Yhtymäkokoukset 2024, HUS-yhtymä

HEL 2024-006894
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 6. / 262 §

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle koskien HUS-yhtymäkokouksessa käsiteltävää HUS-yhtymän talousarviota ja taloussuunnitelmaa 2025–2027

Social-, hälsovårds- och räddningsnämnden

Lausunto

Sosiaali- terveys- ja pelastuslautakunta lausui kaupunginhallitukselle, että HUS-yhtymän jäsenlaskutuksen kehys perustoimintaan on yhtymähallituksen 13.6.2024 yhtymäkokoukselle esittämän kehyksen mukaisesti 43 400 000 euroa yhtymäkokouksen päätöstä korkeampi, jolloin kehyksen kokonaissummaksi muodostuu 2 493 879 (1000) euroa.

Käsittely

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta ei katsonut tarpeelliseksi kuulla asiassa kutsuttua asiantuntijaa.

Jäsen Oula Silvennoinen ilmoitti olevansa esteellinen hallintolain 28.1 §:n 5 kohdan (yhteisöjääviys) mukaisesti. Jäsen poistui kokouksesta ennen tämän asian käsittelyn aloittamista ja pysyi poistuneena asian käsittelyn ajan. Varajäsen ei osallistunut kokoukseen.

Lausunto on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Talous- ja strategiajohtaja ********** on kutsuttuna asiantuntijana.

Sote-uudistuksen rahoitusmalli ja sen vaikutukset

Valtion rahoitus sosiaali- ja terveyspalveluihin sekä pelastustoimeen on yleiskatteellista. Kokonaisuudesta rahoitetaan Helsingin kaupungin ja Uudenmaan hyvinvointialueiden järjestämisvastuulla olevat palvelut sekä HUSin järjestämisvastuulla olevat ja järjestämissopimuksen perusteella tuottamat palvelut. Yleiskatteellinen rahoitus koostuu laskennallisesta rahoituksesta ja siirtymätasauksesta. Valtion yleiskatteellinen rahoituksen pohja hyvinvointialueille määräytyy vuoden 2023 tilinpäätöstietojen perusteella.

Hyvinvointialueiden rahoitus vuodelle 2025 on koko maan tasolla yhteensä noin 26,2 miljardia euroa. Tämä vastaa julkisen talouden suunnitelman mukaista kehystasoa. Rahoitus kasvaa vuoden 2024 rahoitukseen verrattuna noin 2,2 miljardilla eurolla.

Tarkennetut rahoituslaskelmat julkaistiin 23.9.2024 ja kokonaisrahoitus kasvoi 82,6 miljoonalla eurolla. Uusimaa ja Helsingin kaupunki olivat muutoksessa kuitenkin nettohäviäjiä ja alueen rahoitus pieneni 12,7 miljoonalla eurolla. Tarkennetussa rahoituslaskelmassa huomioitiin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) lopulliset tarvekertoimet vuodelle 2025. Tarvekertoimet vaikuttivat siihen, miten rahoitus kohdentui aluekohtaisesti. Muutos aiheutui siitä, että hyvinvointialueilta oli tullut runsaasti takautuvia diagnoosien tietotoimituksia, jotka vaikuttivat lopullisiin tarvekertoimiin.

Rahoituksen taso tarkistetaan kahden vuoden viiveellä vastaamaan koko maan tasolla toteutuneita kustannuksia. Ensimmäinen jälkikäteistarkistus tehdään vuoden 2023 toteumatietojen perusteella vuoden 2025 rahoitukseen. Jälkikäteistarkistus on hyvinvointialueiden valtiokonttorille toimittamien 2023 tilinpäätösarviotietojen perusteella laskettuna noin 1,41 miljardia euroa vuodelle 2025. Lisäksi koko maan rahoituksen tasoa on tarkistettu rahoituslain (laki hyvinvointialueiden rahoituksesta, 617/2021) mukaisella palvelutarpeen kasvulla, joka korottaa rahoitusta noin 240 miljoonalla eurolla.

Valtiovarainministeriön syyskuussa päivittämien hyvinvointialueiden rahoituslaskelmien mukaan Helsingin saama kokonaisrahoitus sosiaali-, terveys- ja pelastuspalveluihin on noin 2949,5 miljoonaa euroa vuodelle 2025. Kasvua kuluvan vuoden rahoitukseen 2699,7 miljoonaa euroa on 249,8 miljoonaa (9,2 %). Tästä 2023 jälkikäteistarkistuksen osuus on 151 miljoonaa euroa.

