Hankinta, infratyömaiden tiedonhallintajärjestelmä, rakentamispalveluliikelaitos Stara

HEL 2024-008146
Ärendet har nyare handläggningar
Det här är en motion

Infratyömaiden tiedonhallintajärjestelmän palveluhankinta ajalle 1.12.2024 - 31.12.2026 ja optiokausi 1.1. - 31.12.2027

Direktionen för affärsverket byggtjänsten (Stara)

Päätösehdotus

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päättää valita Infrakit Group Oy:n Infratyömaiden tiedonhallintajärjestelmän sopimustoimittajaksi ajalle 01.12.2024 - 31.12.2026. Hankintaan sisältyy optiokausi ajalle 1.1.2027 - 31.12.2027.

Samalla johtokunta päättää oikeuttaa kaupunkitekniikan rakentamisen osaston tilaamaan palveluja kaupunkitekniikan rakentamisen tarpeisiin tästä hankintapäätöksestä syntyvän sopimuksen puitteissa enintään 950 730 euron (Alv 0 %) arvosta jäljempänä mainituin perustein.

Lisäksi johtokunta päättää oikeuttaa kaupunkitekniikan rakentamisen yksikönjohtajan allekirjoittamaan sopimuksen ja päättämään mahdollisen optiokauden käyttöönotosta.

Toimitusjohtajalla ja kaupunkitekniikan rakentamisen yksikönjohtajalla on oikeus päättää muutoksista sopimukseen johtokunnan päätöksen 19.5.2022 § 70 mukaisesti.

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta kun muutoksenhakuaika on kulunut ja kun tilaaja ja hankintapäätöksellä valittu toimittaja ovat molemmat allekirjoittaneet sopimuksen.

Esittelijän perustelut

Hankinnan kohteena on infratyömaiden tiedonhallintajärjestelmä, joka mahdollistaa infraprojektien tuotannonaikaisen tiedontuottamisen projektivaatimusten mukaisesti sekä käytössä olevan kaluston hallinnan, ja niiden käyttötilastojen tarkastelun.

Hankintamenettelynä oli julkisista hankinnoista annetun lain (1397/2016) mukainen avoin menettely, jossa kaikki halukkaat toimittajat voivat tehdä tarjouksen.

Hankintailmoitus infratyömaiden tiedonhallintajärjestelmästä on lähetetty julkaistavaksi 19.8.2024 julkisten hankintojen ilmoituskanava Hilmassa ja Tarjouspalvelussa (tunnus HEL 2024-008146) sekä EU:n virallisen lehden TED-tietokannassa. Tarjouspyyntöasiakirjat ovat tämän päätösesityksen oheismateriaalina.

Kilpailutuksen aikana julkaistiin 12.9.2024 kilpailutusjärjestelmässä yksi lisäkirje, jossa ilmoitettiin arvioidut käyttäjämäärät eri vuosille. Lisäkirje nro 1 / 12.9.2024 on tämän päätösesityksen oheismateriaalina.

Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista lisäkysymyksiä 11.9.2024 klo 12:00 asti. Hankintaa koskien esitettiin neljä lisäkysymystä. Kaikkiin kysymyksiin vastattiin hankintailmoituksessa ilmoitetussa aikataulussa 18.9.2024 klo 12:00 mennessä. Lisätietokysymykset ja niihin annetut vastaukset ovat tämän päätösesityksen oheismateriaalina.

Tarjoukset tuli jättää sähköisesti Tarjouspalvelun kautta 26.9.2024 klo 12:00 mennessä. Tarjoukset avattiin tarjousten jättämiselle varatun ajan päätyttyä ja avauspöytäkirja on tämän päätöksen liitteenä.

Tarjouksen tähän hankintaan jätti määräaikaan mennessä yksi yritys:

Infrakit Group Oy

Tarjouspyyntöön oli tutustunut kolmekymmentäyhdeksän toimijaa.

Tarjoajan soveltuvuuden osalta hankintayksikkö edellytti, että tarjoajat antavat tarjouksensa osana vakuutuksen, että ne täyttävät hankintayksikön tarjouspyynnössä asettamat soveltuvuutta koskevat vaatimukset. Tarjoajan soveltuvuus tarkastettiin alustavasti tarjouksessa annettujen tietojen perusteella.

Hankintayksikkö on tarjouspyynnössä ilmoittanut, että se tarkastaa tilaajavastuulain (laki tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä, 1233/2006) 5 §:n mukaiset tilaajan selvitysvelvollisuuteen kuuluvat selvitykset. Hankinnassa on myös tarkastettu tarjoajan ja sen hallinto-, johto- ja valvontaelimen jäsenten sekä edustus-, päätös- tai valvontavaltaa käyttävien henkilöiden rikosrekisteriotteet sen varmistamiseksi, ettei tarjoajaa koske hankintalain 80 §:ssä tarkoitettu poissulkemisperuste. Tarjoajan todettiin täyttävän soveltuvuusvaatimukset.

Tarjouspyynnön ehtojen mukaisesti valintaperusteena oli halvin hinta. Tarjousvertailua ei tarvinnut suorittaa tarjouspyynnön mukaisesti, koska saatiin vain yksi tarjous. Infrakit Group Oy:n tarjous on tämän päätösesityksen oheismateriaalina.

Infrakit Group Oy:n vertailuhinta on 864 300,00 euroa (Alv 0 %). Vertailuhinta muodostuu asiantuntijapalveluille annetuista hinnoista tilaajan tarjouspyynnössä ja lisäkirjeessä nro 1 / 12.9.2024 ilmoittamien arvioitujen määrien mukaisesti. Hankinnan ennakoitu arvo koostuu tarjouksen vertailuhinnasta sekä lisähankintamahdollisuuksien muodostamasta 10 prosentin varauksesta. Tarjouspyynnön mukaisia lisätöitä voivat olla esimerkiksi hankinnan toteuttamiseksi tarpeelliset asiatuntijapalvelut ja toteutuksen aikana ilmenevät muut lisätyötarpeet. Tarjouksessa annetut hinnat ovat kiinteitä koko sopimusajan. Arvio hankinnan suuruudesta lisähankintamahdollisuudet mukaan lukien ovat näin ollen 950 730 euroa (Alv 0 %).

Toimitusjohtajalla ja kaupunkitekniikan rakentamisen yksikönjohtajalla on oikeus päättää muutoksista sopimukseen johtokunnan päätöksen 19.5.2022 § 70 mukaisesti.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintaa koskevat tarjousasiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevien päätösten tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Hintatiedot ovat kuitenkin aina julkisia.

Föredragande

toimitusjohtaja
Timo Martiskainen

Mer information fås av

Rainer Sirén, yksikönjohtaja, puhelin: 09 310 37833

rainer.siren@hel.fi

Eila Hägg, rakennuspäällikkö, puhelin: 09 310 70042

eila.hagg@hel.fi

Ilkka Koivula, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 39821

ilkka.koivula@hel.fi

Bilagor

1. Avauspöytäkirja
2. Tarjousten vertailutaulukko

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.