Yhtymäkokoukset 2024, HUS-yhtymä

HEL 2024-006894
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 6. / 339 §

HUS-yhtymän yhtymäkokous 13.6.2024

Helsingfors stadsstyrelse

Päätös

Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti panna asian pöydälle Maarit Vierusen ehdotuksesta.

Kaupunginhallitus päättää kehottaa konserniohjauksen päällikkö Atte Malmströmiä tai hänen estyneenä olleessaan johtava kaupunginasiamies Toni Mäkeä edustamaan kaupunkia HUS-yhtymän yhtymäkokouksessa 13.6.2024.

Yhtymäkokousedustajaa kehotetaan hyväksymään yhtymähallituksen ehdotukset seuraavasti:

  • Kansalliskielilautakunnan varsinaisen jäsenen valinta esityksen mukaisesti ja esitetään jäseneksi Marika Sorjaa.
  • Muut yhtymähallituksen esitykset hyväksytään esitysten mukaisesti.

Lisäksi yhtymäkokousedustajaa kehotetaan esittämään yhtymäkokoukselle seuraavaa:

  • HUS-yhtymän talousarvion valmistelussa tulee huomioida liitteen 9 mukaiset talousarviotavoitteet.
Stäng

HUS-yhtymän yhtymäkokous on kutsuttu koolle 13.6.2024. Yhtymäkokousedustajaa kehotetaan hyväksymään HUS-yhtymän yhtymähallituksen esitykset esitysten mukaisina ja esittämään uutta varsinaista jäsentä kansalliskielilautakuntaan. Lisäksi yhtymäkokoukselle esitetään, että jäsenten yhdessä sopimat talousarviotavoitteet huomioidaan HUS-yhtymän talousarvion valmistelussa.

Stäng

HUS-yhtymän yhtymäkokous on kutsuttu koolle 13.6.2024 (liite 1). Yhtymäkokouksen esityslista on liitteenä 2. Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisestä Uudellamaalla annetun lain (615/2021) 4 luvun 16 §:n mukaan Helsingin kaupunginhallitus valitsee kaupungin yhtymäkokousedustajat. HUS-yhtymän perussopimuksen mukaan yhtymäkokouksessa kutakin jäsentä edustaa yksi edustaja. Yhtymäkokousedustajalle on nimettävä henkilökohtainen varaedustaja.

Tilinpäätös 2023, toiminnan ja talouden toteutuminen vuonna 2023

Yhtymähallitus esittää yhtymäkokoukselle, että yhtymäkokous

  1. merkitsee tiedoksi vuoden 2023 henkilöstökertomuksen (liite 3),  
  2. hyväksyy liitteen 4 mukaisen vuoden 2023 tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen ja
  3. että HUS-yhtymän tulos -111 149 776,94 euroa kirjataan HUS-yhtymän taseen oman pääoman yli- /alijäämätilille

Tilintarkastuskertomus ja vastuuvapauden myöntäminen tilikaudelta 2023

Yhtymähallitus esittää yhtymäkokoukselle, että yhtymäkokous

  1. merkitsee tiedoksi HUS-yhtymän tilintarkastuskertomuksen (liite 5)
  2. hyväksyy HUS-yhtymän vuoden 2023 tilinpäätöksen ja
  3. myöntää HUS-yhtymän tilivelvollisille vastuuvapauden tilikaudelta 1.1.-31.12.2023 edellyttäen, että yhtymäkokous hyväksyy tarkastuksen tuloksena mainitun talousarviopoikkeaman.