Talousarviokehyksen laskennan perusteet

HUS-yhtymän perussopimuksessa on määrätty, että yhtymän taloussuunnittelu perustuu talousarviokehykseen, josta päättää HUS-yhtymän yhtymäkokous. Vuoden 2025 kehyksestä päätettiin yhtymäkokouksessa 13.6.2024. Kehys valmisteltiin Helsingin, hyvinvointialueiden ja HUSin yhteistyönä. Kehysvalmistelua käsiteltiin myös omistajien ja HUSin johdon yhteistyökokouksissa (JYK). HUSin kehykseen sisältyvät kaikki samat osiot kuin vuonna 2024 mukaan lukien HUS järjestämisvastuulle kuuluvat ensihoito ja terveyskeskuspäivystykset/hoitopäivät sekä kapitaatioperusteiset erät. Kehys sisältää myös kaikki rahoituskulut ja poistot sekä tutkimus- ja kehitysrahat.

Talousarviossa on huomioitu yhdessä sovitut jäsenten ja HUSin väliset vuonna 2025 tapahtuvat työnjaon muutokset, yhteensä -16 499 (1000) euroa.

HUS-yhtymän yhtymäkokous päätti 13.6.2024 kokouksessaan, että yhtymän perustoiminnan sitova kehys on 2 290 295 (1000 euroa), jonka lisäksi alijäämien kattamiseen varattaisiin 111,243 miljoonaa euroa, kokonaissummaksi muodostuen näin 2 401 538 (1000 euroa). Helsinki kannatti tuolloin yhtymähallituksen pohjaesitystä 2 444 900 (1000 euroa).

HUSin-yhtymähallituksen pohjaesitys talousarvioksi vuodelle 2025 on 2 450 479 (1000) euroa sisältäen HUSin ja hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin väliset toiminnalliset ja työnjaolliset muutokset sekä alijäämät vuosilta 2023 ja 2024.

Riittävien erikoissairaanhoidon palvelujen turvaamiseksi Helsinki esittää edelleen kehykseen HUS-yhtymähallituksen kevään esityksen mukaisesti 43,4 miljoonaa euroa enemmän kuin 13.6.2024 yhtymäkokouksen päätös. Perusteena esitykselle on erityisesti hoitoon pääsyn turvaaminen ja hoitojonojen lyhentäminen. Talousarviossa 2025 on linjattu, että Helsinki tekee HUS-yhtymän määrärahavarauksen HUS-yhtymähallituksen esityksen mukaiseen budjettitasoon erityissairaanhoidon palveluiden saatavuuden ja laadun varmistamiseksi. Yllä esitettyjen muutosten jälkeen kehyksen loppusummaksi muodostuisi näin 2 493 879 (1000 euroa).

Kehyspäätökseen sisältynyt peruspääoman koron maksu hyvinvointialueille ja Helsingin kaupungille puuttuu yhtymähallituksen talousarvioesityksestä. Kun tämä huomioidaan, HUS-yhtymän käyttötalouden määräraha on tosiasiallisesti noin 11 miljoonaa euroa suurempi.

Sitovien tavoitteiden osalta Helsinki pitää hyvänä, että HUS-yhtymän vuoden 2025 tilikauden tulostavoite on 176,7 miljoonaa euroa, jolloin tilikauden tulosvuoden 2025 osalta on taseessa vuosien 2022–2024 kertyneet katettavat alijäämät. Taloussuunnitelmavuosien 2026–2027 osalta tilikauden tulostavoite on nolla. Myös tytäryhtiöiden tavoitteet on asetettu siten, että tulostavoitteet ovat joko positiivisia tai pitävät sisällään 2 % tuottavuustavoitteen.

HUSin tulee toteuttaa talouden tasapainottamisohjelmaa, joka koostuu tuottavuutta parantavista, kustannuksia karsivista ja tuloja kasvattavista toimenpiteistä. Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta esittää kaupunginhallitukselle, että HUS-yhtymän on jatkettava talouden tasapainottamisohjelman jatkosuunnittelua ja ohjelman toteutumista seurataan ja raportoidaan yhteistyössä HUS-yhtymän jäsenten kanssa.

Muut sitovat tavoitteet (muun muassa tutkimusmäärä, museotoimikunnan ja taidetoimikunnan määrärahat) eivät saa kasvattaa omistajajäsenten kustannuksia.

