Hankinta, Helsingin kaupungin ja elinkeinoelämän yhteinen tahtotila ydinkeskustan kehittämiselle -selvitys, kaupunginkanslia
Hankinta, Helsingin kaupungin ja elinkeinoelämän yhteinen tahtotila ydinkeskustan kehittämiselle
Päätös
Yritysten toimintaympäristöt -yksikön päällikkö päätti hyväksyä MDI Public, FCG Finnish Consulting Group Oy:n (1940671–3) tarjouksen Helsingin kaupungin ja elinkeinoelämän yhteisen tahtotilan ydinkeskustan kehittämiseksi muodostamista tukevaksi työksi kokonaistaloudellisesti edullisimpana.
Suunniteltu sopimuskausi on 1.7.2024-31.5.2025. Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella.
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo on 56 250 euroa. Kyseessä on kansallisen kynnysarvon alle jäävä pienhankinta, johon ei sovelleta hankintalakia. Toimeksiannon kustannukset maksetaan elinkeino-osastolle osoitetusta määrärahasta, kustannuspaikalta 18191000.
Päätöksen perustelut
Helsingin kaupunkistrategiassa linjataan, että kaupungin ydinkeskustaa kehitetään tiiviisti yhdessä kaupunkilaisten ja keskusta-alueen elinkeinoelämän ja yritysten kanssa. Strategiaa on konkretisoitu kansliapäällikön 1.9.2021 tekemällä asettamispäätöksellä, jolla on perustettu nykyisen strategiakauden ajaksi erillinen ydinkeskustan kysymyksiin keskittyvä yhteistyöelin: Helsingin kaupungin ja elinkeinoelämän yhteistyöryhmä ydinkeskustan elinvoiman vahvistamiseksi (HELY). Asettamispäätöksessä HELY-työryhmän yhdeksi ydintehtäväksi on annettu määritellä ydinkeskustan kehittämiselle kaupungin ja elinkeinoelämän yhteinen tahtotila sekä kartoittaa keskeiset kehittämistarpeet. Tämän tehtävän toteuttamista priorisoidaan HELY-ryhmän työssä tänä vuonna.
Tavoitteena on käynnistää ja fasilitoida monimutkaisessa tilanteessa luottamusta rakentava neuvotteluun & yhteiskehittämiseen perustuva prosessi, jossa pyritään löytämään ne tulevaisuuskysymykset ja -teot, joista elinkeinoelämän ja kaupungin eri toimijoiden voidaan katsoa olevan yksimielisiä.
Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunginkanslian elinkeino-osaston 13.05.2024 päivättyyn tarjouspyyntöön (liite 1). Tarjouspyyntö julkaistiin avoimena hankintamenettelynä Cloudia-tarjouspalvelussa.
Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 03.06.2024 klo 12.00. Määräaikaan mennessä saapui yksitoista (11) tarjousta: Capful Oy/WSP/Tarinakone, CoHumans Oy/Eforttia/EtMay, Kuudes Kerros Helsinki Oy, LINK Design and Development Oy, Lundén Architecture Oy/Realidea/Kaupunkitutkimus TA/FLOU, MDI Public, FCG Finnish Consulting Group Oy/Akordi, Ramboll Finland Oy, Sitowise Oy, Suunnittelutoimisto Amerikka Oy/Demos Helsinki, Sweco Finland Oy/Drum, ja Un/known Oy.
Tarjousten tarkastusprosessin perusteella kymmenelle (10) tarjoajalle lähetettiin tarjouksen täsmentämispyyntö 4.6.2024.
Täydennyspyynnössä korostettiin, ettei tarjouksen oleellista sisältöä saa muuttaa. Täydennyspyyntöön pyydettiin vastaukset klo 5.6.2024 klo 14 mennessä. Kaikki kymmenen (10) tarjoajaa vastasi täydennyspyyntöön määräaikaan mennessä, jonka jälkeen suoritettiin tarjousten vertailu.
Tarjousten valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, jossa hinnan painoarvo oli 20 % (4 pistettä) ja laadun painoarvo 80 % (16 pistettä). Tarjousten laatua arvioitiin asteikolla 0–4 ja kriteerikohtaiset pisteytykset skaalattiin niille määritellyn painoarvon mukaisesti.
Tarjousten vertailu hinta- ja laatupisteineen on esitetty liitteenä olevissa vertailutaulukoissa (liite 2).
MDI Public, FCG Finnish Consulting Group Oy:n tarjous arvioitiin kokonaistaloudellisesti edullisimmaksi. MDI Public, FCG Finnish Consulting Group Oy:n ja tämän alihankkijan Akordi Oy:n tarjous sisälsi selkeän toteutusprosessin, jossa yhdistyy hyvin sekä luottamuksen rakentaminen että tulevaisuuden visiointi. Tarjoaja pystyi esittämään vahvaa kokemusta kaupunkien strategiseen kehittämiseen liittyvistä visio- ja tiekarttatöistä sekä laadukkaasta fasilitoinnista. Esitetyt referenssit vahvistivat tiimin kyvyn toteuttaa vastaavanlaisia prosesseja menestyksekkäästi.
Yritysten toimintaympäristöt -yksikön päällikön oikeus tehdä hankintoja perustuu kansliapäällikön päätökseen kaupunginkanslian viranhaltijoiden hankintaoikeuksista 11.12.2023 § 169.
Detta beslut publicerades 21.06.2024
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.
Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Minna Maarttola, kehityspäällikkö, puhelin: 36307