Tarkastuslautakunnan arviointikertomus vuodelta 2023

Yhtymähallitus esittää yhtymäkokoukselle, että yhtymäkokous merkitsee tiedoksi arviointikertomuksen vuodelta 2023 (liite 6)

HUS-yhtymän talousarviokehys vuodelle 2025

Yhtymähallitus esittää yhtymäkokoukselle, että

  1. että talousarviovalmistelua jatketaan VM:n 29.4.2024 julkaisemienrahoituslaskelmien perusteella 2 444 881 (1 000 euroa) kehyksen pohjalta. Lisäksi huomioidaan mahdolliset työnjaolliset muutokset HUS-yhtymän ja jäsenten välillä ja
  2. että kehyksen 2025 laskelmaa voidaan päivittää listalla kuvatuilla laskentaperiaatteilla valtiovarainministeriön lopullisilla aluekohtaisilla rahoituslaskelmilla sekä erikoissairaanhoitoon kohdistuvien tehtävälainsäädännön muutosten vaikutusten tarkennuksilla.
Talousarviokehyksen laskennan perusteet

HUS-yhtymän kehyslaskelmien lähtöluku on valtiovarainministeriön 29.4.2024 julkaisema valtakunnallinen rahoituslaskelma 26,2 miljardia euroa, joka sisältää myös vuotta 2023 koskevan jälkikäteistarkistuksen 1,5 miljardia euroa sekä kehysriihessä päätetyt lakisääteiset tehtävämuutokset -336 miljoonaa euroa. Nyt esitetty HUSin talousarvion kehys ei vielä pidä sisällään toiminnallisia eikä työnjaollisia muutoksia, vaan ne huomioidaan erillisten neuvottelujen perusteella valmistelun myöhäisemmässä vaiheessa HUS-yhtymän ja jäsenten välillä.

HUS-yhtymän perussopimuksen 23 § 4 mom. on määrätty, että yhtymän taloussuunnittelu perustuu talousarvion kehykseen, josta päättää HUS-yhtymän yhtymäkokous. Kehyksen valmistelua on tehty omistajien ja HUSin valmisteluryhmän yhteistyönä sekä käsitelty omistajien ja HUSin johdon yhteistyökokouksissa (JYK). Omistajien näkemyksen mukaan kehyksen tulee sisältää kaikki samat osiot kuin vuonna 2024 mukaan lukien HUS järjestämisvastuulle kuuluvat ensihoito ja terveyskeskuspäivystykset/ hoitopäivät sekä kapitaatioperusteiset erät. Kehys sisältää myös kaikki rahoituskulut ja poistot sekä tutkimus- ja kehitysrahat. Kehys on ollut käsittelyssä HUSin hallituksessa 6.5.2024. HUSin yhtymäkokouksessa 13.6.2024 päätetään vuoden 2025 talousarvion kehyksestä.

HUS-yhtymän kehysrahoituksen osuus on määritetty 2023 tilinpäätöksen aluekohtaiseen jakaumaan perustuen, ja se on keskimäärin 32,8 %. Tällä prosenttiosuudella on kohdennettu koko rahoitus sisältäen
Uudenmaan hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin yhteenlasketun vuotta 2023 koskevan jälkikäteistarkistuksen. Perustason sosiaali- ja terveydenhuollon vahvistamiseksi rahoituksen painopistettä esitetään siirrettäväksi 0,1 %-yksiköllä. Lisäksi vähentävänä tekijänä huomioidaan valtiovarainministeriön rahoituslaskelmassa listatuista lakisääteisistä muutoksista asiakasmaksujen korottaminen, mikä kohdistuu myös erikoissairaanhoitoon.

Euromääräinen tarkastelu

HUS-yhtymän talousarvion kehykseksi muodostuu HUSin ehdotuksen mukaan 2 444 881 000 euroa. HUS-yhtymän vuoden 2025 talousarvion tulee kattaa vuosilta 2022 ja 2023 kertyneet alijäämät, yhteensä -
111 243 000 euroa. HUSin esittämä kehys sisältää myös 55 miljoonaa euroa talouden tasapainottamista.

Jatkovalmistelu

HUS-yhtymän talousarviokehyksestä päätetään yhtymäkokouksessa 13.6.2024. HUS aloittaa talousarviovalmistelun kehyksen pohjalta, ja kehystä tarkennetaan vielä tarvittaessa syksyllä 2024, kun valtion rahoitus tarkentuu. HUSin talousarviosta 2025 päätetään yhtymäkokouksessa joulukuussa 2024.

