkeruun yksityiskohdista on sovittu yhdessä ko. palvelun kanssa (liite 6.). Tutkimukseen osallistuminen on vapaaehtoista. Ennen tutkimukseen osallistumistaan tutkittavat ja heidän huoltajansa saavat informaatiota tutkimuksesta sekä videon välityksellä että kirjallisesti. Tutkimustiedotteissa on huomioitu osallistujien ikä. Kysely toteutetaan tietoturvallisena RedCAP-digikyselynä koululääkärin vastaanoton jälkeen.
Tietoja säilytetään vuoden 2030 loppuun. Sen jälkeen pseudonymisoitu tieto arkistoidaan vuoden 2036 loppuun asti Helsingin yliopiston ohjeiden mukaisesti, sillä tietojen on oltava saatavilla tarkastusta varten mahdollisen tiedevilppiepäilyn vuoksi 10 vuotta väitöskirjan valmistumisesta. Vuoden 2036 lopussa tiedot tuhotaan Helsingin yliopiston ohjeiden mukaisesti.
Tutkimukselle on HUSin tutkimuseettisen toimikunnan puoltava lausunto (HUS/2803/2024). Sosiaali- ja terveysministeriö on myöntänyt tutkimukselle rahoituksen vuosille 2024–2025 EU:n kestävän kasvun ohjelmasta (RRP).
Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja sekä terveys- ja päihdepalvelujen johtaja puoltavat tutkimuslupaa (29.8.2024).
A. Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päätöksen 30.11.2023 § 249 mukaan tutkimusluvan myöntämisestä tai hylkäämisestä päättää toimialajohtaja tutkimusluvissa, jotka kuuluvat kahden taikka useamman palvelukokonaisuuden toimivaltaan.
B. Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätöksen 17.1.2023 § 11 mukaan viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 14 §:n mukaisen päätöksen sosiaalihuollon asiakasasiakirjojen ja terveydenhuollon potilasasiakirjojen sekä pelastustoimelle määrättyjä lakisääteisiä tehtäviä koskevien asiakirjojen antamisesta tekee toimialajohtaja kahden tai useamman palvelukokonaisuuden osalta.
Detta beslut publicerades 30.08.2024
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Pöytäkirjan 201 § (A.).
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS
Pöytäkirjan 201 § (B.).
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Valitusoikeus
Viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetussa laissa tarkoitettuun päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Mer information fås av
Minttu Markkanen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 40196