Meluilmoitus, ulkoilmatapahtuma, Mariankatu 23, SC Hotels Operations Oy

HEL 2024-008623
Ärendet har nyare handläggningar
§ 63

Päätös SC Hotels Operations Oy:n meluilmoituksesta koskien yksityistapahtumaa osoitteessa Mariankatu 23, Kruununhaka

Enhetschef

Päätös

Ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön päällikkö päätti hyväksyä SC Hotels Operations Oy:n ympäristönsuojelulain 118 §:n mukaisen ilmoituksen, joka koskee yksityistapahtuman äänentoistoa 2.7.2024 osoitteessa Mariankatu 23, ilmoituksessa esitetyllä tavalla sekä seuraavin määräyksin:

  1. Äänentoistolaitteiden käyttö on sallittua ulkona vain 2.7.2024 kello 9.00 - 23.00 (testaus + konsertti).
  2. Tapahtumaa koskeva tiedote on jaettava alla olevaan karttaan merkityn tiedotusalueen kaikkiin rakennuksiin (Kuva 1). Asuinrakennuksissa tiedote pitää jakaa vähintään jokaiseen porraskäytävään, mutta mieluiten jokaiseen asuin- ja liikehuoneistoon. Tiedote on jaettava viimeistään seitsemän päivää ennen tapahtumaa.

    Tiedote on toimitettava myös alueen asukasyhdistykselle Kruununhaan asukasyhdistykselle.

    Tiedotteesta on käytävä ilmi tapahtuma-alueen ohjelma siten, että siitä selviää äänentoistolaitteiden käytön aikataulu sekä järjestäjän yhteystiedot. Yhteystiedoissa tulee olla myös puhelinnumero, johon voi tarvittaessa antaa palautetta koko tapahtuman ajan.
  3. Roskaantunut tapahtuma-alue ja sen lähiympäristö mukaan lukien tapahtuma-alueelle johtavat kulkuväylät ja niiden vierustat on siivottava välittömästi tapahtuman jälkeen.

Kuva 1. Kartta tiedotusalueesta. Lavan sijainti ja suuntaus merkitty nuolella.

Käsittelymaksu

Ilmoituksen käsittelystä peritään 525,00 euron alennettu maksu asian käsittelyn vaatiman työmäärän oltua merkittävästi keskimääräistä vähäisempi (Helsingin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen taksa, kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto 15.2.2024, 31 §). Lasku toimitetaan ilmoittajalle erikseen Helsingin kaupungin taloushallintopalvelusta.

Päätöksen perustelut

Ilmoituksen mukainen toiminta täyttää ympäristönsuojelulain 122 §:n edellytykset, kun otetaan huomioon ilmoituksessa annetut selvitykset ja päätökseen sisältyvät määräykset.

Määräysten perustelut

  1. Äänentoistolaitteiden käyttöaikaa rajoittamalla vähennetään tapahtumasta ympäristön asukkaille aiheutuvaa meluhaittaa. 
  2. Laajalla tiedottamisella vähennetään tapahtumasta ympäristön asukkaille aiheutuvaa meluhaittaa. Määräystä annettaessa on otettu huomioon Helsingin kaupungin ympäristönsuojelumääräysten 17 §. 
  3. Tapahtuman järjestäjä vastaa roskaantuneen tapahtuma-alueen ja sen lähialueen siivoamisesta. Määräystä annettaessa on otettu huomioon Pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten 36 §.

Ilmoituksen tekijä

SC Hotels Operations Oy, Mariankatu 23, 00170 Helsinki

Y-tunnus: 3291502-9

Yhteyshenkilö: Katriina Moksi, puhelin 0400691416, sähköposti katriina.moksi@hotelmaria.fi

Ilmoituksen sisältö

Ilmoitus koskee The Hotel Marian Grand Opening avajaisjuhlatilaisuutta kutsuvieraille 2.7.2024 osoitteessa Mariankatu 23. Äänentoistolaitteita testataan ulkona aamupäivän aikana ja käytetään illalla konsertin aikana kello 21.00 - 23.00.