Oy Apotti Ab:n omistus- ja takausjärjestely

HUS-yhtymän yhtymähallitus on ylimääräisessä kokouksessaan 24.5.2024 korjannut alkuperäisestä esitystään yhtymäkokoukselle. Korjattu esitys on kuvattu alla. Ehdotus irtautumissopimukseksi on liitteenä 8

Yhtymähallitus esittää yhtymäkokoukselle, että yhtymäkokous

a) myöntää HUS-yhtymän omistusosuutta vastaavalla osuudella Oy Apotti Ab:n osakkeista laskettuna, omavelkaiset takaukset kaikille Kuntarahoitus Oyj:n ja Nordea Bank Oyj:n Oy Apotti Ab:lle myöntämille lainapääomille ja niiden liitännäiskustannuksille (korot, viivästyskorot, kulut ml. mahdolliset jälleenrahoituksen purkamiskulut ja perimiskulut), mukaan lukien Kuntarahoitus Oyj:n ja/tai Nordea Bank Oyj:n Oy Apotti Ab:lle myöntämät yritystodistusohjelmavastuut ja niiden liitännäiskustannukset (korot, viivästyskorot, kulut ml. mahdolliset jälleenrahoituksen purkamiskulut ja perimiskulut).

Selvyyden vuoksi vahvistetaan, että HUS-yhtymän omistusosuutta vastaava osuus määritellään irtautumissopimuksessa määritellyille Jääville Osakkaille tulevasta yhteenlasketusta 100 %:n osakeomistuksen määrästä Oy Apotti Ab:stä riippumatta siitä, ovatko irtautumissopimuksessa määriteltyjen Lähtevien Osakkaiden päätökset irtautumissopimuksen hyväksymisestä lainvoimaistuneet vai eivät ja/tai ovatko kaikki Lähtevät Osakkaat antaneet erillisiä irtautumissopimuksesta johtuvia sitoumuksia ja/tai vakuutuksia Jääville Osakkaille vai eivät ja/tai onko Lähtevän Osakkaan tai Lähtevien Osakkaiden takausvastuut Kuntarahoitus Oyj:n ja/tai Nordea Bank Oyj:n myöntämille lainapääomille ja niiden liitännäiskustannuksille, mukaan lukien myönnetyt yritystodistusohjelmavastuut ja niiden liitännäiskustannukset, voimassa vai eivät.

Edelleen vahvistetaan, että yhteensä näin syntyy Jäävien Osakkaiden 100 %:n täysimääräinen omavelkainen takaus ja mahdolliset myöhemmät Oy Apotti Ab:n omistuksen muutokset eivät vaikuta takaajan vastuun laajuuteen vähentävästi ilman takauksen edunsaajan nimenomaista kirjallista suostumusta.,

b) myöntää HUS-yhtymän omistusosuutta vastaavalla osuudella Oy Apotti Ab:n osakkeista laskettuna omavelkaisen takauksen Oy Apotti Ab:n ottamalle enintään 13 900 376,00 euron suuruiselle lainalle ja sen liitännäiskustannuksille (korot, viivästyskorot, kulut ml. mahdolliset jälleenrahoituksen purkamiskulut ja perimiskulut) tai mikäli laina nostetaan useammalla erillisellä velkakirjalla, jolloin niiden yhteenlaskettu määrä voi olla enintään 13 900 376,00 euroa, kullekin erillisen velkakirjan pääomalle ja sen liitännäiskustannuksille (korot, viivästyskorot, kulut ml. mahdolliset jälleenrahoituksen purkamiskulut ja perimiskulut).

