Hankinta, matkapalvelujen asiakaskuljetusten täydentävän liikennöinnin välitys- ja liikennöintipalvelut, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Matkapalvelujen asiakaskuljetusten täydentävän liikennöinnin välitys- ja liikennöintipalvelujen hankinta
Päätös
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti
A hyväksyä sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan matkapalvelujen asiakaskuljetusten täydentävän liikennöinnin välitys- ja liikennöintipalvelujen kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.
B oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan
- tekemään hankintaa koskevat päätökset
- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
- päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista
- päättämään optiokauden käyttöönotosta.
Käsittely
Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston toimialalautakuntien edustajien osalta on sovittu, että edustajat eivät osallistu salassa pidettävien asioiden tai asiakirjojen käsittelyyn. Tästä syystä sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan nuorisoedustaja Eino Missi ei osallistunut tämän asian käsittelyyn.
Kuljetuspalvelupäällikkö Niko Reunanen oli kutsuttuna asiantuntijana.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kuljetuspalvelupäällikkö ********** on kutsuttuna asiantuntijana.
Hankinnan taustaa
Matkapalvelujen asiakaskuljetusten täydentävän liikennöinnin palveluhankinta on kilpailutettu viimeksi vuonna 2020. Toimialajohtaja on tehnyt hankinnasta päätöksen 27.5.2020 § 104. Perussopimuskausi on ollut 2.3.2021–28.2.2023, jonka jälkeen sopimusta on jatkettu kahdella (2) erillisellä yhden (1) vuoden pituisella optiokaudella. Sopimuskauden viimeinen, meneillään oleva optiokausi päättyy 28.2.2025.
Hankinnan kohde
Hankinnan kohteena on asiakaskuljetusten täydentävä liikennöinti, jota toimiala järjestää vammaispalvelulain (675/2023), lain kehitysvammaisten erityishuollosta (519/1977), sosiaalihuoltolain (1301/2014), lastensuojelulain (417/2007) tai muun lainsäädännön perusteella.
Nykyisestä asiakaskuljetusten liikennöintitarpeesta merkittävä osa hoidetaan suoraan Helsingin Matkapalvelun kautta aiemmin kilpailutetuilla ajoneuvoilla. Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala kilpailuttaa tällä puitejärjestelyllä palveluntuottajat täydentämään Helsingin matkapalvelun suoraohjaus- ja ylivuotoliikennöintiä asiakaskuljetusten ruuhkahuippuina, jos aiemmin kilpailutetut ajoneuvot eivät riitä hoitamaan kuljetustarvetta. Täydentävän liikenteen keskeinen tarkoitus on toimia liikennöinnin lisävoimavarana ympäri vuorokauden.
Asiakaskuljetusten täydentävällä liikennöintipalvelulla korvataan julkisen liikenteen palveluita asiakkaille, jotka eivät esimerkiksi sairauden tai vamman vuoksi pysty niitä käyttämään. Palvelua voivat käyttää kaupunkilaiset, joille on päätöksen nojalla myönnetty matkustusoikeus. Matkapalvelun täydentävässä liikenteessä liikennöi sekä henkilö- että esteettömiä ajoneuvoja.
Hankinnassa sovelletaan lakia ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimuksista (740/2021) sekä Helsingin kaupungin ajoneuvojen ja kuljetuspalvelujen ympäristökriteerejä.
Tarjouskilpailu
Hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) mukaisella avoimella menettelyllä.
Hankinta jaetaan kahteen (2) tarkoituksenmukaiseen osaan siten, että kilpailutuksessa tarjouksen voi jättää yhteen tai molempiin osa-alueisiin. Osa-alueet ovat:
1. henkilöajoneuvot
2. esteettömät ajoneuvot.
Tarjouskilpailun perusteella kumpaakin osa-alueeseen valitaan enintään kaksi (2) palveluntuottajaa, mikäli hyväksyttyjä tarjouksia saapuu osa-alueittain vähintään kaksi (2).
Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään hankittavat palvelut, palvelun hinnoittelu sekä tarjoajille että palvelulle asetetut soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset. Rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi asetetaan tarjoajille tarjouspyynnössä kuvatut tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset, joiden tulee täyttyä koko sopimuskauden ajan.
Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on liitteinä 1–8.
Hankintalain 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla, ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Länk leder till extern tjänst), joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä esityksen liitteenä.
Palvelun laatu ja tarjousten vertailuperusteet
Tuotettavalle palvelulle ja palveluntarjoajille on asetettu ehdottomat vähimmäisvaatimukset, jotka ovat esitetty esityksen liitteenä olevissa tarjouspyyntöasiakirjoissa (liitteet 1–8). Ehdottomien vähimmäisvaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan. Tilaaja valvoo vähimmäisvaatimusten toteutumista ja sopimusehtojen noudattamista.
Tarjousten vertailuperusteena käytetään kokonaistaloudellista edullisuutta, jossa hinnan painoarvo on 100 prosenttia. Tarjousten vertailu tehdään osa-alueittain.
Tehtävä sopimus
Hankinnan tavoiteltu sopimuskausi on 1.3.2025–28.2.2027. Tilaajan niin päättäessä tilaajalla on mahdollisuus jatkaa sopimusta kahdella (2) yhden (1) vuoden mittaisella optiokaudella.
Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on 10 000 000 euroa.
Tarjouspyyntöasiakirjoissa esitetyt arvioidut hankintamäärät perustuvat aiempien vuosien ostoihin, eivätkä sido Helsingin kaupunkia. Palvelua tilataan tarpeen mukaan.
Hankintavaltuuksista päättäminen
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta on 12.12.2023 § 260 päättänyt sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 1 000 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa toimialajohtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin
1 000 000 euroa.
Hankinnasta solmittavat sopimukset ja sopimusten allekirjoittaja
Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen) tai muuttamiseen, päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta on toimialajohtajalla.
Detta beslut publicerades 19.08.2024
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 152, 153, 154, 156 (A) ja 158 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Pöytäkirjan 155 (B), 156 (B) ja 157 (B)) §:t.
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Niko Reunanen, kuljetuspalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 51991
Satu Kivimäki, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 70333
Mari Rinkinen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 37769