Tapahtuma sijaitsee hotellin yksityisellä sisäpihalla. Kaikki hotellin sisäpihaa ympäröivät rakennukset kuuluvat hotellikiinteistöön. Ilmoituksen mukaan melutaso 10 metrin etäisyydellä äänilähteestä on 70 dB (LAeq). Melutaso pidetään kohtuullisen matalana yksityistilaisuuden luonteesta johtuen.

Lähimmät häiriintyvät kohteet ovat ilmoituksen mukaan asuinrakennukset osoitteessa Liisankatu 9 ja 11, 150 metrin etäisyydeltä tapahtumapaikasta. Ilmoituksen liitekartan perusteella lähimmät asuinrakennukset Liisankadulla ja Mariankadulla sijaitsevat kuitenkin noin 40 metrin etäisyydellä lavasta. Tapahtuman aiheuttama melutaso lähimpien häiriintyvien kohteiden luona on todennäköisesti arvioitu väärin (40 dB,LAeq), kun lähimpien kohteiden etäisyys on arvioitu väärin. Tapahtuma-assistentti seuraa konsertin ajan äänenvoimakkuutta.

Tapahtumasta tiedotetaan osoitteissa Meritullinkatu 6, 20 ja 22, Maneesinkatu 6 ja 8 sekä Liisankatu 9 ja 11 porraskäytäväkohtaisesti. Kruununhaan asukasyhdistyksen ilmoitustaululle viedään ilmoitus tapahtumasta.

Ilmoituksen käsittely

Ilmoitus on jätetty Lupapisteeseen 31.5.2024. Ilmoitusta on täydennetty Lupapisteessä 17.6.2024.

Ilmoituksesta ei ole pyydetty lausuntoja, ilmoituksen vireilläolosta ei ole ilmoitettu eikä asianosaisia ole kuultu, koska ilmoitetun toiminnan ei voida katsoa ympäristönsuojelulain 121 §:ssä tarkoitetulla tavalla olennaisesti vaikuttavan yleisiin ja yksityisiin etuihin, kun otetaan huomioon toiminnan ajankohta ja kesto sekä asianosaisten etua suojaavat ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön yksikön päällikön ratkaisuun sisältyvät määräykset.

Sovelletut säännökset

Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 118, 121, 122, 190, 200 ja 205 §
Ympäristönsuojeluasetus (713/2014) 26 §

Päätöksen antaminen ja voimassaolo

Päätöksestä kuulutetaan julkisesti Helsingin kaupungin verkkosivuilla osoitteessa https://paatokset.hel.fi/fi/kuulutukset-ja-ilmoitukset/. Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä kuulutuksen julkaisemisesta. Päätös on lainvoimainen valitusajan jälkeen, mikäli päätöksestä ei valiteta. Valitusaika on nähtävillä kuulutuksessa.

Päätös on voimassa toistaiseksi.

Päätöstä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei valitusviranomainen toisin määrää (YSL 200 §).

Detta beslut publicerades 19.06.2024

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Vaasan hallinto-oikeudelta.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta

  • asianosainen
  • rekisteröity yhdistys tai säätiö, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät
  • toiminnan sijaintikunta ja muu kunta, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus sekä toiminnan sijaintikunnan ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomainen
  • muu asiassa yleistä etua valvova viranomainen.
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä päätöstä koskevan kuulutuksen julkaisemisesta viranomaisen verkkosivulla.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen

Valitusviranomainen on Vaasan hallinto-oikeus.

Vaasan hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
vaasa.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Vaasan hallinto-oikeus
 
PL 204
 
65101 VAASA
Faksinumero:
029 56 42760
Käyntiosoite:
Korsholmanpuistikko 43
 
65101 VAASA
Puhelinnumero:
029 56 42780

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00–16.15.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta  (valituksen kohteena oleva päätös);
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimusten perustelut 
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Kirjaamon asiointiosoitteet ovat seuraavat:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Mer information fås av

Johanna Pelkonen, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 39767

johanna.pelkonen@hel.fi

Beslutsfattare

Katariina Serenius
yksikön päällikkö