HUS-yhtymän investointisuunnitelma

HUS-yhtymän investointisuunnitelma perustuu HUS-yhtymän strategiaa edistäviin investointeihin ja valtioneuvoston vahvistamaan lainanottovaltuuksiin. Helsinki näkee myönteisenä, että HUS-yhtymän investointisuunnitelmassa on otettu huomioon julkisen talouden ja valtion rahoituksen haasteet ja investointisuunnitelmia on priorisoitu rahoituksellisesti kestävälle tasolle.

Lausuntopyyntö

Kaupunginkanslia on pyytänyt sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan lausuntoa 11.12.2024 mennessä kaupunginhallitukselle koskien HUS-yhtymän talousarviota ja taloussuunnitelmaa 2025–2027.

Stäng

Kaupunginhallitus 30.09.2024 § 590

Päätös

Kaupunginhallitus kehotti konserniohjauksen päällikkö Atte Malmströmiä tai hänen estyneenä olleessaan johtava kaupunginasiamies Toni Mäkeä edustamaan kaupunkia HUS-yhtymän yhtymäkokouksessa 3.10.2024. Yhtymäkokousedustajaa kehotettiin hyväksymään yhtymähallituksen ehdotukset seuraavasti:

  • HUS-yhtymän konserniohje esityksen mukaisesti.
  • Yhtymähallituksen jäsenen vaali esityksen mukaisesti ja esitetään jäseneksi Oula Silvennoista
  • Yhtymähallituksen varajäsenen vaali esityksen mukaisesti ja esitetään jäseneksi Mirja Komulaista
  • Tarkastuslautakunnan jäsenen vaali esityksen mukaisesti ja esitetään jäseneksi Eetu Kinnusta.

Lisäksi Oula Silvennoiselta vapautuvalle yhtymähallituksen varajäsenen paikalle esitetään Hannu Tuomista.

10.06.2024 Esittelijän ehdotuksesta poiketen

03.06.2024 Pöydälle

Esittelijä
kansliapäällikkö
Jukka-Pekka Ujula
Lisätiedot

Jan Ihatsu, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36276

jan.ihatsu@hel.fi

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta 21.05.2024 § 118

Lausunto

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta lausui, että HUS-yhtymän esittämä vuoden 2025 talousarviokehys 2 444 881 000 euroa, HUSin hallituksen esitys 6.5.2024, voidaan hyväksyä.

Lisäksi lautakunta totesi, että talousarviokehys ei välttämättä ole lopullinen ennen syksyä, koska Uudenmaan hyvinvointialueille tuleva valtion kokonaisrahoitus ei vielä ole lopullisesti selvillä ja tietojen tarkentuessa syksyn aikana talousarviokehys voi muuttua. Mahdollisista muutoksista päätetään erikseen.

Käsittely

Ennen asian käsittelyn aloittamista jäsen Maaret Castrén, jäsen Samuel Adouchief ja jäsen Martina Houtsonen ilmoittivat olevansa esteellisiä hallintolain 28.1 § kohdan 4 (palvelussuhdejääviys) mukaisesti ja jäsen Oula Silvennoinen ilmoitti olevansa esteellinen hallintolain 28.1 § kohdan 5 (yhteisöjääviys) mukaisesti. Jäsenet poistuivat kokouksesta asian käsittelyn ajaksi. Varajäsenet eivät osallistuneet kokoukseen.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta ei katsonut tarpeelliseksi kuulla asiassa kutsuttuja asiantuntijoita, eivätkä nämä siitä syystä osallistuneet kokoukseen.

Esittelijä
sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot

Sampo Pajari, talous- ja suunnittelujohtaja, puhelin: 09 310 42246

sampo.pajari@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 17.12.2024

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Föredragande

sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Mer information fås av

Sampo Pajari, talous- ja strategiajohtaja, puhelin: 09 310 42246

sampo.pajari@hel.fi

Bilagor

1. Kokouskutsu, kokous 19.12.2024
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Yhtymäkokous esityslista 19.12.2024
Bilagan publiceras inte på internet.
3. Liite 1 TAE 2025 ja taloussuunnitelma 2025-2027 yhtymakokous 19.12.2024
Bilagan publiceras inte på internet.
4. Liite 2 liiteosa taloussuunnitelma 2025-2027 yhtymäkokous 19.12.2024
Bilagan publiceras inte på internet.
5. Liite 3 henkilöstöedustajien valmisteluryhman lausunto TAE 2025
Bilagan publiceras inte på internet.
6. Liite 4 kansalliskielilautakunnan lausunto
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.