Takauspäätöstä tulkitaan niin, että kukin omavelkainen takaus annetaan siten, ettei HUS-yhtymän siihen perustuva takausvastuu takaussitoumuksen antohetkellä ylitä sen Oy Apotti Ab:sta omistamaa omistusosuutta vastaavaa osuutta asianomaiseen lainaan perustuvista velvoitteista. Selvyyden vuoksi vahvistetaan, että HUS-yhtymän omistusosuutta vastaava osuus määritellään irtautumissopimuksessa määritellyille Jääville Osakkaille tulevasta yhteenlasketusta 100 %:n osakeomistuksen määrästä Oy Apotti Ab:stä riippumatta siitä, ovatko irtautumissopimuksessa määriteltyjen Lähtevien Osakkaiden päätökset irtautumissopimuksen hyväksymisestä lainvoimaistuneet vai eivät ja/tai ovatko kaikki Lähtevät Osakkaat antaneet erillisiä irtautumissopimuksesta johtuvia sitoumuksia ja/tai vakuutuksia Jääville Osakkaille vai eivät. Edelleen vahvistetaan, että yhteensä näin syntyy Jäävien Osakkaiden 100 %:n täysimääräinen omavelkainen takaus ja mahdolliset myöhemmät Oy Apotti Ab:n omistuksen muutokset eivät vaikuta takaajan vastuun laajuuteen vähentävästi ilman takauksen edunsaajan nimenomaista kirjallista suostumusta. Takauksen voimassaoloaika on rajoitettu enintään 31.12.2034 saakka.

c) että tässä esitetyt takaukset myönnetään seuraavin ehdoin:

  1. Hyvinvointialueille siirtyneet yrityskiinnitykset kuoletetaan ja Oy Apotti Ab teettää uuden valuaatioarvion omistusjärjestelyjen jälkeen ja hakee uudet yrityskiinnitykset valuaatioon perustuen. Yrityskiinnitykset luovutetaan HUS-yhtymälle, Helsingille sekä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle myönnettyjen takausten vastavakuudeksi omistusosuuksien mukaisesti yhtäläisin etuoikeuksin. HUS-yhtymä vastaa yksin siitä, että yrityskiinnityksiä koskevat vastavakuuspanttaukset on asianmukaisesti toimeenpantu ennen takausten toimeenpanoa.
  2. Takaaja pidättää itsellään oikeuden vaatia lisää turvaavia vastavakuuksia, jos yhtiön omistuspohja muuttuu siten, että omistusta siirtyy pois nykyisiltä omistajilta, tai sen toiminnan tarkoitus (tuottaa omistajilleen sosiaali- ja terveydenhuollon asiakas- ja potilastietojärjestelmiin liittyviä palveluja) muuttuu. Lisävakuuksien määrä tai laatu tai riittämättömyys eivät muuta tai heikennä annettujen takausten voimassaoloa, määrää tai ehtoja miltään osin.
  3. Oy Apotti Ab:lle myönnettävästä omavelkaisesta takauksesta voidaan kohdassa ii. tarkoitetussa tilanteessa periä vuosittain vähintään 0,5 %:n suuruinen takausprovisio, joka lasketaan per 31.12. takauksen kohteena olevien lainojen jäljellä olevasta pääomasta ja maksetaan määräytymisajankohtaa seuraavan tammikuun loppuun mennessä.

d) että päätöksen täytäntöönpanon edellytyksenä on, että muut Oy Apotti Ab:n omistajiksi jäävät osakkaat tekevät omalta osaltaan vastaavat, määrällisesti omien omistussuhteidensa mukaiset päätökset Oy Apotti Ab:n lainoille annettavista omavelkaisesta takaamisesta ja

e) valtuuttaa talousjohtajan laatimaan ja allekirjoittamaan päätöksen tarkoittamien takausjärjestelyjen edellyttämät asiakirjat (sisältäen myös suostumuksen Lähtevien Osakkaiden antamien takauksien vapauttamisesta).

