Avustusta saaneiden toimijoiden tilinpidontarkastus, avustukset vuodelta 2022, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala
Nuorisojaoston avustusta saaneiden toimijoiden tilinpidontarkastus koskien vuotta 2022
Päätös
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan nuorisojaosto merkitsi tiedoksi raportit vuoden 2022 avustusta saaneiden tilinpidon tarkastuksista.
Toimialan yhteistä avustusten käytön pistokoeluonteista tarkastusmenettelyä jatketaan. Vuoden 2023 avustusten tarkastusten tulokset esitellään nuorisojaostolle vuonna 2025 syyskaudella.
Raportit käydään läpi tarkastettujen yhteisöjen kanssa. Lisäksi jatketaan avustuksien saajien talouden ja hallinnan osaamista edistävää neuvontaa ja ohjausta.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli suunnittelija Matteus Pellikka.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Avustustoiminta on yksi kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan keskeisistä tehtävistä. Sitä toteutetaan kolmessa palvelukokonaisuudessa. Vuosittaiset tilinpidon tarkastukset ovat yksi osa toimialan avustusten käytön seurannan laadunvarmistamista ja yhtenäisten toimintatapojen kehittämistä.
Yhteinen tarkastusprosessi toteutettiin nyt viidettä kertaa. Tarkastusraportit esiteltiin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalle 11.6.2024, § 79. Yhteistä prosessia jatketaan myös vuonna 2025, jolloin vuotta 2023 koskevat avustusten tarkastusraportit esitellään lautakunnalle ja jaostoille.
Kulttuuri- ja kirjastojaoston, liikuntajaoston ja nuorisojaoston avustuksia myönnettäessä noudatetaan Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeita ja palvelukohtaisia kriteereitä sekä kulttuuri- ja vapaa-ajan toimialan yhteisiä avustusperiaatteita. Nuorisojaoston avustuksia myönnettäessä noudatetaan Nuorisoyhdistysten avustusohjesääntöä.
Tilinpidon tarkastuksen toteutti KPMG Oy, joka suoritti tarkastuksen myös vuonna 2023. Yhdistysten toimintaa tarkasteltiin suhteessa kunkin avustuksen myöntämisperusteisiin/arviointikriteereihin, yhdistys- ja kirjanpitolakeihin sekä hyvän hallinnon periaatteisiin. Tarkastus toteutettiin yhteisen palaverin pohjalta sovittujen periaatteiden ja tehdyn sopimuksen mukaisesti.
Tarkastus kohdistui nuorisojaoston avustusten osalta viiteen yhdistykseen. Kohteet valikoituivat pistokoeluonteisesti avustusvalmistelijoiden harkintaan perustuen ja edustamaan erityyppisiä toimijoita. Kuudennen tilinpidontarkastukseen valitun toimijan tarkastus jouduttiin keskeyttämään yhdistyksen konkurssista johtuvista syistä.
KPMG Oy:n edustajat toimittivat tarkastettaville yhteisöille listan materiaaleista, joita heidän tuli toimittaa tarkastuksen tekemistä varten. Lisäksi avustusvalmistelijat toimittivat tarkastajille avustushakemuksiin ja niiden päätöksiin liittyvän materiaalin.
Tilinpidon tarkastuksen tärkeänä tavoitteena on tarkastustoiminnan ja vuoropuhelun kautta auttaa yhteisöjä kehittämään omaa toimintaansa. Tarkastustoiminnan avulla kumppanuusyksiköissä pystytään kehittämään avustamiseen liittyvää opastusta ja neuvontaa. Kaikki tarkastuksen kohteena olevat yhteisöt saavat omaa toimintaansa koskevan tarkastusraportin, jonka lisäksi nuorisopalvelujen kumppanuusyksikkö käy edellisen vuoden tapaan niin halutessaan jokaisen kanssa keskustelun, jossa voidaan raportin havaintoihin pohjaten sopia kehittämistoimenpiteistä.
