Tutkimuslupahakemus, Diakonissalaitoksen ilmiöasema

HEL 2024-007224
Ärendet har nyare handläggningar
§ 198

Tutkimuslupa tutkimukseen ”Diakonissalaitoksen ilmiöasema”

Social-, hälsovårds- och räddningsnämndens sektorchef

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja myönsi tutkimusluvan ********** tutkimukselle ”Diakonissalaitoksen ilmiöasema” (tulevaisuustyö). Yhteyshenkilöt ovat asumisen tuen päällikkö ********** päihdepalvelujen päällikkö ********** ja vammaispalveluiden asiantuntija ********** Tutkimuslupa on voimassa 31.12.2026 saakka.

Tutkimuslupaan sovelletaan seuraavia ehtoja:

Aineistoa käsittelevät ainoastaan tutkimuksen kannalta välttämättömät henkilöt tutkimustarkoituksessa. Jos henkilörekistereihin sisältyviä tai salassa pidettäviä tietoja käsittelevät muut tutkijat kuin hakemuksen allekirjoittaneet ********** on heidän toimitettava salassapitositoumuksensa kaupungin kirjaamoon tämän päätöksen asiakirjoihin liitettäväksi (saatteena mainittava diaarinumero HEL 2024-007224).

Tutkimusprosessissa noudatetaan yleisiä tutkimuseettisiä periaatteita. Tutkimusraportista ei saa olla tunnistettavissa tutkimukseen osallistuneita henkilöitä.

Tutkimuksesta ei tule koitua kustannuksia sosiaali-, terveys- ja pelastustoimelle.

Tutkija sitoutuu noudattamaan EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen, tietosuojalain 1050/2018 sekä muun voimassa olevan lainsäädännön tutkijalle asettamia vaatimuksia. Hankkeessa tulee huomioida tietosuojalain 31 §:n 3 momentin vaatimus vaikutustenarvioinnin tekemisestä ja sen lähettämisestä tietosuojavaltuutetulle.

Tutkija saapuu pyydettäessä maksutta esittelemään tutkimuksen tuloksia Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimeen.

Sähköinen tutkimusraportti tai sen osoite toimitetaan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan käyttöön osoitteella: sotepe.tutkimusluvat@hel.fi. Valmiit tutkimukset ovat henkilökunnan käytettävissä sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen intrasivuilla.

Päätöksen perustelut

Diakonissalaitoksen Ilmiöaseman tarkoituksena on saada esiin niiden ääni, joita ei yleensä kuulla tulevaisuuskeskusteluissa. Tavoitteena on laajentaa tulevaisuusvalta koskemaan yhä useampia ja toivottavien tulevaisuuksien kuvastoja monipuolisemmaksi. Ilmiöaseman toiminnan tuloksia käytetään konsernin ennakointityössä, kehittämisen tukena, hankkeiden ideoinnissa ja perusteena sekä Diakonissalaitoksen yhteiskunnallisessa vaikuttamistyössä. Tarkoituksena on tehdä Ilmiöaseman toiminnasta jatkuvaa. Tutkimusta rahoittaa Helsingin Diakonissalaitoksen säätiö sr. Tutkimuskysymykset ovat: 1. Minkälainen on toivottava tulevaisuus? ja 2. Miten saavutamme toivottavan tulevaisuuden?

Tutkimus kohdentuu asumis-, kriisi- ja päihde- sekä vammaispalveluihin. Tutkimukseen halutaan rekrytoida Diakonissalaitoksen säätiökonsernin sosiaali- ja terveyspalveluissa olevia täysi-ikäisiä asiakkaita. Tutkimusaineisto kerätään työpajoilla. Osallistujat pohtivat miltä toivottu tulevaisuus näyttää ja miten se voidaan saavuttaa. Pajat vetää konsernin henkilöstö ja he kirjaavat yhteistä keskustelua. Lisäksi pajoista kerätään kirjallista ja visuaalista materiaalia. Aineisto anonymisoidaan tarvittaessa ja sen analyysissa käytetään ChatGPT Team -suljettua ympäristöä, jonne on konfiguroitu oma analyysiprosessi. Analyysin viitekehyksenä käytetään tulevaisuuskolmioita.

Osallistujia informoidaan tutkimuksesta, heidän oikeuksistaan sekä henkilötietojen käsittelystä. Osallistuminen on vapaaehtoista ja osallistujat antavat kirjallisen suostumuksensa. Asiaa on käsitelty Diakonissalaitoksen tutkimuseettisessä toimikunnassa (liite 7).

Tutkimusaineistoa käsitellään ja säilytetään tietoturvallisesti tietosuojaselosteen mukaisesti (liite 3). Aineistoa säilytetään Diakonissalaitoksen järjestelmässä ikuisesti rajatuin käyttöoikeuksin. Henkilötietoa sisältävät ainoastaan suostumuslomakkeet, jotka säilytetään erillään muusta aineistosta ja hävitetään 3 vuoden jälkeen. Aineisto voidaan antaa valikoidusti tutkimuskäyttöön. Diakonissalaitoksen tutkimuseettinen toimikunta tekee päätöksen mahdollisesta tutkimusyhteistyöstä. Tulokset kirjataan siten, ettei osallistujia voida tunnistaa. Aineiston analyysin yhteenvedosta julkistetaan vuosittain julkinen raportti.

Tutkimuslupaa puoltavat

Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja (26.8.2024)

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja (29.8.2024)

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen toimialajohtajan päätöksen 30.11.2023 § 249 mukaan tutkimusluvan myöntämisestä tai hylkäämisestä päättää toimialajohtaja tutkimusluvissa, jotka koskevat kahta tai useampaa palvelukokonaisuutta.

Detta beslut publicerades 30.08.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Sini-Emilia Asikainen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 43788

sini-emilia.asikainen@hel.fi

Beslutsfattare

Juha Jolkkonen
sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja

Bilagor

1. Sekretessbelagd: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
2. Sekretessbelagd: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
3. Sekretessbelagd: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
4. Sekretessbelagd: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
5. Sekretessbelagd: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
6. Sekretessbelagd: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
7. Sekretessbelagd: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.