Kiinteistöosakeyhtiö Laakson yhteissairaalan omavelkaisten takausten korottaminen

Yhtymähallitus esittää yhtymäkokoukselle, että yhtymäkokous

1. myöntää Kiinteistöosakeyhtiö Laakson yhteissairaalalle sairaalakokonaisuuden investointeja varten enintään 200 000 000 euron määräisen HUS-yhtymän omavelkaisen takauksen osana kiinteistöosakeyhtiön yhteensä enintään 400 milj. euron suuruisia rahoitusjärjestelyjä vuosille 2025-2026 ajoittuviksi arvioitujen investointimenojen rahoittamiseksi pitkäaikaisella lainarahoituksella. Takaus kattaa lainan pääoman, korot, viivästyskorot sekä mahdolliset lainanhoito- ja perimiskulut. Nostettavien lainojen laina-aika saa olla enintään 30 vuotta.

2. päättää, että kukin omavelkainen takaus annetaan siten, ettei yhtymän siihen perustuvatakausvastuu takaussitoumuksen antohetkellä ylitä kiinteistöosakeyhtiön omistusosuutta vastaavaa suhteellista osuutta asianomaiseen lainaan perustuvista velvoitteista. Mahdolliset myöhemmät kiinteistöosakeyhtiön omistuksen muutokset eivät vaikuta takaajan vastuun laajuuteen vähentävästi ilman takauksen edunsaajan nimenomaista kirjallista suostumusta

3. päättää, että HUS-yhtymä pidättää oikeuden vaatia vastavakuuksia siinä tilanteessa, jossa kiinteistöosakeyhtiön omistuspohja muuttuu siten, että omistusta siirtyy pois nykyisiltä omistajilta.

4. päättää, että kiinteistöosakeyhtiölle myönnettävistä yksittäisistä omavelkaisista takauksista voidaan kohdassa 3. mainituissa olosuhteissa periä vuosittain vähintään 0,5 %:n suuruinen takausprovisio, joka lasketaan takausvastuun kohteena olevan lainan jäljellä olevasta pääomasta per 31.12. ja maksetaan määräytymisajankohtaa seuraavan tammikuun loppuun mennessä.

5. päättää, että päätöksen täytäntöönpanon edellytyksenä on, että Helsingin kaupunki tekee omalta osaltaan vastaavan, määrällisesti oman omistusosuutensa mukaisen päätöksen kiinteistöosakeyhtiön lainojen takaamisesta.

6. valtuuttaa talousjohtajan laatimaan ja allekirjoittamaan päätöskohtien 1.-5. mukaisten takausjärjestelyjen edellyttämät asiakirjat.

Hallintosäännön muuttaminen

Yhtymäkokous päättää, että hallintosäännön

  1. 9 §:n toinen lause muutetaan kuulumaan seuraavasti: Toimielimen puheenjohtajan tehtävistä määrätään tarkemmin hallintosäännön 97 §:ssä.
  2. 44.3 §:n alku muutetaan kuulumaan seuraavasti: Hallintosäännön 42 §:ssä tarkoitettu palvelussuhteeseen ottamiseen oikeutettu esihenkilö (nimittävä esihenkilö) päättää alaisensa toiminnan ja henkilöstön osalta seuraavista henkilöstöasioista, mikäli toimitusjohtaja ei ole määrännyt toimintaohjeessa toisin:
  3. 47 § kumotaan,
  4. 59 § muutetaan kuulumaan seuraavasti:
    59 § Investointiosa Investointiosa sisältyy talousarvioesitykseen ja sen hyväksyy yhtymäkokous. Investointiosan suunnitelmakausi on neljä vuotta. Investointiosaan sisältyvät suunnitellut investoinnit ja mahdolliset hankekohtaiset sitovat tavoitteet. Investointiosan puitteissa tapahtuvan investointimäärärahan kohdentamisesta yksittäisille hankkeille laaditaan lisäksi hankekohtainen investointiohjelma.
  5. 71 §:n viimeinen lause muutetaan kuulumaan seuraavasti: Ulkoisesta valvonnasta vastaavat tarkastuslautakunta, tilintarkastaja ja arviointijohtaja.
  6. 78 §:n ensimmäinen lause muutetaan kuulumaan seuraavasti: Tilintarkastuskertomuksesta säädetään hyvinvointialuelain 130 §:ssä

Ehdotus hallintosäännöksi on liitteenä 7.