Havaintoja tarkastuksesta
Edelliseen tarkastettuun vuoteen 2021 verrattuna, vuoden 2022 avustusten tilinpidontarkastuksessa ei enää noussut esiin koronapandemian vaikutuksia tarkastuksessa mukana olleiden yhdistysten toiminnassa. Sekä avustusten käyttö että niiden selvittäminen vaikuttivatkin siirtyneen ainakin tarkastettujen yhdistysten kohdalla pandemian jälkeiseen normaalimenettelyjen aikaan. Tarkastuksessa nousi esiin kysymys avustusten käytön ensisijaisuusjärjestyksestä, eli siitä, huomioidaanko avustus ensisijaisena vai viimesijaisena rahoituseränä. Kulttuuri- ja vapaa-ajan toimialalla ei ole tällä hetkellä avustuksen käytön ensisijaisuusjärjestystä, joten havainto ei johda toimenpiteisiin eikä sitä tarvitse sellaisenaan huomioida avustusten selvityksissä nykyisellään.
Tarkastettaviksi kohteiksi valikoitui moninainen joukko erilaisia nuorisoalan toimijoita, joiden välillä oli suurta vaihtelua sekä yhdistyksen ja toiminnan koossa, mutta myös toiminnan luonteessa. Joukossa on sekä suuria ja ammattimaisia nuorisoalan toimijoita, sekä pienempiä ja suurelta osin vapaaehtoisvoimin pyöriviä yhdistyksiä. Yleinen huomio kautta linjan oli se, kuinka tärkeää on jatkossakin painottaa avustusten käytön ohjeistuksissa avustuskohtaisen kirjanpidon tärkeyttä.
Tilinpidontarkastuksen keskeinen havainto on se, että tarkastuksen kohteena olleiden yhdistysten toiminnassa tai taloudenpidossa ei ole ilmennyt mitään, joka edellyttäisi asiantuntija-arvion mukaisesti takaisinperintäprosessin käynnistämistä.
Nuorisojaoston avustusta saaneet tarkastetut toimijat ja vuodelle 2022 myönnetyt avustukset olivat:
Yhdistys | Toiminta-avustus | Palkkaus-avustus | Projekti-avustus | Startti-avustus |
DobroCenter Finland ry | 3 100 | |||
Dodo ry, Dodo rf | 11 600 | 1 161 | ||
HELride Collective ry | 13 400 | |||
Oranssi ry | 57 500 | 34 050 | ||
Partiolippukunta Haagan Eräveikot ry | 3 500 |
Kumppanuusyksikkö tulee järjestämään edellisten tilinpidontarkastuskierrosten tapaan kaikille halukkaille tarkastuksessa mukana olleille yhdistyksille mahdollisuuden osallistua yksilölliseen keskustelutilaisuuteen. Tilaisuudessa ovat läsnä kumppanuusyksikön edustajia sekä kht-tilintarkastaja. Tilaisuuksissa on tarkoitus käydä läpi tarkastusraporttien keskeiset huomiot ja sekä esiin nousseet kysymykset. Nuorisopalveluilla on pitkä perinne tilinpidon tarkastuksiin. Palautteet tarkastuksista ovat olleet lähinnä myönteisiä. Tarkastukset ja niistä saatavat yhdistyskohtaiset raportit on koettu hyödyllisiksi toiminnan jatkokehittämisen kannalta.
Toimivalta ja avustukseen liittyvät päätökset
Avustusten käytön valvonnan tarkoituksena on varmistaa, että avustusta käytetään avustuspäätöksen mukaisesti ja siihen käyttötarkoitukseen, johon se on myönnetty. Tässä tarkoituksessa valvotaan avustusta saaneen yhteisön toimintaa ja taloutta. Valvonta on mitoitettava siten, että avustuksen käytöstä avustuspäätöksen mukaisesti saadaan riittävä varmuus ottaen huomioon avustuksen suuruus ja luonne. Avustuksen myöntäjällä on oikeus tarkastaa avustuksen hakijan/saajan kirjanpito ja hallinto sekä tarvittaessa tehdä muutakin toimintaa koskevia tarkastuksia (Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeet, Khs 28.10.2019).
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää toimialan avustusmäärärahojen jakamisen periaatteet ja valvoo avustusperiaatteiden toteutumista toimialatasoisesti. Lautakunnan jaostot päättävät jaostojen käytettävissä olevien avustusmäärärahojen jakamisesta ja hyväksyvät perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää avustusmäärärahojen jakamisesta. Lisäksi jaostot valvovat avustusten käyttöä. (luku 17, § 1–4)
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta 11.06.2024 § 79
Detta beslut publicerades 26.09.2024
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Matteus Pellikka, suunnittelija, puhelin: 09 310 50343