Hankinta, ympäristöasiantuntijapalvelut, Rautatientorin metroaseman perusparannus, liikenneliikelaitos HKL

HEL 2024-008234
Ärendet har nyare handläggningar
§ 44

Rautatientorin metroaseman perusparannukseen ja kaupalliseen kehitykseen liittyvän hankkeen ympäristöasiantuntijapalveluiden hankinta

Verkställande direktör

Päätös

Toimitusjohtaja valitsi Rautatientorin metroaseman perusparannukseen ja kaupalliseen kehitykseen liittyvän hankkeen ympäristöasiantuntijoiden palvelua koskevan kilpailutuksen voittajaksi Sweco Finland Oy:n.

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohteena on ympäristöasiantuntijan toimeksiannot kokonaispalveluna Rautatientorin metroaseman perusparannusta ja kaupallista kehitystä koskevassa hankkeessa. Ympäristöasiantuntijapalvelut hankitaan hankkeen suunnittelu- ja toteutusvaiheen ajalle 08/2024 - 12/2028. Toimeksianto toteutetaan tuntiveloitusperiaatteella tilaajan tarpeen mukaisesti, sopimushinta on kiinteä koko hankkeen ajalle.

Hankinnan arvioitu arvo sopimuskauden aikana ajalla 08/2024 – 12/2028 on noin 150.000,00 euroa (alv 0 %).

Metroasema on otettu käyttöön vuonna 1982, avauksen jälkeen ei ole tehty merkittäviä peruskorjauksia. Metroaseman tiloissa liikkuu päivittäin noin 52.000 matkustajaa. Asematoimintoihin yhdistyy kaupallinen kauppakeskustyyppinen toiminta. Perusparannuksen ohella kohteessa on tarkoitus kehittää kompassi- ja parvitasoilla sijaitsevien liiketilojen kaupallista konseptia.

Hankinta tukee Rautatientorin metroaseman perusparannukseen ja kaupalliseen kehittämiseen liittyvää suunnittelua. Suunnitelmien arvioidaan valmistuvan päätöksentekoon vuoden 2025 lopussa. Suunnittelun tavoitteena on nykyaikaisen, turvallisen ja toimivan metroaseman lisäksi naapurikiinteistöjen kanssa yhteensovitettu kaupallinen kokonaisuus.

Sisältyvät suunnittelutehtävät

  • ilmastoasiantuntija
  • hiilidioksidipäästöjen asiantuntija
  • kiertotalouden asiantuntija
  • BREEAM asiantuntija

Toimeksiannon arvioidut tuntimäärät hankkeen suunnittelu- ja toteutusvaiheissa:

  • ilmastoasiantuntija yhteensä noin 200 h
  • hiilidioksidipäästöjen asiantuntija yhteensä noin 300 h
  • kiertotalouden asiantuntija yhteensä noin 200 h
  • BREEAM asiantuntija yhteensä noin 800 h

Hankintamenettely

Hankintaan ei sovelleta vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annettu lakia (erityisalojen hankintalaki, 1398/2016), sillä hankinnan ennakoitu arvo alitti lain palveluhankintoja koskevan kynnysarvon.

Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy järjesti liikenneliikelaitoksen (HKL) toimeksiannosta avoimen kilpailutuksen julkisten hankintojen periaatteiden mukaisesti. Tarjouspyyntö (37H24) julkaistiin Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaaliin 7.5.2024. Tarjousten jättämisen määräaika oli 30.5.2024.

Määräaikaan mennessä tarjouksen toimitti neljä (4) tarjoajaa:

  • Granlund Oy
  • Green Building Partners
  • Ramboll Finland Oy
  • Sweco Finland Oy.

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi

Tarjoajien soveltuvuuden tarkistamisen tarkoituksena oli selvittää edellytykset hankinnan suorittamiseen tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukaisesti. Pakolliset vaatimukset ja pyydetyt selvitykset esitettiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.

Kaikki tarjouksen jättäneet tarjoajat täyttivät tarjoajille asetetut vaatimukset ja kelpoisuusehdot.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi

Tarjottavaa palvelua ja tarjousta koskevat vaatimukset määriteltiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.

Kaikki tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu

Valintaperusteena on kokonaistaloudellisesti edullisin, asetetut vaatimukset täyttävä ja tarjouspyynnön mukainen tarjous.

Valintaperusteissa hinnan painoarvo on 40 % ja laadun painoarvo 60 %.

Tarjoaja
Granlund Oy
Green Building Partners
Ramboll Finland Oy
Sweco Finland Oy
Hintapisteet
32,3
38,6
35,1
40,0
Laatupisteet
40,0
45,0
48,5
60,0
Yhteensä
72,3
83,6
83,6
100,0
Sijoitus
4.
2.
2.
1.

Tarjousten vertailutaulukko on päätöksen liitteenä.

Sweco Finland Oy valitaan Rautatientorin metroaseman perusparannukseen ja kaupalliseen kehitykseen liittyvän hankkeen ympäristöasiantuntijapalveluiden toimittajaksi, sillä Sweco Finland Oy sijoittui vertailussa ensimmäiseksi.

Sopimussuhde tarjouskilpailun voittajan kanssa ei synny tämän päätöksen perusteella, vaan vasta allekirjoitetulla sopimuksella.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.

HKL:n johtokunta on 29.5.2024, 52 §, siirtänyt hallintosäännön mukaista hankintoihin liittyvää toimivaltaansa HKL:n toimitusjohtajalle 500.000 euroon (alv 0 %) asti.

Käsiteltävänä olevan hankinta-asian arvon ollessa alle 500.000,00 euroa (alv 0 %), voi toimitusjohtaja päättää hankinnasta.

Detta beslut publicerades 07.06.2024

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277

saara.kanto@hel.fi

Beslutsfattare

Saara Kanto
toimitusjohtaja