Sidonnaisuusilmoitukset

Yhtymäkokous merkitsee tiedoksi HUS-yhtymän luottamushenkilöiden ja viranhaltijoiden sidonnaisuusilmoitukset (liite 8).

Eronpyyntö yhtymähallituksen varajäsenen tehtävästä

Yhtymähallitus esittää yhtymäkokoukselle, että yhtymäkokous

  1. myöntää Kirsi Rauhalalle eron yhtymähallituksen varajäsenen tehtävästä
  2. valitsee yhtymähallituksen varajäseneksi jäljellä olevan kauden ajaksi Tiina Bergin.

Esityksen varajäseneksi on tehnyt tässä tapauksessa Helsingin yliopisto.

Kansalliskielilautakunnan jäsenen valinta

Yhtymäkokous päättää valita varsinaisen jäsenen Mikael Forsbäckin tilalle kansalliskielilautakuntaan jäljellä olevan kauden ajaksi. Jäsenehdokasta esittää tässä tapauksessa Helsinki.

HUS-yhtymän talousarviotavoitteet 2025

HUS-yhtymän perussopimuksen 10 § mukaisesti yhtymäkokous päättää talousarviosta ja taloussuunnitelmasta. Perussopimuksen 23 § mukaisesti talousarvioon on sisällytettävä strategiaa toteuttavat toiminnan ja talouden tavoitteet. Perussopimuksen 6 § mukaisesti omistajaohjauksella HUS-yhtymän jäsenet myötävaikuttavat sen hallintoon ja toimintaan. HUS-yhtymän talousarviotavoitteet (llite 9) vuodelle 2025 on valmisteltu yhteistyössä yhtymän jäsenten kanssa.

Stäng

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta 21.05.2024 § 118

Lausunto

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta lausui, että HUS-yhtymän esittämä vuoden 2025 talousarviokehys 2 444 881 000 euroa, HUSin hallituksen esitys 6.5.2024, voidaan hyväksyä.

Lisäksi lautakunta totesi, että talousarviokehys ei välttämättä ole lopullinen ennen syksyä, koska Uudenmaan hyvinvointialueille tuleva valtion kokonaisrahoitus ei vielä ole lopullisesti selvillä ja tietojen tarkentuessa syksyn aikana talousarviokehys voi muuttua. Mahdollisista muutoksista päätetään erikseen.

Käsittely

Ennen asian käsittelyn aloittamista jäsen Maaret Castrén, jäsen Samuel Adouchief ja jäsen Martina Houtsonen ilmoittivat olevansa esteellisiä hallintolain 28.1 § kohdan 4 (palvelussuhdejääviys) mukaisesti ja jäsen Oula Silvennoinen ilmoitti olevansa esteellinen hallintolain 28.1 § kohdan 5 (yhteisöjääviys) mukaisesti. Jäsenet poistuivat kokouksesta asian käsittelyn ajaksi. Varajäsenet eivät osallistuneet kokoukseen.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta ei katsonut tarpeelliseksi kuulla asiassa kutsuttuja asiantuntijoita, eivätkä nämä siitä syystä osallistuneet kokoukseen.

Esittelijä
sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot

Sampo Pajari, talous- ja suunnittelujohtaja, puhelin: 09 310 42246

sampo.pajari@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 12.06.2024

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Föredragande

kansliapäällikkö
Jukka-Pekka Ujula

Mer information fås av

Jan Ihatsu, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36276

jan.ihatsu@hel.fi

Bilagor

1. Kokouskutsu, kokous 13.6.2024
Bilagan publiceras inte på internet.
3. Henkilöstökertomus 2023
Bilagan publiceras inte på internet.
6. Arviointikertomus 2023
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.